Soc vs FK, vem har rätt?
Jag har socialbidrag nu, men soc vill att jag ska söka bostadsbidrag och aktivitetsersättning. Aktivitetsersättningen är något uppskjuten dock då jag måste få hem läkarintyg först.
Bostadsbidraget har jag problem med dock! Ringde FK igår för att jag enligt soc skulle ha ett intyg på att jag sökt bostadsbidrag, vilket ska bifogas när jag söker socbidraget för maj… Men enligt FK ges inga intyg ut utan soc ska ringa till FK för att få bekräftat att man sökt (isf är det ju inte konstigt att det tar sån jävla tid med allt om de måste sitta i de där helvetes telefonköerna dagarna i ända
). FK sa även att soc skulle skriva intyg som skulle skickas med ansökan om bostadsbidrag.
Så idag ringde jag min handläggare på soc och hon vet inte alls vad de snackar om. Jag ska fortfarande ha intyg på att jag sökt bostadsbidrag, soc ringer inte till FK säger hon. Intyg på att jag har socbidrag ska hon skicka åt mig.
Nu är problemet det där jävla intyget från FK helt enkelt. Vem har rätt? Hur ligger det till egentligen? Ska soc ringa FK eller ska FK skriva intyg på sökt bostadsbidrag?
//Zebra som börjar bli lite stressad över hyran och elen osv som ju ska in i tid…
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
När jag hade socbidrag så kan jag inte komma ihåg att dom ville ha något intyg på att jag hade fått/sökt det.
Och varför behöver soc ha ett intyg på det?
..soc kollar med FK för att kolla att det är sant det som säjs. Soc har "rätt" att kolla överallt det som säjs. Eh, ansökan har du väl lämnat ifrån dig till Fk? När du väl får beslut så har du ett papper å visa soc… *hur svårt kan det va* :)
Grejen är att min handläggare vill att jag bifogar ett intyg på att jag sökt bostadsbidrag samtidigt som jag lämnar in ansökan om socbidrag för maj… Ack detta krångel, vore så mycket lättare om de hade en enda stor bidragsinstans och inte flera olika. Alla pengar kommer ju ändå från samma ställe…
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
jahaja….. men när du lämnar in ansökan för socbidrag är det ju en ruta för bost.bidrag. Du har inget…. INTYG?! Hon får väl själv kolla ATT du sökt. Ett samtal bort är svaret, för henne som har all rättighet i världen och kolla rubbet i alla register…. *suckar*
Mitt tips; lämna in lappen ändå. Hon kan inte låta bli att behandla den som den är.
Är det konstigt att folk blir galen på myndigheter?! Näe…tycker inte det.
#4: Mjo, jag får göra det. Varesig jag har intyg eller inte så måste hyran betalas…

Prova att skriva brev till berörd myndighet och be att få det du vill ha istället om du inte står ut med telefonköer. Förstår inte riktigt varför soc ska ha ett intyg på att du sökt bostadsbidrag. Antingen får du bostadsbidrag eller också får du inte och får du retroaktivt så får väl soc räkna av den retroaktiva utbetalningen från socialbidraget när det blir aktuellt.