Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketterfamiljanhörigarelationer
Läst 9815 ggr
Fia-Lundbom
0

Ny här - har myndig ADD flicka

Hej! Jag blev nyligen medlem i "Kolhydrater i fokus" och blev både glad och förvånad när jag hittade denna - Bokstavsfolk.

Min 18-åriga dotter har precis fått ADD diagnos.

Det har varit såååå mycket problem och såååå jobbigt under många många år. Nu vet vi varför.

Hon flyttade hemifrån förra året. Jag trodde då att saker och ting skulle bli bättre, att hon skulle "skärpa till sig" och hålla lite mer ordning. Nej - det blev bara värre och värre allting. Rena rama kaoset med en lägenhet som var rörigare och skitigare än de i tv-programmet "Rent hus".

Men det värsta är ekonomin. Hon kan inte sköta den. Hon har näthandlat saker och köpt på sig massor. Har skulder upp över öronen och kronofogden i hälarna. Det är jättetråkigt och hon är ovillig att låta mig hjälpa henne.

Hon tar sin första tablett idag av medicinen "Concerta" förhoppningsvis kan den hjälpa lite.

Någon som har kommentarer ? Och hur kan man på bästa sätt hjälpa och stötta sin dotter ?

Kram Fia

blodtopp
0

Hej!

Såg en blänkare om detta inlägg uppe till höger på sidan. Jag är medlem på KiF och undrar om du har sett t ex DaMums berättelse om sin dotter med ADHD? Hon har fått mycket hjälp genom att ta bort kolhydraterna ur kosten även för dottern. Prova att söka på Kolhydrater iFokus på adhd/add, eller damum så hittar du nåt om det.

Jag hoppas verkligen det kommer gå bra i alla fall, oavsett vad du väljer att göra för din dotter! *kram*

Niklas
0

#0: Välkommen hit!

Vet du om hon har dyskalkyli också? Ekonomiska problem kan i vissa fall bero på det och då är det riktigt svårt.

Hur tänker du dig att du skulle hjälpa henne med de ekonomiska problemen om hon lät dig?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Fia-Lundbom
0

Hej på Er!

Det blir problem att ändra hennes kost pga av två saker. Hon bor inte hemma, alltså kan jag inte "kontrollera" hennes mat, och dessutom går hon nu på ätstörningsbehandling så hon ska lära sig efter tallriksmodellen..

Jag läste lite kort om Dyskalkyli, och tror inte hon är drabbad av det. Problemen är att hon handlar upp sina pengar direkt, mest struntsaker, och beställer saker på nätet och kan sedan inte betala räkningarna.

Min tanke är att jag har hand om hennes pengar, betalar hennes räkningar och åker och handlar mat med henne  en gång i veckan. Först gick hon med på det -- men ändrade sig så fort pengarna satt på hennes konto. Hon betalade några få räkningar och brände resten på 3-4 dagar.

Hon har dragit på sig alltför mycket skulder, och det måste få ett stopp.

blodtopp
0

Usch vilken jobbig situation. Hoppas verkligen att du kan få hjälp att ordna det på bästa sätt.
   Jag har tyvärr ingen erfarenhet av detta själv, så jag skickar 'bara' en cyberkram till dig och håller alla tummar jag kan!!!

Fia-Lundbom
0

Tack ska du ha blodtopp! Glad

Det ordnar sig säkert så småningom - det brukar göra det !

Noeli
0

Oj, vilken sits! Jag förstår faktiskt att situationen blev värre för henne när hon ska bo själv. Då finns ju ingen som "styr upp och rätar till"… Detta måste hon komma till insikt med själv. Och inte ens all Concerta i världen kan göra underverk. Det finns en del hon faktiskt bara måste ta till sig och försöka göra så det passar just hennes värld! Med eller utan hjälp med det…

