Lukt och smak
Hur är det med lukt och smaksinnet hos en adhd:are?
Min son har, som jag nämnt i en annan tråd, problem med maten. Han kan äta en sak ena dagen som han inte kan få ner nästa dag. Det blir även ett stort problem i skolan eftersom han vägrar att gå in i matsalen i bland när det är mat han inte gillar.
Jag har lagt märke till att han ofta kommenterar hur det luktar när vi kommer in på nya ställen. Han kan tycka att det luktar jättestarkt, som till exempel härom dagen när vi kom in på sjukhuset och det luktade rengringsmedel, när jag knappt märker det. I bland reagerar han som att det luktar jättemycket när jag får anstränga mig för att känna att det luktar.
Hur har ni det med lukt och smak?

Mina barn är också känsliga för lukt/smak. Mellansonens matlista är väldigt begränsad.
jag har 2 pojkar med diagnos och en flicka som är sambons utan diagnos och hon är allt lika kinkig i maten som de andra, barnens smaklökar utvecklas ju olika sent,
Jag har hört (via ett av barnen) att barns smaklökar förändras ungefär var tredje vecka (eller så). Om det stämmer är det inte konstigt att de kan verka lite ombytliga.
Själv har jag också peridoer då jag tycker att något smakar väldigt gott eller inte och sen ändras det och blir tvärt om efter några månader eller år.
Vänliga hälsningar
Niklas
Jeg er veldig vár for lukter, men ganske grei i matveien. Lært opp hjemmenfra til å spise det meste.