Assistent i skolan?
Hejsan,, Min son är under utredning på studs för ADHD och min fråga är,, enligt skolan har han en assistent som är anställt för hans skull dvs 100% bara för honom,, men iaf så begär dom att vi ska med på utflykter etc etc annars får han inte följa med,, är det rimligt?
Enligt dom på skolan är det för min sons säkerhet, och att om vi är med så blir det vårat ansvar om "något" skulle hända om han drar iväg.
Vad innebär det att ha en assistent till ett barn?
//Linda
Hejsan!
Jag tänker att du ska vara oerhört glad över att din son har en egen assistent! En assistent är elevens förlängda arm/tanke/ hjälp som är tänkt ska försvinna när eleven klarar sig utan…. Somliga kan snabbt, andra tar det längre tid för att lära sig. Det är, för mig, självklart att assistenten är den som ska följa med på utflykter etc! Där skapas mängder av goda kontakter och ökar förståelse för sonen i andra situationer än just skolan. Ett guldläge för en assistent att lära känna sin elev! (Vi följer ALDRIG med sonen på utflykter - tvärtom - sonen har sällskap från skola till tex tandläkaren på skoltid! Märkligt krav skolan har på er!)
Men det låter för mig märkligt att ni inget fick veta innan assistenten anställdes?! Fick ni inte träffa personen före sonen? Assistentjobbet är ju ett nära samarbete med både skola, elev och föräldrar som bygger på ärlighet och tillit till varandra..
Jag har inte varit med på utflykter och sånt. Har det behövts har det varit assistenten som gjorde det.
Vänliga hälsningar
Niklas

#1 såklart är jag glad över att min son har en assistent,, bara det att jag tror inte på vad dom säger att hon är med honom 100% och även om det bara skulle vara 50% så skulle jag vara glad men säger dom100% och det inte är så då tycker jag att det är fel som faan faktiskt,
Dom säger ena stunden att när min son kom till skolan så störde han,, ja men johanna då sa jag,, jo men hon började 9 idag.. eeemn oki,, det jag visste om assistent som är annstäld för ett barns räkning är väl att denna person arbetar samma tider som barnet har skola? eller är jag helt ute och cyklar.
#2 Ja det är det jag oxå trott,, men enligt skolan så kan hon inte hålla den kollen på honom, vilket innebär att om dom ska iväg och vi inte har någon möjlighet att åka med så får sonen vara hemme eller vara på 6 års.
Jag förstår inte detta med assistentens jobb, vad är det meningen att hon/han ska göra? Vad ingår liksom,,
//Linda
…fråga skolan direkt och ge dig inte förrän du förstått vad de menar. Om du betvivlar närvaron osv så ta upp det med. Raka puckar brukar oftast bli bäst. (Min erfarenhet)
Lycka tilll med allt!

Vet ni någon bra sida på internet där det står vad som ska "ingå" i 100% assistanshjälp i skolan till ett barn?
#4 ja jag har verkligen försökt att få raka svar men dom lirkar till det hela tiden och får det att låta som att jag inte ser till min sons bästa men det gör minsann dom,, Jag/ vi måste följa med överallt för hans skull…
Han går i en friskola och det kanske inte är dom bästa förutsättningar i just detta läge?!?!.. :-/
//Linda
skolan har alltid begärt att jag åxå ska ha varit med och finnas tillgänglig per telefon och komma på studs om något hänt. först gjorde jag allt det där i många år men tack vare bup som fick mig att inse att jag skulle bränna mig själv i 2 ändar, jobba på mitt eget jobb och göra skolans jobb gratis. kan låta hemskt men mina barn skulle aldrig få den hjälpen i skolan de behöver om jag alltid är där och styr upp, och mitt jobb är viktigt för våran existens. jobbar 50% för att alltid vara hemma efter skolan när killarna 14,16 år kommer hem för då börjar alla bråken och mitt andra jobb.. 16 åringen har aspberger och den andra autismliknande symptom.
Har han en assistent så ska den vara med honom och ingen annan. Mina barn har assistent i skolan. En del skolor vill gärna ta denna resurs till att fylla andra hål i verksamheten. Det är deras ansvar att lösa detta inte du. Du ska inte behöva vara i skolan med ditt barn. I så fall får de väl avlöna dig tänker jag.
Vi har ett ställe som heter kärnhuset i Halmstad. De har hand om såna här saker och hjälper till med assistent. Ni kanske har en liknande instans i er kommun? Annars kan man ta det via verksamhetschefen i kommunen.
Vh LenaB

Det finns både för och nackdelar om man ska jämföra att gå i vanlig klass med assistent, eller flytta barnet till en nischad skola med mindre grupper.
Min yngste son hade assistent i lekis och 1an, när han gick i vanlig skola. Det var dock inte heltid, så jag och asistenten försökte pussla ihop tiderna så att han ibland fick gå hem tidigare, om inte hon jobbade hel dag etc. Om inte vi lyckades få ihop det satte skolan in någon för att fylla upp. Men det är inte alltid så lätt att ersätta en assistent, det gäller ju att vikarien är en person som kan hantera barnet. Det fungerade, och sonen verkade nöjd. Assistent kan avra jättebra, men det blir lätt sårbart om den "rätta" personen inte alltid finns till hands.
I 2an flyttade sonen till Lunaskolan, en nischad skola för normalbegåvade barn ( alltså inte särskola ) med Asperger/ADHD. De jobbar med mindre grupper och hög personaltäthet.Då är man inte lika beroende av den enda assistenten, utan det finns alltid personal tillhands. Sonen uttryckte själv omställningen så här " Här är jag som alla andra" , dvs han kände mer att han hörde till gruppen. Utan att vi riktigt förstått det hade han känt sig utanför i den förra klassen när han hela tiden behövde assistent.