Vad är du bra på?
Om du fick jobba med vad som helst, vad skulle du göra då? Vad är du riktigt bra på? Strunta i om det går att ta betalt för det eller inte.
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag får väl börja själv. :-)
Egentligen har jag nog mitt drömjobb nu. Under 20obbade jag i finansbranschen med IT. Det var oftast väldigt roligt och utvecklande.
Till slut blev det dock lite mycket så jag fick fundera över vad jag ville göra i stället. Jag fick hjälp att förstå att jag kunde välja vad som helst. Det låter enkelt, men det var ett stort beslut. Efter en hel del tänkande bestämde jag mig för att satsa på min stora hobby, fotografering.
Det känns lyxigt att veta att jag varje dag på göra det jag tycker är roligast.
Är det någon mer som drömmer om något särskilt jobb?
Vänliga hälsningar
Niklas

Vad som helst med djur nästan… eller handboll på något vis.
Jag skulle nog bli bra som djurskyddsinspektör, om jag får lite social Träning innan.
Det är även det jag satsar på till framtiden :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Något där jag kan jobba hemifrån - gärna/helst vid datorn.
Numer pensionär i Nynäshamn

Jag trivs väldigt bra med mitt arbete som kyrkvaktmästare. Det öär oftast väldigt fritt.
Det absoluta drömjobbet vore att få hålla på med shetlandsponnyer på heltid. Både praktiskt och teoretiskt.
Något jag är bra på är att rida in och rida till hästar, det är också något jag skulle vilja jobba med.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Jag vill verkligen verkligen jobba med djur.. tror att jag skulle kunna jobba på en ridskola eller något liknande. Älskar att pyssla med hästarna och hjälpa alla söta knattar när de ska rida.. ^^
Annars så skulle jag nog vilja jobba som veterinär, eller allra allra helst på en djurpark.. eller som Bodil med sin minicirkus. :D Folk i min närhet säger att jag kommer bli en Bodil när jag blir stor. Alla mina djur kan redan en massa konster och trixs, hehe.
Nånting där man får vara utomhus, pyssla med djur och något omväxlande och "utmanande".
Bättre att inte bli Bodil, har hört att hon har en massa anmälningar på sig pga misskötsel.
Om jag kunde börja om skulle det bli nånting med djur, natur och handverk. Fast det har jag gjort men skulle satsa då på mer utbildningar.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jag vill jobba antingen som skräddare (vad jag utbildade mig till), fotograf, massör eller någonting med djuren. Kanske turridningar med westernhästarna… har ett antal hästar över som bara skrotar i en hage.
hah Städa :D är riktigt grym på det något jag gillar klarar inte av att se damm o sånt får städpanik :P.
Men skulle inte vilja ha det som jobb.

Jag skulle sitta i någon stor dammig gammal källare med musse pigg-handskar och gå igenom gamla dokument hela dagarna. Som någon underground-arkivarie. I typ oxford. Det skulle jag hålla på med. Analysera och vårda gamla dokument och böcker. Och skriva långa artiklar om smala ämnen. Som jag hade hur lång tid på mig som helst att göra. Eller böcker. Som Stephen Hawking. Göra det komplicerade mindre komplicerat. Fast jag vet inte om jag skulle klara den pedagogiska halvan.
Eller radio. Men jag har en så barnslig röst. Annars skulle jag gilla att hålla på med radio, jag älskar musik och monologer. Då skulle jag trivas ganska bra. Om jag bara hade en lite annorlunda röst.
Kort sagt: ett jobb där jag kan ägna mig åt mina manier, utan att ta ansvar för andra eller ha korta deadlines. Där jag slipper ha direkt kontakt med ett stort antal människor men ändå inte är isolerad. Jag vill ha folk i närheten, men få vara ifred lix.
#11 - Stilig! Jeg jobbet på (det norske) Riksarkivet før jeg ble førtidspensjonert. En periode satt jeg i et gammelt krutt-tårn uten vinduer fra 16oo-tallet på Akershus festning (Oslo) og ordnet arkiver. En annen kollega satt under jorden i Regjeringskvartalet - hadde selv praksis der en stund. En del av mitt arbeide besto av å dechiffrere gammel skrift og skrive den av for rettslig bruk. Masse spennende stoff og innbllikk i fortiden!
Selvfølgelig hadde Riksarkivet masse herlige skinn-innbundne bøker også! Pergamenter fra middelaldren er helt topp - like velbervart i dag som for 800 - 900 år siden. Og bokbinderiet, som kunne alle de gamle håndverksteknikkene. Elsket å være der.
#11: Kan du inte bli författare då?
#12: Vilket spännande jobb!
Vänliga hälsningar
Niklas

#12 Åh, vad roligt! Vad sugen jag blir när jag läser det du
skriver!!
#14 Jag är nog för dålig på att skriva är jag rädd. Alla adjektiv
drar iväg med mig om jag får fritt spelrum. Har ungefär fyra
halvfärdiga romaner ligger på en hårddisk men jag kan inte
fortsätta. Däremot känns facklitteratur riktigt lockande (:
Just nu ser det ut som att jag är en blivande översättare av
skönlitteratur, "historiska saker" och ev. juridik. ^^
#15: Det är ju det man har korrekturläsare och lektörer till. De måste också få sysselsättning. :-) Fast facklitteratur är det inte heller något fel på. Det viktiga är att du trivs med vad du gör.
Vänliga hälsningar
Niklas
#11: Varför inte bli en bildarkvarie.
Lägga in en massa bilder på data och skriva en text om vad man ser och ungefär vilken tidsperiod bilden är tagen.

#17 Bra idé! ^^
Uh.. Jag älskar ju att skriva, kan skriva hur mycket som helst om absolut ingenting, i princip. Tills idéerna tar slut, då. Och sedan älskar jag att fotografera också, så länge jag inte har några ramar att hålla mig inom. Djur och barn är dom enda som inte kan förändra världen, så då ska man väl göra så mycket som möjligt för att bygga upp en bra framtid för dom så att dom kan ändra på det dom vill? :)
Och nu är jag ju i farten med gymnasieval, och jag vet inte vad jag ska välja eller något. Funderar faktiskt på att strunta i gymnasiet och läsa in en massa på komvux eller så istället, för jag hittar ingen AS-skola med roliga linjer, eller "vanliga" med små klasser.

Måste vara nåt med ordhantering, skrivande. Men naturen ska vara med på ett hörn åxå,
Får väl sitta i skogen & skriva poem, dikter & annat 
Jag skulle villa jobba med djur där jag känner mig hemma
Nått jag är bra på.. Det var nästan roligt.. Att stressa upp mig och trycka ner mig själv de är jag bra på nått annat vet jag ej.

Jag har två kategorier. A) de jag är "typ" är bra på … B) drömmer om utan sans och vett..
A. Jag skulle vilja jobba som layoutare/redigerare på en häst/trädgårds tidning. (Problem, jag stavar som en påse nötter)
Eller så skulle jag vilja jobba med trädgård på någon typ av historisk anläggning. Under vintern skulle jag kunna sitta och pula i arkivet, ta hand om gårdsdjuren och skotta eventuell snö.
B. Filmklippare, Extremsportare, hästskötare, pilot, mini eko lantbrukare, teaterscen arbetare, djurskötare på typ skansen, trädgårds designer, konstnär…
_
Eller varför inte plötsligt bli rik och kunna göra alla ovanstående sakerna och lite till???
_