Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketterdyslexi-dyskalkylikörkort
Läst 9970 ggr
flamingooo
0

dyslexi och körkort

Finns det något sätt som gör det lättare för en dyslektiker att plugga in teorin på. Man kan ju få längre tid på sig på provet men hjälper ju inte om man inte kunnat ta in det man lärt sig från boken och proven.

• Redigerat 2020-10-23 10:47 av Niklas
lightseeker
4

läser du in det via datorn? det är ju ett jättebra sätt eftersom du då inte behöver läsa, du behöver bara titta och lyssna. Det funkade bra för min dotter.

Silenos
0

Jag tror man kan få göra teoriprovet muntligt om man har Dyslexi.

Margareta
0

Ja det får man. Min son i samband med diagnosen att det var en möjlighet. När han började med teorin - visade det sig att det som lightseeker skriver i #1 fungerade bra för honom, mycket enklare än att läsa en bok.

Jag har varit hans handledare - både för teori och praktik och han fick dessutom hjälp med teorin på den skola där han går gymnasiet. Jag har läst boken själv (bra repetition!) och sen har vi tagit mycket av teorin praktiskt när vi övningskört.

Jag har visat honom de olika trafiksituationerna under TVÅ ÅRS TID - för att allt skulle kännas hemtamt när väl boken/datorprogrammet blev aktuellt. Jag läste in kapitlen och försökte relatera till texten när vi var ute och körde - även på ett teoretiskt plan.

Gissa om han var glad när han klarade sin teori - på första försöket - med ganska god marginal - utan att ens behöva säga att han har Dyslexi. Han hade det som utväg om han missade första försöket. Sista kvällen TRYCKTE vi in en massa fakta - som både han och jag glömt sen dess. Datumparkering och sånt…

Numer pensionär i Nynäshamn

flamingooo
0

det är min sambo som undrade och han har provat med testen på skolan… vi brukar diskutera vad  som står i boken så han får höra det med… och i andra ord men han har lite gett upp och tycker han e dum istället

Niklas
0

#3: Vad roligt att höra! Det är fantastiskt vilken skillnad det blir när man anpassar inlärningen till individen.

#4: Visa honom Margaretas berättelse så kanske han får tillbaka lite av hoppet och inser att han inte är dum. Han behöver lära sig på sitt ett sätt som passar honom.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Margareta
0

Han behöver inte känna sig dum - de behöver bara alternativa inlärningssätt. Min son klarar det praktiska utmärkt och då får man koppla teorin dit.

När vi kom till en rondell fick han redogöra för reglerna - när vi kom till en motorväg - likadant. Samma med alla skyltar och allting annat. När det gällde alla bilens papper tog vi fram och tittade på riktiga papper och jämförde siffror med våra släpvagnar.

Man måste vara väldigt praktisk och konkret - men dum? nej tvärtom tycker jag ofta!

Har ingen av er Körkort kanske ni måste ge er ut i trafiken och TITTA på hur det ser ut i verkligheten. Att höra är en variant till att läsa - men det räcker inte för alla.

Niklas
0

Jättebra tips, Margareta.

Vänliga hälsningar

Niklas

flamingooo
0

tack så mycket =) ska försöka "förhöra" honom mer spontant och föra lite diskutioner medan vi e ute… får väl färska upp mitt eget minne… kommer knappt ihåg nåt även om de bara va 3 år sen jag tog mitt… men men

klart han inte e dum.. allt annat men han tappar självförtroendet helt och får för sig att han är det tyvärr men ska säga till honom att kolla igenom här vad alla ni har skrivit

flamingooo
0

hmnm finns dekanske nån talbok för teoriboken?? bara en tanke jag fick sådär

Margareta
0

Det är inte alls omöjligt att teoriboken finns som talbok. Fråga på någon körskola - de borde veta.

Niklas
0

Det verkar den finnas:

http://www.bibliotek.ale.se/sv/opac/visa_visa.asp?bokid=0000373007&Host_nr=1

Vänliga hälsningar

Niklas

HannaM
0

Finns det då någon specialhjälp för folk med koncentrationssvårigheter?? Jag drar mig för körkortet på grund av att jag vet att jag inte kommer klara teorin på det vanliga sättet….

Xannadu
0

Jag vet att det ska finnas en snabbkurs för teiori i bland körning med. Det brukar vara 4 veckor. Nu minns jag inte vart någon stanns men har för mig i Dalarna. Jag prata med dem för 6 år sen tror jag det var men jag hade inte råd att åka på den utbildningen den kostade över 20 000kr men då har du handledare så gått som dygnet runt, band att lyssna på och får väldigt mycket hjälp när du är där, du bor och äter på skolan.

För att få reda på mer tror jag man kan vända sig till dysleksiförening o få reda på mer.

Det ska finnas ljudböcker på teoriböckerna men oftast får man inte låna hem dem. Det finns även en lättläst teoribok där de sållat bort alla svåra ord och onödig text.

Jillsan4
0

Jag håller på att ta Körkort nu och har Dyslexi. Jag har turen att ha en yrkesförare till pojkvän så varje gång jag är med honom så frågar han vad allt betyder. Detta gör det lättare att förstå. Är det något jag inte förstår i boken så frågar jag och får hjälp. Har även god hjälp av dator och alla dessa tusen olika körprogram som finns. Använder trafikskolan Teo som är en typ av teoriprogram. Mvh Jillsan

SimsBrooke
0

Jag har hört att det finns datorer som "läser" varje fråga för dig..

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

flamingooo
0

vet ni vad den lättlästaboken heter??