Viktigaste insikterna (det finns fler men nu väljer jag å ta det MEST viktiga) är att inse att bassakerna måste finnas; mat (ordentlig, på vettiga tider), sömn (utan sömn orkar/kan hon än mindre) och motion (ett par rejäla motionspass i veckan eller en daglig promenad håller hjärnan i form). Kanske kommer du inte kunna få henne till insikt i detta utan någon annan kan kanske hjälpa till?! Är hon medlem i Attention? Där finns ett å annat att ta till sig. Hon kan också få en "god man" via kommunen om inte hon tycker att ni kan hjälpa till med ekonomin (inget att skämmas för, om ni visste hur många som behöver hjälp med just pengar). Via kommunen kan hon också få en person, kontaktperson, som kan stötta henne så inte hon fasnar i hemmet, styra upp städningen eller annat som är hennes svårigheter. Undrar du mer över detta kan du maila mig direkt om du vill…

Lycka till! Hon kan skatta sig lycklig som har en familj som bryr sig så! *ros till er*

Fia-Lundbom
0

Tack Noeli för ditt svar.

Jag har redan varit i kontakt med kommunen. Jag har ringt femton gånger - de ringer aldrig tillbaka..

Men jag fick tillslut tag på en person - de ska återkomma till mig denna veckan med förslag på lösning - tex kontaktperson.

Jag tipsade dottern om Attention - jag har själv precis gått med där för att få mer kött på benen och tips och råd.

Hon går på ätstörningsbehandling nu, men de ska hjälpa henne parallellt med  Träning och hjälp för att få hennes vardag funka så bra som möjligt.

Nu bor hon mer eller mindre hos sin pojkvän - så han försöker väl hjälpa till så gott han kan. Tyvärr är han rätt "stökig" och organiserad själv, så jag vet inte hur de tillsammans ska få ihop alla bitar.

Men det ska nog gå framåt. Att få råd och tips såhär tycker jag är toppen! Tack ska ni ha allihopa.

Blasco
0

Hej, jag har några frågor till dig Fia_Lundbom angående diagnosen ADD. Jag kommer troligtvis få börja på en sådan utredning och har sökt på nätet om det. Men då det även misstänks annat än det så har jag inte riktigt klart för mig vad ADD innebär för svårigheter rent konkret i vardagen.

Det här med att ha svårt att hålla ordning i sin lgh har jag själv erfarenhet av då jag flyttade till en annan stad. Det blev mycket värre då när jag flyttade hemifrån. Men jag undrar om ADD även inkluderar svårigheter med känslor och så? Du får jättegärna om du vill berätta lite om vad din dotter konkret har problem med (utöver städning) eller innebär ADD "bara" svårigheter med att organisera? Tacksam för svar! Mvh.

Fia-Lundbom
2

Hej Blasco!

ADD är ju en form av ADHD som du kanske vet, där man inte har det hyperaktiva.

Just brist på städning, ekonomi och organiseringsförmåga är inte riktigt allt man "lider" av med ADD. Det finns mer.

Nedan ser du 20 kriterier för ADD. Man ska återfinna minst 12 av nedan punkter. För att få varje punkt mer specificerad - gå in på nedan länk:

http://spexor.homestead.com/files/kriterier.htm

1. En känsla av att aldrig få någonting gjort
2. Svårt att organisera göromål
3. Kronisk ångest eller svårigheter att komma igång
4. Många projekt på gång samtidigt; problem att fullfölja
5. Tendens att säga vad som faller en in, ofta utan tanke på omständighet eller tidpunkt
6. Ständigt sökande efter nya stimulanser i tillvaron
7. Blir lätt frustrerad, uttråkad
8. Lättdistraherad, svårt att fokusera koncentrationen längre tid, "glider lätt iväg" i tankarna
9. Ofta kreativ, intuitiv, hög intelligens
10. Svårigheter att "gå den formella vägen", följa den etablerade, korrekta proceduren
11. Otålig; låg tolerans mot frustration
12. Impulsiv, verbalt och/eller i handling
13. Tendens att ständigt oroa sig i onödan
14. Känsla av att något negativt kommer att hända, osäkerhet
15. Känslo-svallningar, humöret åker berg-och-dalbana
16. Rastlöshet
17. Tendens att fastna i missbruk
18. Kroniskt dåligt självförtroende
19. Felaktig själv-bild
20. Familje/släkt-historia av ADHD eller andra problem med impuls-kontroll och humörsvängningar

Jag är glad att min dotter fått diganosen. För då kan man få hjälp utifrån det. Hon har som sagt börjat med medicin och kommer även få "träning" och lära sig hantera sina svårigheter.

