Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 692 ggr
Cattis
0

Jag retar mig så...

… på folks okunskap och fördomar. 

Ofta hör man en del uttrycka sig väldigt korkat och illa. Som att de kallar alla barn som är lite energiska för "DAMP-ungar".

Eller som häromdagen, då min morbrors fru (!) omtalade sin ouppfostrade hund som en "DAMP-hund". Känner jag inte folk som uttalar sig så blir jag på sin höjd smått irriterad en kort stund. Men när det är någon jag känner, då blir jag skitbesviken och i detta fall heligt förbannad.

Så, nu har jag rensat luften lite. :-)

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Noeli
0

Åh, jag tänker börja samla på korkade uttalanden. Kanske blir det en riktigt rolig bok till slut. De är MÅNGA jag hört under årens lopp…. Visst blir "man nånting" av det man hör. Absolut! Svårast tycker jag är när personer som lever nära oss säjer idiotiska saker…det sårar och jag blir besviken. Har de inte lyssnat nånting?!

lucifina
0

Det är samma sak som att folk tror att allt som ADHD barn gör beror på att de har just ADHD.

jag har en bonusson med ADHD och jag vet inte hur många gånger jag fått förklara att allt han gör inte beror på ADHD utan han kan göra saker som att bryta ihop och skratta så tårarna rinner på honom bara för att han är trött.

Eller när han vuxit lite för fort så att armar och ben verkar leva ett eget rätt så fladdrigt liv som han inte riktigt fått kläm på. Det beror inte heller på att han har ADHD. Växer för fort gör väl alla barn i perioder?Eller?Tänk om folk kunde fatta att allt som sker har inte med sjukdomen att göra.

Annette
0

Tyvärr har ungarna på skolan börjar använda "DAMP" som skällsord. Jag har förklarat för mina vad det innebär och att jag inte tolererar sådant.

Silenos
0

Jag tror t o m att ordet "dampa" kom med i ordlistan. Det betydde "få utbrott" eller nåt liknande. Jag blir både arg o ledsen, det känns respektlöst.

Milla
0

Jag håller med dig fullt ut Cattis, jag blir också så arg när dom häver ur sig sånt.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

roris
0

Hejsan på dig!

Instämmer helt! Måste bara få berätta en sak som har med detta att göra.

Min kompis skrev före jul ett mail till årets julvärd vad hon nu hette (som är med i antikrundan) hon hade uttryckt sig i tidningen om att hon skulle försöka vara en varm och trevlig julvärd sedan sa hon: -fast man vet ju aldrig med direkt sändning man kanske får tourette eller nått.

Min kompis blev vansinnig och skrev tillbaka: Jag undrar om din motsvarighet till varm och trevlig är Tourette? Min son har detta funktionshinder och han är en mycket varm och trevlig person.

Som svar fick hon: ber hemskt mkt om ursäkt,det var klumpigt av mig men jag gav så många intervjuer den dagen att jag måste ha fått hjärnblödning eller nått.

Jag säger bara att min kompis pappa dog av en hjärnblödning…..   Julvärden trampade lite i klaveret kan man säga!!!!

Ellsa
0

Håller med dig!

Citronmeliss
0

Nämen fy på mig, när jag läser detta blir jag lite full i skratt faktiskt och tänker att … Generad kanske julvärden själv är en ännu ej diagnostiserad bokstavspersonlighet …Flört

Annars är det lätt att hålla sig för skratt när man hör hur ordet DAMP används som skällsord i alla möjliga situationer precis som du tar upp CattisLedsen

När jag var yngre (snart 50 år) så var det istället uttrycket CP som användes i samma negativa anda, det är skrämmande att andra människors sjukdomar blir ett modeord för somliga…Skrikandes

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta