Kan bli problem ta körkort *ADHD*
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
- Redigerat 2020-10-23 10:59 av Niklas

Fantastiskt korkat! Då gäller det att läkarna som skall bedöma detta vet vad de pysslar med. Och idag tycker jag inte att andra läkare än de som specialicerat sig vet det.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Helt otroligt! det är så korkat så det är inte sant.
Tänk om dom hade lagt ner energi på alkohol och narkotika påverkade istället och fått bort dom från vägarna
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Okej jag sticker väl ut näbben och säjer så här då;
fråga körskollärarna själva…. Det gjorde jag och jisses historierna är många där det bara gått på ren tur att inget allvarligt hänt! Fast ska man då komma ihåg att körkortstagaren är i 18 års åldern? "Med ålder kommer klokhet" eller?!
MEN jag tror "de" börjar i fel ände faktiskt med att få till "problemet"…
"Vägverket misstänker att en del olyckor, framförallt i gruppen unga män, beror på att föraren har ADHD."
Det låter som lite vaga grunder. För att införa en ändring borde de vara säkra.
Vänliga hälsningar
Niklas

Jag vet ju inte så mycket om faktat bakom detta, men även om man lättare kan bli distraherad från bilkörningen med ADHD, eller vara impulsiv och göra farliga dumheter så tror jag också att personer med ADHD mycket snabbare reagerar och kan hantera farliga situationer, för hjärnan är ju mycket mer känslig för förändringar i omgivningen. Kanske är det alla "vanliga" som inte skall ha Körkort. Men vad vet jag?
"Vägverket misstänker att en del olyckor, framförallt i gruppen unga män, beror på att föraren har ADHD."
Okej, hur många i denna gruppen har en fastställd diagnos?
Om killar med ADHD -diagnos är överrepresenterade i olycksstatistiken kanske det är rimligt att ställla vissa krav, men jag tror att den största klicken av olycksdrabbade inte har diagnos. Jag tror också att om man har en diagnos är man medveten om sitt funktionshinder och hur man fungerar, vilket personer med problematik utan diagnos inte är och det kan leda till att de tar större risker.
Skulle det bli verklighet av förslaget tror jag att vägarna skulle bli osäkrare, endel föräldrar kanske väljer att inte söka hjälp för sina barn om det innebär en risk att de inte kan ta Körkort när de blir äldre.
Jeg synes faktisk det er rimelig å ha et fokus på ADHD-gruppen. Vi krever hjelp og støtte fordi vi har kognitive svikt, og mange trenger bistand i klasserommet pga av problemer med å ta inn det som skjer. Det er et stort ansvar å føre en bil i høy fart i et uryddig trafikkbilde, og INGEN menneskerett! Uoppmerksomme og impulsive trafikanter kan lett bli avledet og ulykker skje. Man kan ikke bare tenke på seg selv her - det gjelder også andres liv på veiene.
I Norge er det fullt mulig å kjøre bil med ADHD, men man blir sjekket. De som ikke 'kommer igjennom', bør ikke være på veiene i det hele tatt! - Får legge til for ordens skyld at jeg har ADHD og TS selv, og jeg synes disse reglene viser samfunnsansvar.