Föräldraklass
Jahap då har det börjat snackas om att Simme ska börja i föräldraklassoch jag är då den föräldern som ska vara med två dagar i veckan. Kan ju bli spännande att se hur lärarna verkligen tar honom.
Iof så tror jag inte det behövs för from fredag kommer han att öka sin medicin.
Finns det någon här inne som har erfarenhet av föräldra klass??
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Det har jag inte hört talas om. Du får gärna berätta mer när du vet.
Vänliga hälsningar
Niklas

Föräldraklass ???? Vad är det ?
Jag med undrar vad det är?!
Förlåt att jag inte har svarat, har varit lite frånvarande 
Vad jag har fått reda på nu är att föräldraklass är följande:
Man som förälder ska vara med i skolan två ggr i veckan oftast är det på förmiddagen, där ska man vara med tillsammans med lärare, elev och jag då.
Egentligen är det precis som vanligt för eleven förutom då att man som förälder är med.
Vet inte riktigt ännu vad det kommer att gå ut på för jag kan bara prata för mig själv och Simme. När jag är i skolan så kommer han att vara som ett ljus och då gör jag liksom ingen nytta, jo nytta gör jag iom att han kommer att jobba på bra.
Det är vad jag har fått förklarat för mig, jag kommer att informera om mer så fort jag själv vet mer.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Det var väl ett fiffigt sätt för skolan att spara pengar på att slippa anställa assistenter!
Fast å andra sidan ser man ju hur såväl lärare som elever fungerar i skolmiljön. Jag har varit med i skolan en hel del och skolpersonalen blir "snällare" (enligt den lille) och det känns tryggt för barnen med en anhörig och roligare att få mera beröm. Som anhörig ser man också att ungens osäkerhet och stress ökar oerhört i skolmiljön jämfört med hemmet.
Och eftersom man ser alla de saker som ungen är bra på i skolan kan ju inte lärarna säga sedan att det bara är problem. Senare forskning har visat att det i allmänhet är mera fel på skolmiljön än på barnen.
Så ta chansen att vara med! Jag har inte ångrat en sekund!
Visserligen är det ca 9 år sedan, men min man var med vår son i skolan dagligen under 2-3 veckor. Det var under en period i lågstadiet, när sonen var ganska stökig och han blev lugnare och kände sig tryggare när pappa var där.
Skolsituationer är svårt för många barn: stökigt, pratigt och svårt med samspel. Det är nyttigt att som förälder se hur verkligheten ser ut i skolan.