När ställdes första ADHDdiagnosen ?
Min sambos lillebror fick diagnosen DAMP i början på skolåldern, han är 21 i år, men ju mer jag läser om DAMP och ADHD, tycker jag att han har helt fel diagnos, och många med mig.
I stort sett allt som skrivs om ADHD stämmer in på honom, medans det som skrivs om DAMP knappt är igenkännbart.
När ställdes första diagnosen av ADHD i Sverige ?
Är det möjligt att han kan vara feldiagnostiserad, för att DAMP var mer utvecklat i Sverige under 90talet, eller hade han helt enkelt en dålig läkare…?
Är det vanligt att barn får en diagnos som senare visar sig vara fel ?
Det känns verkligen som mycket har klarnat ju mer jag läser om detta, och jag tycker det är tragiskt om han har fel diagnos, samtidigt som jag mer och mer kan förstå varför saker varit som dom varit.
Vi gick i högstadiet samtidigt, och där fanns också en tjej med autism, alla visste om det och alla hade förståelse för det, hon fick hjälp och fick skolan anpassad efter sina förutsättningar.
medans min sambos lillebror uppfattades som störig och jobbig och blev satt i en specialklass för stökiga och svåra elever som inte klarade av att vara i en vanlig klass.
Om dom hade haft rätt diagnos på honom kanske han också kunnat få skolan anpassad efter hans behov..