Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 1055 ggr
HannaM
0

Fundering om hjälp

Jag ska kanske i höst om det känns bra försöka mig på ett besök på arbetsförmedlingen rehab där jag kanske kan få hjälp att hitta någon sysselsättning/jobb som jag kan klara av. Problemet är att jag förväntas göra allt det helt själv. Först ska jag ta reda på vilket arbetsförmedlingskontor jag tillhör, sen ska jag dit och prata med dom och få en tid på AF rehab och sen ska jag dit. Det är ungefär tre steg för mycket. Jag har svårt att bara ta mig utanför dörren. Dels för att jag inte gillar människor, dels för att det är ett gigantiskt projekt i min hjärna. Det är inte "bara" som alla säger. Finns det någon hjälp eller sötd man kan få? Så jag kommer igång med det där, när jag väl varit där så är det väl inget större problem att gå dit igen men jag behöver nån som ordnar upp början åt mig och leder mig på rätt väg i ett fast grepp om ni förstår.

[aspie]
0

Det finns något som heter personligt ombud där jag bor. Om jag inte fattat allt fel så skulle du kunna skaffa hjälp genom dom. Problemet är att alla kommuner inte har detta. Jag har blivit lovad hjälp pga av min depression och ångest och då har jag ännu inte fått någon bokstavdiagnos. Du kan läsa lite här.

www.k.lst.se/k/Pressrum/Nyheter/2005/personligt_ombud.htm?print=true

www.vaxjo.se/vaxjo_templates/Page.aspx?id=951

Du kan söka på personliga ombud via google eller inga din kommun för att kolla

HannaM
0

Personligt ombud har jag träffat…. får väl kanske ta kontakt med henne igen.. Är rätt trevligt att träffa henne faktiskt, senast upplyste hon mig om att jag hade en sjukförsäkring via jobbet och skulle få rätt många tusen kronor=) Men är det alltså så att dom kan hjälpa mig? jag vet att hon kan ta reda på vart jag hör och så men jag skulle behöva någon som håller mig i handen första gången…

[aspie]
0

Jag undrar om de inte kan hjälpa dig med det oxå. Jag har en vän som har jobbat som personligt ombud och jag tror jag hört något om att de hjälper till med det mesta. Ring och fråga ditt personliga ombud vet ja. Det värsta som kan hända är ju att du får ett nej. Annars kanske du har en bekant som kan följa dig? Skulle vi bo i samma stad skulle jag gärna följt med digGlad

Niklas
0

Jag hittade en ganska bra informationssida om personliga ombud. Klicka på länkarna till vänster så finns det svar på många frågor.

Vad är ett personligt ombud?

Bland annat står det:

"Ombudet bistår sedan och företräder Dig i kontakterna och ser till att Du får den vård, det stöd och den service som behövs utifrån behov och lagliga rättigheter."

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

HannaM
0

"Ombudet bistår sedan och företräder Dig i kontakterna och ser till att Du får den vård, det stöd och den service som behövs utifrån behov och lagliga rättigheter."

Fin formulering. Vad har man rätt till? Vem bedömer det och hur. Och behoven, vem bedömer dom?

Niklas
0

Det beror på vad det gäller. Den där sidan ger intryck av att de vill hjälpa till och jag såg att det fanns en del andra liknande så jag tycker att det låter som om det finns goda chanser.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning