Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 3321 ggr
[sweetestperfection]
0

Concerta

Ingen här som mår illa av medicinen?

Fick tips av en sjuksköterska att jag skulle äta en tallrik fil en timme innan jag tar pillret, att det kan hjälpa. I så fall så skulle det betyda att jag måste ställa klockan på 7, gå upp och äta en tallrik fil. Sedan sova en timme för att gå upp klockan 8 och ta pillret och SEN kan jag sova ut om jag vill ha sovmorgon..  Förvånad

Hur gör ni som tar Concerta? Ställer ni klockan för att gå upp och ta medicinen? Hur gör ni om ni vill ha sovmorgon? 

Tacksam för minsta lilla tips.. jobbigt på sommaren när läkarna går på semester.. (men jag kan förstå att de behöver vila upp sig för att orka ta hand om såna som mig, hehe)

Niklas
0

Kan du inte helt enkelt ta medicinen en timme senare, när du har ätit frukost i vanlig tid? Det kanske är bättre att förlora en timme av medicinering på morgonen än att må illa den timmen.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

HannaM
0

Gör som gravida. Fixa i ordning något när du går och lägger dig som du lägger vid sängen, lite kex, nån frukt… sen äter du i sängen, så kan du vila/somna om innan du går upp och tar medicinen. Vill du sova ännu längre så vet jag inte riktigt… skulle väl föreslå som Niklas i så fall.

[sweetestperfection]
0

Mm, ja tar medicinen så tidigt för annars så har jag så svårt att somna på kvällen. Fast iofs så har jag svårt att somna ändå.

Jo, en banan eller nåt.. banan är väl bra för magen? Bara så att pillret inte blir alldeles ensamt i magen.

Tack för råden ^^

HannaM
0

Banan är gott iaf=) Och rätt lättätet. Prova och berätta gärna om det fungerade=)

Marcusjohnson717
0

Må illa! Det är bara förnamnet. Jag spydde som en gris nästan dagligen efter att jag tagit Concerta. Jag håller ganska hårt på mina medecin tider då jag bl.a. också äter Lithium. Jag pratade med min läkare och vi kom fram till att jag skulle ta postafen som är ett läkemedel mot åksjuka. Det finns receptfritt men det går att få på recept så det täcks utav högkostnadsskyddet. Jag har märkt att när det är varmt ute, som nu, då är det rent för jävligt. Men efter att tagit postafen ett par veckor så tycker jag det har hjälpt. Tittar man i bipackssedeln så står det att man inte kanske ska ta Postafen under en längre tid, men detta mena min läkare på att det ska inte vara några bekymmer då man inte kanske behöver ta det dagligen. Sen vad det gäller tips och trix att äta på något speciellt sätt har inte fungerat på mig. Utan jag tar en tablett på morgonen och en till kvällen och postafen vid behov så tycker jag att jag håller illamåendet i schack!

//Marcus, som inte är medlem ännu på sidan men blir det snart!

Silenos
0

Min dotter mådde illa av Concerta. Hon bytte till Ritalin och slapp illamåendet.