Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 1286 ggr
AnneN
0

Hur gammal för att få diagnos?

Hej!

Jag har en systerson på 4 år som vi misstänker kan ha ADHD men läkaren säger att han är för liten för att diagnos ska kunna ställas.

Hur gammal måste barnet vara för att få en ADHD utredning/diagnos?

Tacksam för svar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Norum]
0

Jag kan vara ute och cykla nu, men brukar inte diagnosen komma i tonåren? Kanske något tidigare… Tror jag har fel men vet inte säkert… Fot i munnnen

Sweetelle
0

Det är nog väldigt olika. Men före skolåldern verkar vara ovanligt. Men jag har hört fall där diagnos ställts i femårsåldern, men då är det oftast så att syskon haft samma problem.

Det borde gå att ställa sig i kö till utredning då det kan ta lång tid att komma fram i en sådan.

Niklas
0

Det går ibland att få diagnos tidigt. Vi fick beskedet att de normalt inte ställer diagnos på så små barn som fyraåringar men att de kunde göra det om vi behövde det för att få hjälp på dagis. Dagis hade redan gjort allt de borde så vi klarade oss ändå.

De skattningsskalor vi brukar få fylla i går från 5 år.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

AnneN
0

Pratade med en kompis som har bla ADHD och h*n sa att de brukar kunna göra utredning redan vid ca 6års åldern men att vi bör se till att han får ställa sig i kö för utredning redan nu då köerna tydligen kan vara ett par år.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!