Alkohol och sånt...
Hur hanterar ni föräldrar denna fråga hemma? Min äldste tycker att han har full rätt att både röka och dricka. Han är 16 år. Detta kommer upp titt som tätt och jag säger nej helt enkelt. Vi som föräldrar till barn med tex ADHD måste ju vara extra vakna på´detta. Speciellt om barnet medicinerar. Hur förklarar ni för era barn?
Vh LenaB

Hjärnan kan skadas av alkohol, det kan hända farliga saker när man är påverkad på grund av minskad kontroll och minskat omdöme. Dessutom är det olagligt. Även rökning kan skada en person och är olagligt.
Dessa skäl och att man själv inte är beredd at bli langare för att hjälpa till att skada ens barn borde vara fullständigt tillräckliga argument för att på alla sätt motverka barnens bruk av alkohol/rökning tycker jag.
Sen kanske inte barnen gör som du säger men din uppgift är ju att motverka så mycket som möjligt, allt handlar om hur långt man är beredd att gå i sin kamp.
Nu har jag inga barn som är i den åldern ännu (3 och 4 år just nu) men jag ser det som min uppgift som förälder att skjuta upp deras alkoholdebut så mycket som möjligt, självklart kommer jag inte kunna stoppa dem, men ju senare de börjar desto mindre blir risken för skador och förhoppningsvis har de bättre koll senare och jag slipper ha hem en dotter på 15 år som blivit sexuellt utnyttjad när hon var full, eller en son som ramlat i hamnen och drunknat för att han var full eller tvärtom ;o)