Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 1100 ggr
[aspie]
0

vad är skillnaden?

Vad är det för skillnad på extern depression och "bara" depression?

Niklas
0

En extern depression har en omgivande faktor som trolig orsak, exempelvis att en familjemedlem har gått bort eller så.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

HannaM
0
[aspie]
0

Njae… posttraumatiskt tror jag inte det behöver varaFörvånad

HannaM
0
[aspie]
0

#4 Så här svarade citronmeliss mig på ångestforum. 

Men en depression kan ju utlösas av många faktorer tex så kan den ha samband med en yttre faktor som, nära anhörigs död, eller nån annan svår händelse som gör att man blir deprimerad.

Annars kommer den utan egentlig orsak (och varför ja därom tvistar de vise) och ses då som en psykisk sjukdom, däri ligger skillnaden

Så tror jag oxå det kan vara. Posttraumatiskt är en annan allvarligare form tror jag, men jag kan ha fel. Vi får hoppas en expert kan lösa detta åt oss HannaGladKramis

Sweetelle
0

*Det karaktäristiska kännetecknet på post-traumatisk stress är en samverkande uppsättning av olika ångesttillstånd som utvecklats som en konse-kvens av att individen har blivit utsatt för en traumatisk livshotande händelse som krig, olyckor, naturkatastrofer, sexuella övergrepp och misshandel.*

Kännetecken på post-traumatiskt stress;

• Ha upplevt, bevittnat eller konfronterats med en eller flera händelser som involverar faktisk eller hotande död eller allvarlig skada, eller ett hot mot den egna eller andras fysiska integritet.

• Reagerat med en intensiv rädsla, hjälplöshet eller fasa. Vidare skall den traumatiska händelsen återupplevas på olika sätt och den drabbade undviker stimuli som associeras till traumat, eller uppvisa en känslomässig avtrubbning.

• Symptomen består av plågsamma minnesbilder, svårigheter att koncentrera sig, sömnsvårigheter, mardrömmar, irritation och labilitet, förvirringstillstånd, olika fysiska symtom, ångest och depression.

Detta skriver Örebro läns landsting.