Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketterfamiljanhörigarelationer
Läst 1814 ggr
mona43
0

Lov och ledigheter

Hej! 

Hur ordnar ni andra det under lov och andra ledigheter? här brukar det bli oroligt, pojkarna skulle nog må bäst av att ha skolan och den strukturen den ger varje dag, svårt att ge den strukturen hemma, vi försöker att ha någon form av rutiner så gott det går, men det är svårt att hitta på någon sysselsättning som de gillar någon längre stund.

mvh Mona

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mona43
0

*putt*

"Ingen är felfri"

Niklas
0

Det går ganska bra under lov, men det går bättre när det är vardag för då håller vi oss till vanliga rutiner.

Kan inte barnen ta ansvar för sin egen sysselsättning under lov?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

mona43
0

Hej Niklas!

vissa saker kanske de fixar sjäv någon stund, men ett tu tre står de och undrar vad de skall göra, de förslag som mamma kommer med duger sällan, de har ofta svårt att hitta på något någon längre stund, vardagen funkar bäst med skolans rutiner osv. Men sänggåendet kan vara ett kapitel för sej, den äldste sonen som är 14 tycker det är helcolt att vara upp länge, för det är då som de bästa filmerna på tv är, men han får givetvis lägga sig ca 21:00 och då läsa ett tag för att varva ner, han är oftast rejält trött då han lägger sej men vill inte erkänna det, den yngre sonen han lägger sej bara då han är trött.

"Ingen är felfri"

Niklas
0

Gör det något om de inte har något att göra då? Kan inte det locka dem att själva hitta på något till slut. Livet är inte en händelse, det är en aktivitet. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

mona43
0

Hej!

Då man själv var barn hittade man alltid på något själv, något litet eller så, kan inte minnas att man suckade uppefter de vuxna och klagade på att man inte hade något att göra, då jag säger till mina grabbar att de minsann får försöka hitta på något själva emellanåt så kanske de fixar det en liten stund, men ett tu tre blir det bråk emellan dem. Det verkar som dagens barn alltid behöver ha något att göra? eller är det så att bokstavsbarn ofta har det behovet helt enkelt att veta vad som skall ske pga. sina handikapp? mina killar är ju rutinmäniskor pga. sin AS och autism.

Mvh Mona

"Ingen är felfri"

Niklas
0

Aspergerbarn brukar ofta kunna sysselsätta sig i timmar med sina specialintressen. Jag tror inte att de generellt har svårare än andra att sysselsätta sig.

Vänliga hälsningar

Niklas

mona43
0

Periodvis kan han det men endel perioder när specialintressena är lite lugnare så blir han mera rastlös, på veckodagarna är det lugnare men just helger och lov blir det lätt så, jag kanske ska säga som Alfons Åbergs farmor sa i en bok: Det är allt väldigt bra att ha tråkigt ibland, för då kan det nog säkert snart hända något kul! Glad och då blir det ju extra roligt också!

Kloka ord…

/Mona

"Ingen är felfri"

aase-andersson
0

skulle önska för min äldste fick gå i skolan hela året om,, han klarar inte av när den slutar och det blir lov. sommarlovet det är min mardröm…..

mona43
0

Håller med dej helt aase_andersson, det blir oordning i rutinerna, det inrutade under den grå vardagen rubbas, lov skapar messt oro för alla i familjen, tänk om det funnits skola ett par dagar i veckan eller så, för de som behöver det under lov, det vore idealiskt… Glad

mvh Mona

"Ingen är felfri"

HannaM
0

jag har alltid älskat lov. Allt som är borta från pressen och stressen i skolan var det bästa som fanns. Varenda ledig timme var en välsignelse… nej usch, skolan är inte ett bra minne.

mona43
0

Min äldste son älskar loven messt för att slippa stiga upp på morgonen säger han Glad han har undervisningen anpassad efter sina egna behov, och en assistent som han verkligen gillar. Han säger det inte rent ut, men jag  hör på honom att han saknar skolan, särskillt under längre ledigheter. Min yngste son med autism älskar sin skola och skulle inte ha något emot att gå i skolan alla dagar Skrattande Själv gillade jag inte skolan speciellt i högstadiet, blev så fruktansvärt skoltrött.

"Ingen är felfri"

Silenos
0

Våra barn är alltid lediga ( inget fritids ) på loven. Vi är mest hemma. De tycker om att dte lugnt och pyssla med sitt, men…..emellanåt blir det mycket konflikter mellan syskonen .

mona43
0

Mina har heller inget fritids efter skolan men på vardagarna fungerar det mycket bättre, det är helgerna som ställer till problem, värst är det vintertid, nu denna årstid gillar de mera att vara ute och greja. Jag gruvar mej för sommarlovet, i fjol blev vi totalt slutkörda!

"Ingen är felfri"

Misimurf
0

#13 kan ni inte få någon hjälp från lss med tex ledsagare som kan hitta på aktiviteter med dina söner.

I kommunen där jag bor så har de i år beslutat att ha "särskolefritids" öppet hela sommaren just för att de vissa av de barnen ska slippa att komma helt ifrån sina rutiner. Här finns det även möjlighet för barn som omfattas av lss att få vara på korttidsboende (om de blir berättigade till det) jag jobbar själv på ett sådant boende (endast helgboende) med två pojkar med autism som är där varannan helg.

giffan
0

Här är loven oxå välkommna. Min son kan syselsätta sig i timmar med ett grässtrå om det ska vara så… Ingen som vet vad han gör, men han är helt inne i det han gör…

Kivas med syskonen gör han, men det behöver man nog inte ha någon diagnos för att göra, så är nog barn allra mest tror jag.

Förut gjorde jag upp rutiner för loven, vad som skulle göras. Man kan "Jobba" för poäng och ett visst antal poäng leder till att man får åka och bada el vad man skulle vilja göra. Då får man en struktur på dagarna och det kan fungera bättre.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus