Vänsterhänthet och dyslexi
I Drawing on the right side of the brain diskuteras höger- och vänsterhänthet. När jag läste uppräkningen av kända vänsterhänta personer slog det mig att listan påminner om en annan lista som jag läste för någon vecka sedan. George Bush, Leonardo da Vinci, Michelangelo och Albert Einstein finns med både på listan med vänsterhänta kändisar och den med dyslektiker.
Det är kanske inte så konstigt eftersom vänsterhänthet anses hänga ihop med större användande av höger hjärnhalva, som i sin tur anses mindre bra på att hantera språk.
Albert Einstein och Leonardo da Vinci tros dessutom ha haft ADHD (Attention Deficit and Hyperactivity Disorder) eller Aspergers syndrom. Magic Johnson och Whoopie Goldberg är både dyslektiker och har ADHD. Steven Spielberg är dyslektiker och har ADD (Attention Deficit Disorder).
Det är spännande att det kan finnas ett samband mellan kreativitet och egenskaper som ofta brukar anses vara handikappande inom andra områden.
Vänliga hälsningar
Niklas

Det där var intressant jag har Dyslexi och är vänsterhänt, jag har vait i en skola här på åland och praktiserat som assistent och dom flästa elever som behövde extra stöd och hjälp var vänsterhänta. Det fanns många vänsterhänta elever och även lärare i denna skola…det kunde finnas två tre stycken av 19 elever i varje klass, jag har aldrig träffat så många vänsterhänta på ett och samma ställe/kram Katarinaf

ja jag vet inte vad det har för samband med varandra men något konstgt är det i alla fall. Men jag tror inte att alla vänsterhänta har någon sorts "bokstavssjuka"jag vill tro att det inte skall ha något samband. skulle vara intressant om någon skulle kunna forska i det
Min syster är autistisk och vänsterhand…Och otrolig kreativ!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jag tycker att det är logiskt om det finns ett samband.
Vänster hjärnhalva styr bland annat logik och såna funktioner som läsning och räkning. Höger hjärnhalva styr kreativitet och liknande. Om jag minns rätt styr höger hjärnhalva även vänster sida av kroppen, det vill säga vänster hand.
Om vänster hjärnhalva är den svagare hos en person, tycker jag att det är logiskt att den starkare, alltså höger, tar över. Då blir personen vänsterhänt.
Hängde ni med?
Vänliga hälsningar
Niklas

#5 japp här hänger vi med, det kan vara som du säger det är intressant
Både min mamma och pappa är vänsterhänta! (ej bokstavsfolk) Men, vi två syskon blev högerhänta.
Min syster har tre söner och en av dem är vänsterhänt dock ej bokstavsbarn. Själv har jag fyra barn ingen vänsterhänt men en är bokstavspojke…
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta

Jag är vänsterhänt och dyslektiker, även om jag har svårt att se dyslexin som ett handikapp och det är nog för att jag är så enveten så jag ändå fixar det skrivna språket, nu när jag är vuxen det tog bara längre tid för mig att få kläm på bokstäverna. Jag har valt att jobba med siffror och lite mer manlig inriktning har det blivit när jag valt utbildningar. Mitt minne är också upptränat då jag inte kan antecknar och lyssna samtidigt. Jag mins också i bilder, något som kan förvåna många när jag har koll på saker som ofta glöms av andra.
Sen bara älskar ja tangenten F7 den har hjälpt mig mycket
jag skulle vilja ha F7 här också så jag kan rätta mina stavfel direkt
Lorita, jag har installerad Googles verktygslist med stavning. Jättebra, har räddat mig ofta.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Det har jag också
tack för om tanken jag bara önskade en liten ny finnes på sidan som omtanke för som som har jobbigt att stava. Jag jobbar med en vuxen invandrare och även dom har jobbigt med språket och stavning 

Men hör ni flickor och pojkar det är inte så farligt om det blir stavfel, alla skriver vi fel mera eller mindre. Huvudsaken är att vi förstår varandra och kan tyda på ett ungefär vad det står…. Kram alla dyslektiker … vad gör väl några stavfel
Men jag tycker det är skönt med några hjälpmedel som googles stavningskontroll, är ingen dyslektiker men invandrare.:)

#11 jag använer F7 för att lära mig stava orden och utöka mitt skrivna ordföråd
skriva med tangentbord funkar bra för mig men att skriva förhand då blir det mycket stavfel. Kaligrafidyslexi har jag för mig att det kallas.

Min sambo är vänsterhänt och dyslektiker.
Jag är vänsterhänt utan bokstavskombination.

å jag som har trott att det är bara jag som är vänsterhänt , men vi är ju många, det sägs att vänsterhänta är inteligenta personer

Jag är likadan fast tvärt om - jag är språkbegåvad med en närmast automatisk förmåga att översätta texter till mitt modersmål utan att koppla in några högre hjärnfunktioner - och jag är så högerhänt att jag inte ens kan spänna musklerna i min vänstra arm utan att ha något att dra i, trots att armen är helt normalt musklad och lika stark som den högra. Kan inte ens borsta tänderna med vänstern …
Detta är medfött, ungefär som att vara musikalisk, men det fungerar bara med skrift, inte i tal.
Känner dock två dyslektiska personer, som båda är högerhänta, och en vänsterhänt, som är språkbegåvad.
#17: Intressant!
Vänliga hälsningar
Niklas

