tror det finns ett samband
personligen tror jag det finns ett samband mellan ADD och Dyskalkyli. Min 16-åring har precis fått diagnosen ADD vilket är en stor befrielse för oss alla. och när det gäller henne har alltid matematiken varit ett enormt problem. I skolans värld finns ju numera ett nytt tänkande som varit förödande för min dotter och det har varit det att hon från sin första skoldag när hon började 0-an då var hon bara fem år……..skulle söka kunskap själv…ja kanske inte direkt men ganska så snart var det så det skulle gå till….förstår ni problemet??????? Ganska omgående vid ett samtal med hennes första lärare som nog inte var den bästa psykologen direkt…men väldigt frispråkig… så upplyste hon mig om att hon aldrig förut i sitt yrkesliv träffat på ett barn med så svåra problem med matten …..ja inte visste hon vad hon skulle göra menhonfick ju sänkt mig ordentligt ialla fall .t yvärr visade det sig att hon hade rätt och jag hävdaade hela skolgången att hon led av dyskalkyli men jag fick inget gensvar.Hur allt slutade???? Trots allt tjat och krav från mig så stod skolan där i 9-an med en elev vars kunskaper var som i åk 5 och svor sig fria från allt ansvar……de hade väl gjort allt de kunde???? Knappast!!!! Nej…jag tror stenhårt att det hör ihop……kram

*11
Hej!
Här kommer tankar från en 37 årig ADD are med självinsikt.. gällande de tankar du uttryckte om matematiksvårigheter och om man ska benämna dessa dyskalkyli:
Jag har själv ADD, och beskrivningen av mig som barn passar precis in- dagdrömmaren och ensambarnet ;-)
Jag är mkt verbal, har alltid älskat bokstäver och sagor. Men matematiken har alltid varit ett problem. Förut har jag trott att jag helt enkelt varit dum, obegåvad osv. Men nu ser jag ett samband mellan mitt problem att organisera, och matematiken. Jag har svårt att ha många bollar i luften s a s. Man kan inte prata med mig när jag bakar t ex. Jag stänger då ute "prataren" och koncentrerar mig på bakningen, annars blir baket förstört.
Så det här med matten; ofta handlar matematik om att ha igång flera tankebanor samtidigt. Som jag kan känna det; flera röda trådar. För mig trasslar trådarna ihop sig till en ologisk röra, eller tar väldigt krångliga vägar. Men har jag lärt känna en tankekanal i ett sätt att räkna ut ett problem, så kan jag använda mig av detta flera gånger.
Detta med flera "tankebollar" i luften slår sig också på min lägenhetsordning.
Jag har lärt mig att om jag får upp "tankefarten" eller dopaminnivåerna, som det handlar om genom t ex up-tempo-musik, så flyter tankarna lättare. Detta använder jag mig av nu när jag läser på universitetet.
Sen har jag nog en lättare grad av ADD. Jag klarar mig utan medicin. Men jag, som kvinna, har ändå mkt svårt att städa, hålla ordning, hålla dagens rutiner, klä mig snyggt, hålla koll på barnens hygien osv. Ingen särskilt duktigt "husmor"! Jag skäms mest för ordningen i hemmet, eftersom min man, och våra barn, verkar ha samma problem!
Det här med Dyskalkyli, eller inte, därom tvista de lärde! Man talar hellre om att anpassa undervisning efter barnets personliga inlärningsstil. Jag tror det hör ihop ungeför som ovan; anser man som barn och människa att matte saknar mening i ens liv (vilket jag ansåg) och man som ADD person har svårt att uppbringa motivation för sådant, och har svårt att hålla fler tanketrådar igång samtidigt, så blir matten svår!
Med bokstäver var det för mig en helt annan sak; jag älskade alfabetet och jag älskar fortfarande att läsa o skriva. Fast jag ibland fått höra att mina meningar ibland kan vara ofullständiga- här kommer svårigheten att slutföra saker in.. jag kapar gärna mina sysslor till att omfatta endast det allra nödvändigaste. Mitt intresse för dem tar slut helt enkelt. Så när jag väl får lust t ex att fixa iordning uteplatsen- så måste jag göra det på en gång! Medan lusten och energin finns där!
En annan motivationsskapande faktor är paniken.. med panik fixar jag tillslut mina tentor..
mvh Katrin
#1, 2: Tack för bra berättelser!
Vänliga hälsningar
Niklas
Jeg har AD(H)D og dyskalkuli. Har lest i en norsk bok at kan være sammenheng mellom de to tingene.

#6 Samma här. Jag tror att självreferens är det bästa sättet att få bekräftelse på det man skriver.
(förlåt, hade lite för svårt att låta bli bara…)

#7: Både #6 och #8 är nöjda nu.