Hur går det till?
Jag vet inte om det är olika i olika kommuner och vilken ålder den sökande har. I vår kommun finns ett resursteam kopplat till skolan. De gör på skolans begäran läs- och skrivutredningar. Den utredningen ligger till grund för om man skall gå vidare till Dyslexiutredning.
Numer pensionär i Nynäshamn

Nån annan som vet mer om hur en utredning går till?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Vet tyvärr inte hur utredning går till men kan bara berätta hur det var för mig när jag var liten. Dessutom var det ett tag sedan så mycket har säkert ändrats till idag.
Jag började läsa väldigt sent och hade väldigt svårt att sätta samman ord och gissade mig mest fram när jag läste. Fick börja hos talpedagog och fick gå hos en extra resurs tillsammans med några andra barn i samma årskurs för att klara av att lära mig läsa och skriva. När jag väl lärt mig läsa och skriva så la jag till och tog bort bokstäver så ord och meningar fick helt andra betydelser än vad de egentligen hade. Dessutom har jag ett väldigt enkelt ordföråd, då jag har svårt att använda svåra ord och använder ofta fel ord som har en helt annan betydelse än vad jag vill att det ska ha. Händer nästan jämt och därför håller jag mig ifrån svåra ord. Testar dock de flesta på mamma och till 99% blir det fel! :-D
Har fortfarande svårt för språk, men det är betydligt bättre idag. Min starka sida är regler och därför klarar jag gramatiken galant och klarar mig tack vare det. :-)
Här finns en beskrivning av hur dyslexiutredning kan gå till:
Dyslexiutredning hos Dyslexitjänst
Här finns en universitetsuppsats om hur dyslexiutredning går till:
Diagnostisering av dyslexi: i teorin och i praktiken
Där finns flera definitioner av vad Dyslexi är. En av dem (Høiens och Lundbergs) säger:
"Dyslexi är en störning i vissa språkliga funktioner som är viktiga för att kunna utnyttja skriftens principer vid kodning av språket. Störningen ger sig först till känna som svårigheter med att uppnå en automatiserad ordavkodning vid läsning. Störningen kommer också tydligt fram genom dålig rättskrivning. Den dyslektiska störningen går som regel igen i familjen, och man kan anta att en genetisk disposition ligger till grund. Karakteristiskt för Dyslexi är också att störningen är ihållande. Även om läsningen efter hand kan bli acceptabel, kvarstår oftast rättskrivningssvårigheterna. Vid en mer grundlig kartläggning av de fonologiska färdigheterna finner man att svagheten på detta område ofta också kvarstår upp i vuxen ålder."
Några kännetecken på Dyslexi kan enligt uppsatsen vara att man:
* läser långsamt, lågmält, trevande, hackigt och ibland otydligt
* läser för fort och gissar
* stannar upp och läser om
* utelämnar eller läser fel på småord och ändelser
* lägger till eller kastar om bokstäver så nya ord bildas
* vänder på hela ord
* tar med tidigare ljud i samma ord, t.ex. skrattade - skrattatade
* brister i läsförståelsen till följd av långsam avkodning
* helst inte läser högt när andra hör på
Vänliga hälsningar
Niklas

Tack Niklas, ska kika på dina länkar då jag hinner
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Min dotter har precis påbörjat en utredning för Dyslexi.
Lite skrämmande tycker jag att hon redan är 16 år och inte fått en utredning tidigare.
Nåja. Första mötet var med en psykolog, mötet tog 2 timmar och innehöll bland annat ett intelligenstest kan man säga. Samt ordförståelse. Sedan är det ytterligare 2 möten med en logoped, vet ännu inte dess innehåll.
På första mötet med psykologen konstaterades för min dotter att hon var över medel intelligensmässigt och i underkant på ordförståelse och i att förklara ords innebörd.
L