Jag är stödmamma till en 10-årig gosse som alldeles nyligen fick sin diagnos: Autism med högfungerande personlighet. Man kan gott kalla det hela för AS. Skillnaden är hårfin. Den här underbare lillen var otroligt sen med sin språkutveckling och det var avgörande vid diagnostik.
Hur som. Det visade sig (som en bonus) i utredningen att han besitter ambidextri. Han är tvåhänt alltså. Världens tillgång, men det har oxå varit ett storkt problem för honom. I skolan har han uppmanats ta pennan i "rätt hand" och vid matbordet har han uppmanats vart gaffeln "ska" vara. Idag fungerar han mycket bättre - inte minst för att alla vi omkring honom letar tillgångar istället för avvikelser.
Gissa att han är snabb med en handcontroller förresten ;-)
Jag är helt ensam om att i familjen och släkten vara vänsterhänt. Å inte alls dyslektiker…. När jag var liten och lärde mig skriva, klippa etc fanns inga vertyg för vänsterhänta, så jag har jobbat upp högerhanden. Det fanns inget val helt enkelt. Det har jag senare haft nytta av :)
Menmen, det var en intressant koppling även om den inte stämmer ett dugg på mig.

#19 Jag är oxä dubbelhänt men skriver o klipper oftast med höger… Jag ser det som en otrolig fördel, Man blir inte helt ställd även om den andra för tillfället är ur funktion
Mia//

skriver med höger vad opraktiskt jag har datamusen i höger och skriver med vänster…….det är praktiskt och går undan 
jag är vänsterhänt…
min bror(yngsta) är både höger o vänsterhänt!
Jag är dubellhänt, Svårt att använda endast höger, använder vänster nästan lika mycket. Samt är dyslektiker.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Min son som var narkoman var dubbelhänt när han var barn, och en bit upp i tonåren. Han skrev dock med höger hand, men gjorde mycket annat med vänster. Många saker gjorde han ibland med vänster och ibland med höger utan att tänka på vilken hand det var för stunden. Han var hyperaktiv, impulsstyrd och sökte kickar hela tiden. Som vuxen blev han diagnostiserad, men då hade drogerna och det livet påverkat honom också.
Jag jobbade några år på ett grund-vux för dyslektiker. Där var väldigt många vänsterhänta. Senare jobbade jag flera år på ett behandlingshem för ungdomar (ca 8 av 10 hade missbruksproblematik). Många där var också vänsterhänta. Det som har slagit mig är att min son var oerhört kreativ och konstnärlig, och "tänkte utanför gränserna", likaså de dyslektiker och missbrukande ungdomar jag stött på. En övervägande del av dessa människor var kreativa och väldigt duktiga på att hitta fiffiga lösningar på saker och ting, som andra aldrig skulle komma på.
Det är ett slöseri med mänskliga resurser att samhället inte satsar mer på dessa människor. Det är verkligen en samhällsekonomisk förlust att man inte satsar resurser som utgår från dessa människors förutsättningar. Vårt samhälle skulle må mycket bättre om de fick en rättmätig plats istället för att hamna i fängelser, på behandlingshem, som hemlösa på gatan eller inom psykiatrin.
Jag är högerhänt, men av någon anledning använde jag alltid vänster pekfinger när jag ringde med telefoner med nummerskiva då det fanns såna. Rätt konstigt.
Vänliga hälsningar
Niklas

Min sons pappa kunde skriva med båda händerna - samtidigt! Min son övade upp det också när jag berättade för honom vad hans pappa kunde. De gjorde enligt följande: En penna i varje hand och ett stort papper. Sedan skrev de "åt rätt håll" med högra handen, och spegelvänt med den vänstra. Samtidigt. När min son övade så kunde han skriva ganska fort, men det krävde också lite övning.
Jag är dyslektiker o använder båda händerna.
Är det något som är dokumenterat och bevisat att det är så eller det är egna slutsatser?

Jag förstår inte frågan. Vad och vems slutsatser syftar du på och dokumenterat på vilket sätt då? Att vänsterhänthet hör ihop med kreativitet och/eller Dyslexi och om det är dokumenterat i forskning? Eller syftar du på något annat?
Jag menar den slutsatsen det skrivs om från början.
Är det något som är konstaterat?

Jag har läst om forskning som gjorts där man kollat på hur kreativitet/konstnärlighet är kopplat till höger- och vänsterhänthet. Jag läste om det när jag pluggade beteendevetenskapliga ämnen. Det jag kommer ihåg är att vänsterhänta är överrepresenterade hos kreativa/konstnärliga människor. Då har man utgått från grupper av kreativa människor. Men helt klart - Du har en poäng. Skulle ha varit mycket intressant att jämföra hur många kreativa det finns i en grupp högerhänta respektive en grupp vänsterhänta t ex.
Det finns också forskning på att dyslektiska människor tänker och klurar ut saker på ett helt annat sätt än vi andra. Man kan säga att deras kopplingar i hjärnan går annorlunda vägar. Och mycket av det som är signifikant för dyslektiska människor är drag som anses kreativa. Och det beror nog mycket på att ganska mycket av det som är kreativt anses vara kreativt bara för att det är utanför normen, att det sträcker sig utanför gränserna för det som anses vanligt och normalt.
Det är ju inte alldeles ovanligt att de med neuropsykiatriska dignoser även har läs- och skrivsvårigheter av något slag, Dyslexi inräknat. Så på något sätt så kan det kanske vara så att det finns en koppling mellan vänsterhänthet, kreativitet/konstnärlighet och vissa handikapp.
Min son är högerhänt med Dyslexi.
Min lillebror är vänsterhänt utan dyslexi
Jag hade en mattelärare på KTH som kunde skriva på tavlan med båda händerna samtidigt. När han skrev ekvationer skrev han vänster och höger led samtidigt på två rader med varsin hand. Vi stackars elever hann inte anteckna…
Numer pensionär i Nynäshamn