Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettdyslexi-dyskalkyli
Läst 3050 ggr
Tur-Budda
2008-05-25 14:07
0

Dyslexi

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har du Dyslexi? Prova att knacka lätt på handkanten med andra handens fingrar nästa gång du läser. Detta tips gav jag online för några år sedan till en man. En vecka senare chattade vi igen och då sade han att han inte längre hade några problem att läsa. Nu hade han problem att sova! Det berodde på att det var så kul att läsa att han inte kunde sluta på kvällen. En stund senare finck jag det här tackbrevet:

Tänk vad små ting kan förändra ens liv

För mig blev det små tingen till något stort

Jag är en man på 49 år. Och har haft ett dolt handikapp som jag har med stor möda kunnat dölja för min omgivning, framför allt för min yrkeskarriär. Har jag även haft stora svårigheter att dölja det.

Ända sedan jag gick i småskolan har jag haft läs och skrivsvårigheter, vilket gav mig stora svårigheter att få någon form av innebörd av det jag läste. Och det i sin tur gjorde att jag ratade böcker eller annan form av läsning för att jag inte förstod något av vad jag läste. På så sätt kom jag efter i den intellektuella utvecklingen påsikt kan väl vem som helst förstå att man blir ganska tystlåten och tillbakadragen för att man inte kan eller förstår vad alla pratar om.

Jag blev även ett mobboffer för mina klasskamrater och mina arbetskamrater nu på senare tid som visste att jag inte förstod vad jag läste eller att min stavning var under all kritik vilket jag var nödd att hålla med.

Detta har hjort att min självkänsla har varit väldigt låg med allt jag företagit mig. Det i sin tur har gjort att jag även är konflikträdd i dom flesta situationer som har med skrift och verbal ordväxling att göra, för det har blivit följden av att jag inte har eller kunnat läsa för att utöka mitt ordförråd och interlekt.

Så jag har börjat gå ut på vissa chatt sidor för att få träffa folk, och som inte bryr sig om jag stavar fel eller formulerar mig klumpigt i skrift.

Så vid ett tillfälle så kom jag i kontakt med en man som förstod vad jag hade för problem även att han inte visste att jag hade ett fruktansvärt dåligt självförtroende så det nästan klumpar sig i halsen på mig.

Så med små förändringar och vägledning av honom har mitt liv förändrats dramatiskt. Med att jag kan nu mer förstår vad jag läser, och att min egen själv känsla börjar komma även att jag inte är helt framme än, så känner jag att det går framemot med stora kliv och stor portion tillförsikt.

TACK

Lasse

Med vänlig hälsning

Från en något säkrare man

Tommy

--

Därför vill jag uppmuntra alla och en var att prova denna enkla mini-variant av en TFT-behandling! Fråga gärna om det är något ni undrar, personligen är jag övertygad om att nästan all Dyslexi är lätt att avhjälpa med TFT, det tycks vara nästan det lättaste av allt att avhjälpa.

mvh

/Lasse Andersson, Tankefält Coach

Niklas
2008-05-26 12:26
0

Vad betyder "TFT"?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Tur-Budda
2008-05-26 13:06
0

TFT betyder Tankefält Terapi, Thought Field Therapy på engelska.

giffan
2008-06-01 17:04
0

HUr ska man knacka i handen? fungerar det även då man absolut inte verkar kunna lära sig att läsa alls??

Varför jag frågar är för att mina tvillingpojkar på 9 år verkligen inte verkar kunna lära sig att läsa. De känner knappt igen bokstäverna från den ena dagen till den andra…

Jag vet snart inte vad jag ska göra. I skolan säger de att de läser knappt men de läser iaf å kämpar på…

Snälla alla tips jag kan få om hur jag lär dem att läsa är underbar hjälp!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Tur-Budda
2008-06-01 17:54
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Se bifogad bild. =)

Man kan givetvis även knacka själv.

Lycka till!

/Lasse

Tur-Budda
2008-06-01 18:05
0

På den här sidan hittade jag metoden. Den visas ganska nära så som jag lärde mig den. Knacka löst, det finns inga machopoäng i den här sporten. =)

http://web.comhem.se/~u75502861/health/tft/recept.htm src="http://skolvagran.ifokus.se/Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />

Du borde komma långt med bara handkanten, men om det inte skulle räcka så får du prova att lägga på fler punkter. Om någon av punkterna är öm när de försöker läsa så är det stor sannolikhet att den punkten spelar in en hel del i problematiken.

Sweetelle
2008-06-01 22:20
0

Har inte kollat upp det mer noggrant men det verkar vara liknande det de använde för att bota en med chokladmissbruk i ett "outsiders-program" stämmer det?

Tur-Budda
2008-06-02 01:01
0

Jag ogillar ordet "bota" och jag har inte heller sett det aktuella programmet, men jag vet att folk har kommit på mina demonstrationer för att de har sett någon cholkadmissbrukare få hjälp av TFT på TV. Oftast är det dock Paul McKenna som folk har sett och jag tror det var lite TFT med i ett "Du är vad du äter" för rätt länge sedan.

Sweetelle
2008-06-04 00:08
0

Oki.. det är en kvinna i programmet jag tänker på och jag minns inte om de ens nämner TFT debara visar hur det går till.

Tack för dina svar iaf, hade jag bott nära hade du gärna fått testa vad som helst på mig ;o)