Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketterfamiljanhörigarelationer
Läst 1389 ggr
kybele
0

Min son och sänggång

Min son är 10år,äter medicin retalin mot adhd… Grejen är den att varje kväll då han ska sova är de samma proesdur. Han ska ligga i sängen kl 8,om så att han läser en bok eller så spelar ingen roll men klar o där ska han vara kl 8.. rutin rutin rutin.. men alltid slår aldrig fel,så måste han upp iaf 6g varje kväll och bar göra de eller de.. eller stå o prata om absolut ingenting.. vet inte vad de beror på men ner i säng är han inte försen vid kanske 21:30 då han ligger tyst.. bra dagar vid ca 21.. någon som känner igen detta och vad gör ni eller har ni gjort för de ska bli bättre?

Niklas
0

Är det alltid olika saker han måste göra efter att han lagt sig första gången? Annars kan ni säga till honom att göra dem innan han lägger sig.

Sen tycker jag att ni ska prata med honom om att han måste göra det han behöver göra före klockan 8. Gör han inte detfår det vänta till dagen efter. Det är ni som bestämmer.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

kybele
0

jo,tro mig vi har försökt med de mästa.. men alltid ett par gånger på toa.. sen plocka sen prata.. blir väl iof bättre och bättre.. men,de är just de att komma ner till ro som är problemet.

Niklas
0

"Plocka och prata" får han vänta med till dagen efter. Toaletten kan han dels gå på innan han hoppar i säng och dels möjligen en gång till när han har lagt sig.

Du skriver att det blir bättre och bättre. Då gör ni nog något rätt. Fortsätt så tills det fungerar bra. Det kan ta tid men det finns nog ingen genväg.

Vänliga hälsningar

Niklas

kybele
0

nej verkar inte som de *ler* men jobbigt vissa gånger då allt bara går helt emot vilket de gjorde då jag skrev.. de är juh upp o ner i hur de ter sig med ADHD.. bra dagar och dåliga dagar..  ;)

Sweetelle
0

Det kan ju vara så att just när han varvar ner på kvällen så poppar många tankar upp… det måste ju inte vara trots att han vill prata just då, dessutom kan jag tänka mig att det uppkommer en stark rastlöshet hos honom av att bara ligga i sängen och ta det lugnt. Kan det hjälpa honom om någon sitter hos honom och pratar en stund så han får vädra sina tankar? Har han rätt böcker som han kan fastna i och tycka är värda att läsa. Skulle han kunna ha en liten anteckningsbok där han kan skriva upp saker han kommer på eller så, om det nu är sånt som händer.

Annars tror jag det är rätt normalt hos alla barn att det blir så på kvällarna. Är just åtta en bra tid? Har ni haft den tiden länge kanske han har börjat växa ifrån den och borde få en halvtimme extra innan han skall ligga…

Jag har ingen aning bara funderarpublikt ;o)

kybele
0

han har provat o ha senare men hela dagen efter blir de försent just pga upp o ner.. spelar ingen roll hur sent kl är de är iaf samma prosedur.. just därför lägger jag han 20.. så han somnar någorlunda tidigt ;)

Anne-Hedvig
0

Høres ut som det er vanskelig for gutten å samle seg og falle til ro. Kjenner det fra tidligere tider - ble veldig fnattete og tiltakslysten før jeg skulle legge meg. - I tillegg er nok mange AD(H)D'ere ikke akkurat A-mennesker - det er kveld og natt som er deilig! Funker selvfølglelig ikke for unger som skal på skolen, eller voksne i jobb - men som uføretygdet: gud hva deilig å nyte natten og roen!

giffan
0

Jag har haft exakt samma problem…  Jag sköt upp sovtiden, gjorde inte så stor affär av det hela och nu mera står radion på hela natten  Nu fungerar det fint.

Först blev det som du säger… Hela dagen efter blir förstörd, å man ska ju inte tro att han har lättare att somna för att ungen är eller borde vara dö trött kvällen efter…. Men nu fungerar det hyggligt iaf.

Tror även jag som #5 säger, att alla tankar poppar upp just när man håller på att varva ner… Just därför fungerar radion bra. Min grabb ÄLSKAR kalle anka, så det läser han före han somnar oxå, samma tidningar om och om igen

Hoppas att det löser sig för er… för det är jobbigt för alla när man har sömn problem

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

kybele
0

de går bättre o bättre för jag och min son ligger o tittar på film en liten stund ihop i hans säng o sedan åker radion på o han läser lite.. tror den tid med mig gör mycket.. för peppar peppar 2dagar har gått bra *S*

Niklas
0

#9: Det ger honom antagligen tid att varva ner. Jättebra!

Vänliga hälsningar

Niklas

kybele
0

tack niklas.. jag hoppas de fungerar.. har haft en period på hur även jag kan ändra mitt betende mot båda mina barn.. och tror min inställning och att jag gör mer saker med dom på dagarna gör att dom känner sig mer trygga o framför allt då min stora att han har som du säger mer tid att varva ner på :) tack för alla fina svar.. de känns skönt och kunna bolla tankar här. KRam

Silenos
0

Jag har två pojkar och en make med asperger/ADHD. Om de själva får välja dygnsrytm så är de alla tre helst uppe sent på kvällen. För yngsta sonen kan det fungera att somna om han kommer i säng i tid. Men för den äldre är det nästan tji..Även om han lägger sig tidigt så somnar han sent för han har svårt att komma till ro.

Medicinen kan ju också medföra att man får svårt att sova om den inte hunnit gå ur kroppen. Kan vara värt att prata med läkaren om dosering, vilken tid han tar medicinen tex .