Svårigheter och åtgärder
Nyfiken fråga - vad har ni för svårigheter pga bokstäver, och vad har ni för knep för att få det att fungera med svårigheterna? :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Höger och vänter - kan inte utantill, så jag pekar väderstrecken iom att jag lärt mig att öster är höger och väster är vänster
Svårt att komma ihåg saker - skriver upp de på bilddagboken och/eller en whiteboard
Skallen står still för tillfället och tyvärr har jag inte kommit på något bra knep för att gå runt det 
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Höger och vänster - jag "lokaliserar" höger genom att skriva i luften (diskret med ett finger bara). Tyvärr tar det ju ngn sekund extra, vilket gör att jag är ganska värdelös att ha som kartläsare om man letar sig fram ngnstans. :-)
Hmm… kommer heller inte på ngt mer. Skall fundera på det.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Minnet, antagligen. Kommer aldrig ihåg viktiga saker som möten med skolan eller bup, däremot en massa citat mellan mig och kompisar, vad en kompis hade på sig för skor sist vi möttes och såna "onödiga" saker. Om jag kan, så skriver jag upp saker, fast då vet jag inte var jag har lagt lapparna sedan.. Få sno whiteboardtavlan här i köket, tror jag. :)

Tid. Jag "känner aldrig på mig" vad klockan är, jag vet aldrig hur
lång tid ett projekt kommer ta, jag vet aldrig hur lång tid
som har förflutit etc. Sjukt jobbigt, jag missar bussar,
kommer försent, missar alltid deadlines och så vidare.
Lokalsinnet. Jag har gått vilse inne på H&M. Jag går alltid vilse,
både utomhus och inomhus.

#4 Det där med tid stämmer för mig med. Jag är usel på detta med tider och deadlines och tar ofta fel på hur lång tid saker tar. Varje gång jag lyckas hålla deadlines med god marginal är jag lika stolt över att jag lyckades. För ett par år sedan bara, så levde jag precis på gränsen alltid.
Lokalsinnet har jag däremot inga direkta problem med.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#5 Vad skönt att det inte bara är jag! Eller ja, så kanske man inte ska säga men du förstår vad jag menar? Jag går andra året i gymnasiet så det här med tidsuppfattning medför onekligen en del komplikationer.
Tidsuppfattning ja, samma här… Kollar på klockan hela tiden typ och använder mobilen som larm om det är något viktigt och om den lever (det där med att komma ihåg att ladda mobilen är inte heller min starka sida :P), men smidigare sätt än så har jag inte kommit på :/

Inte jag heller :/ Jag hade en period då jag satte knallgula post-it lappar överallt som det stod tider och vad jag skulle göra på, men det blev för rörigt -.-
Påminnelser på kylskåpet är smidigt iofs, men även om man vet vilken tid man ska iväg så tja… Good luck liksom.
Kanske är sånt en handi är bra för?
Tiden er håpløs for meg også. Mobilen hvor man kan sette alarm er en gudegave! Ellers har jeg etter at jeg ble førtidspensjonert kuttet kraftig ned på gjøremål og avtaler, nettopp fordi det er så vanskelig med tiden.
Har også store problemer med å komme i gang. Og har jeg endelig kommet i gang, er det vanskelig å stoppe!
Planlegging og å se ting i hodet, er svært vanskelig. Knep: tegne, gjerne 'Mind Maps'. Må SE det konkret foran meg.
Veldig plaget av støy og uro/svært lydvar. Bruker en del dotter i ørene for å skjerme meg.
Man kan ha svårt att hålla reda på allt som händer utan att ha bokstavshandikapp. Jag använder också datorn och telefonen för att hålla reda på kalendern. Det är mycket bekvämare än att hålla det i huvudet. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas