Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 2286 ggr
gulzebra
0

Boendestödjare?

Har varit lite prat innan om att jag kanske borde ha boendestödjare. Jag har dock alltid varit rätt anti så det har aldrig blivit något av det men efter att ha pratat med min arbetsterapeut idag så har det blivit bestämt att vi ska ha möte med LSS-handläggare om det nästa vecka iaf, för det är inte hållbart som det är nu. Kanske kan det vara bra ändå.

Men så till frågan - vad gör en boendestödjare egentligen? Ska en sån typ få mig att städa eller hjälpa till att städa? Jag är rätt anti båda nämnligen, hatar att bli iakttagen när jag gör nåt och hatar när folk rotar bland mina grejer. Går det att ha en boendestödjare som kommer och säger att det och det ska jag städa tills hon kommer tillbaka, och så går hon och kommer tillbaka nån bestämd tid och kollar så det är gjort? Tror det skulle funka för mig (sålänge det inte är för lång tid mellan "ordern" och "kontrollen" för då skjuter jag upp städningen), samtidigt som jag slipper det där med att känna mig iakttagen eller att nån rotar bland mina grejer. Jag behöver mitt helt privata utrymme och i en etta så kan det inte bli så mycket annat än hela lägenheten som får agera privat utrymme liksom…

Ska väl kanske nämnas att det egentligen inte är några problem med att städa (vilket är grundorsaken till en ev boendestödjare) utan det är just att komma igång med städningen, veta var jag ska börja osv. Som det är nu kommer jag inte igång och vet inte var jag ska börja, det slutar med att jag bara blir trött på alltihop, ger upp och parkerar arslet framför datorn istället. Har bara städat ordentligt en enda gång sen jag flyttade hemifrån i februari, då pga nåt ryck jag fick vilket jag inte brukar få speciellt ofta…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

ikna
0

Om det handlar om problem med att sätta igång, kan du väl få hjälp med det? Det måste väl ändå handla om boendestöd utifrån vad du känner att du behöver hjälp och stöd med!?

Jag tror inte att boendestödjare kommer hem till dig och bestämmer över huvud på dig! Ni kan säkert resonera er fram till hur ditt stöd ska se ut! Lycka till!

gulzebra
0

Precis, är bara igångsättning och att bestämma var jag ska börja som är problemet ^^

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Misimurf
0

Jag skulle tro att boendestödjet utformas efter dina behov av hjälp. Tror inte att det är någon som kommer in och bestämmer allt du ska göra och vad du ska ha hjälp med. Det är nog något ni kommer att diskuttera på lss och komma överens om. Hoppas allt går bra / marie

gulzebra
0

Prima, tackar :)

[Norum]
0

Jag är "bara" en besökare här men jag kan nog svara på di fråga ändå.
En boendestödjare har som uppgift att "få i gång" dig… Dom städar inte åt dig eller tvättar och diskar men dom ska hjälpa dig så att du kommer igång att göra det själv… Man brukar bli beviljad visst antal timmar i veckan. Dom kan även följa med att handla mat om det behövs..
I vissa fall (antar att det har med tid att göra) så kan dom komma tex kl 12 och säga att när jag kommer tillbaka kl 3 ska du ha hunnit göra det och det.. Jag vet inte om det fungerar så i alla kommuner men här gör det så. Allt har med behovet att göra så det finns ingen exakt plan på vad dom ska göra.
Vet inte om du blev klokare på detta men jag hoppas det…

Åsa

gulzebra
0

Ok. Då hoppas jag att de kan göra som jag vill här då ^^ Annars vete fasen vad jag ska göra, blir troligen inget av det öht isf…

gulzebra
0

Verkar lösa sig finfint med boendestödjare! Träffade min ledsagare igår och fick veta att hon blivit tillfrågad om att bli boendestödjare åt mig också och det vore helt perfekt iom att jag redan känner henne och hon är väldigt bra helt enkelt ^^ Det blir dessutom inget sånt förrän i höst isf då hon har ett annat jobb över sommaren, men det är bara skönt - såhär på sommaren vill man ju inte direkt sitta inne och städa, det passar så mycket bättre mot hösten när det blir blött och trist ute ^^

[Norum]
0

Vad bra! Då blir det inte så hemskt som du trodde? :-)

Mymlan
0

#0 Jag har oxå pratat ang boendestödjare och inte än kommit underfund med vad de kan hjälpa mig med, en sak de har en fixargrupp, om man t ex behöver få knivar slipade, saker uppsatta på väggen etc..

Men en sak de sa de hjälper ej med djurstädning inte i denna kommun. Städning gör de ej det gör hemtjänst men de är ej gratis o de putsar ej fönster *vilket jag är i behov av hjälp med då jag ej klarar det* Hemtjänst gör ingen stor städning för det är ngt man behöver emellanåt.

De hjälper en att laga mat men tillsammans med dig.

De kan hjälpa dig om du vill ha Godman, Kontakt person etc..

Minns ej allt hon sa till mig..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

[Norum]
0

*9 Här städar dom inte heller men däremot hjälper dom DIG att städa. En spark i baken så att du kommer i gång.. :-) Dom ser vad som behöver göras och försöker få dig att tex diska, dammsuga eller bädda sängen. Dom kan följa med och handla mat, kläder, till apoteket mm. Sen ser dom och vilka andra behov man har precis som du säger, tex god man och sånt. Dom ska hjälpa till med självhjälp. Det finns även boendestödjare tll människor med barn men då heter dom något annant, minns inte vad. Var länge sen jag var i kontakt med en sån så det har jag glömt. Men vad jag vet och kan så är en boendestödjare en enorm tillgång! Önskar attd et fanns fler såna inom kommunen..

gulzebra
0

Ja det vore görbra om det blir hon! Hon är dessutom nerkärad i både djuren och datorn, så blir det inte så att hon traskar iväg medan jag städar och sen kollar så det är gjort så kan hon alltid sysselsätta sig själv med datorn eller pyssla lite med djuren, så slipper jag känna mig så iakttagen. Dessutom är det inget gnäll på djuren heller - somliga har en tendens att tycka att jag har för mycket djur och är riktigt duktiga på att gnälla över det, men hon gnäller inte över mycket djur utan tycker mest de är mysiga istället. Speciellt ett marsvin här, kan iofs bero på att den lilla grisen är hennes, eller iaf blir det efter sommaren Skrattande

Oh well! Får se hur det går imorrn på mötet ^^

Mymlan
0

#11 Det där med gnälla om djuren känner jag igen, en jag har säger då ett djur gått bort en mindre vad skönt. Har ett djur här som äter för ca 100:- på 2 månader ungefär o då säger han ja, det blir ju på x antal månader 3000:-……. Han säger till en myndighet jag ska nog få så det minskas ner…. En dag kommer det nog bli ett ryande ifrån. Man måste kunna få leva oxå inte bara tänka att allt kostar, allt ska stoppas i madrassen..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

[Norum]
0

Tror att det kommer att bli bra det där… För du talar väl om hur det går? :-)

gulzebra
0

#12: Fy fan vilken jävla idiot! :O Och jag tyckte det var illa med pappa, som tom försökte lirka mig med att det är ju jobbigt när de dör så "ofta". Råttorna då alltså, de lever ju inte så länge och med många djur så blir det många dödsfall… Sa bara åt honom att jag får hellre 2 år med varje råtta och sörjer de en stund än att inte få ha de öht. Ska man resonera som han gjorde så skulle jag inte ha nån kontakt med omvärlden öht för människor dör ju också. De kan trilla av pinn precis när som helst. Det borde han veta efter att hans pappa plötsligt fick prostatacancer som tog död på honom. 

Han har även inbillat sig att råttorna är svindyra, men jag fick tyst på honom när jag fick veta det och sa som det var - de kostar mig ca 100 kr/månad om jag har tidningspapper på botten och kan jag inte ens lägga 100 kr på mitt största intresse, på mitt liv och det som får mig att öht vilja kliva upp på "morgonen", då kan han lika gärna skjuta mig direkt för då har jag inget liv.

Jag förstår mig inte på folk som gnäller över kostnaden. Vi överlever ju uppenbarligen och skulle vi vilja leva lite mer fett i det övriga så hade vi väl sålt djuren själva. Men nu råkar ju djuren uppenbarligen vara mer värt än pengar på hög så varför gnälla liksom, tycker vi kan få ha våra intressen ifred för inte fan gnäller de om man börjar med nån sport som kostar sjukt mycket mer… Pappa tycker att jag skulle börja rida igen (han var mot det först dock, tills han såg min viktminskning som resultat när jag väl fick börja efter 15 års tjat om att få börja på ridskola) men det blir ju mycket dyrare att rida på ridskola än att sköta om mina djur…

Heck, här gnäller de tom över att jag inte kan ta ansvar och i nästa stund borde jag inte åka till veterinär för det är ju "bara en råtta"/"bara en hamster"/"bara en mus"/"bara ett marsvin" och veterinär är dyrt. Jag förstår inte hur det kan gå ihop, ena stunden är jag jättehemsk som inte kan ta ansvar och i nästa stund är jag korkad som tar ansvar för mina djur, jag är alltså korkad som tar ansvar för min familj och mitt liv. Helt sinnessjukt!

#13: Jodå, det blir skitbra! Har precis haft möte, det blir ledsagaren som får vara boendestöd också :D Annars hade det visst blivit via hemtjänsten sa de och då var det visst ofta olika personer som kommer, de städar själva så det blir gjort bara och går sen, osv. Skulle inte passa mig alls utan då lever jag hellre i en svinstia. Men nu slipper jag det! ^^ Kommer få hjälp med städningen (att komma igång, veta var jag ska börja, hur länge jag ska städa osv), tvättningen (köpa tvättkort, fatta hur tvättstugan funkar och sånt där tekniskt tjafs jag inte förstår mig på för fem öre) och maten (handla och laga mer varierad mat) vad jag kommer ihåg nu ^^

[Norum]
0

*14 Jag ska hålla en tumme för dig!
Du ska inte ta åt dig om djuren… De som inte håller på begriper inte vad det handlar om.

gulzebra
0

Nej det märks definitivt O.o Men de kan säga vad de vill egentligen, det går in genom ena örat och ut genom andra. Ser ingen vits i att lägga min energi på det. Man får se det från den ljusa sidan iaf - pappa (som är jägare) gillar att skjuta mina djur iaf, så där har jag avlivning i de fall skott är bättre än spruta. Alltid nåt :)