Hoppas att du själv blir hjälpt snart !

Kram Fia

Blasco
0

Tack för ditt svar Fia!

Mist
0

Nu har hag en fråga till er här inne .

Vad är ADD ??

Mist
0

Ahh , ok :) Tack så mycket :)

[Norum]
1

*7 Om det är god man du vill ha till dottern behöver du inte prata med kommunen först. Det räcker om du skriver ett vanligt brev och begär en Gm. Då måste dom ordna en till dottern. Men bränner hon slantarna så fort kanske det vore bättre med en förvaltare? Hur som helst, även om du ansöker om en Gm måste hon godkänna det eftersom hon har fyllt 18…

totalextas
0

Har fixat det där med god man nu :)

Jag är besvärliga dottern ;)

Fia-Lundbom
0

Men ???  Du har väl ingen god man gumman?

Fattar inget..

Förresten är du inte så besvärlig nu längre Flört

totalextas
0

Joo det är ju det jag ska få den 22a sådesåå :D

Ja vet Concerta är bäst!

[Norum]
0

*15 Vad bra, "besvärliga dottern! Flört
Är det något du undrar över kan du alltid fråga mig eller gå in på "frivilliga".. Kan det mesta om detta med godmanskap via utbildningar och erfarenheter. Du har säkert många frågor och kan jag hjälpa dig så gör jag det mer än gärna!:-)
Hoppas att det ordnar sig för dig nu då..  Håller en tumme! :-)

totalextas
0

#18  Tack så jätte mkt! Ska jag absolut göra!

Ja allt har ju redan blivit bättre så någon dag kommer allt bli bra. Tror jag starkt på :D

[Norum]
0

*19 Skönt att hör att du har gnistan kvar… Jag brukar säga att det finns en lösning för alla problem, det gäller "bara" att hitta den! :-)

Niklas
0

#19: Härlig inställning! Jag håller med dig.

Vänliga hälsningar

Niklas

Aniol
0

Jag är Totalextas mormor, och nu sitter jag här och försöker svälja mina glädjetårar.  Glädje över hennes nya goda inställning och över alla vänliga inlägg till både mor och dotter. Här finns verkligen ett gott stöd när man är vilsen.  Tack för det.

[Norum]
0

*22 Inte ska du gråta inte! Klart vi finns, även till mormor när det behövs! :-) Om man inte kan hjälpa varandra, hur skulle världen se ut då? Nej, det går inte för sig alls det. Nästa gång kan det vara jag som behöver tröst och stöd. Och jag kan lova dig och din familj att även om det kanske känns tungt med god man så har hon många rättigheter, det är inte bara skyldigheter. Jag är god man till 5 stycken så jag kan nog hjälpa henne med den biten om det skulle behövas. Det har jag lovat henne.
Du ska se att det ordnar sig! Krånglar det till sig så finns vi kvar här… Alltid det! :-)
Kramar från Åsa

Niklas
0

#23: Bra skrivet!

Vänliga hälsningar

Niklas

[Norum]
0

Inget annat än sanningen, Niklas! :-)

[aspie]
0

#9  ja, det mesta problemen som en med ADD har, enligt listan har min dotter oxå, men hon har Aspergers och ADHD. Så jag får inte ihop det riktigt med alla diagnoser och symtom. TröttsamtLedsen

Sweetelle
0

#26 Om man har ADHD så skall ju de flesta kriterierna för ADD finnas, i princip alla faktiskt, eftersom ADD är ADHD, men utan hyperaktivitetsdelen, precis som HannaM tidigare nämner. Så du behöver inte bli så uttröttad aspie, ta det bara lugnt ;o)

[aspie]
0

Tack ElvaSkrattande

Det visste jag ju egentligen eftersom jag läst men huvudet är inte som det ska p.g.a både det ena och det andra. Har så in i norden jobbig ångest att jag vill krypa ur kroppen. Ledsen