Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 3362 ggr
Mymlan
0

Att se folk i ögonen

Har jag förstått att många med diagnoser har svårt för.

Ett knep jag lärt mig är att ej se i ögonen även om det ser ut som om jag gör det. Rikta blicken mellan personens ögon. Det ser ut som ni ser dem i ögonen.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Anne-Hedvig
0

Et godt tips!

gulzebra
0

Gör samma sak jag också… Fast det funkar inte alltid, går mest bara med folk jag känner bra och en snabbtitt innan jag tittar bort igen.

Men det gör inte mig nånting, ser inte riktigt vitsen i att stå och glo på folks ögon ändå ^^

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Mymlan
0

#2 Ja, skulle jag sitta med Kristina Lugn så skulle jag tappa intresset för hon kommer aldrig fram dit hon ska i sitt prat *S* så länge ids jag ej glo på punkten mellan ögonen.

Niklas
0

Det fungerar ofta bra att titta på munnen också.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[aspie]
0

Jag tvingar mig att titta rakt på ansiktet/ögonen blandat med att titta bort iband. Ofta säger jag att jag måste gå för att bli av med "problemet". Tycker det känns oerhört jobbigt att tvingas titta i ögonen på någon annan. Dessutom ser jag så dåligt att jag gärna vill ha ett låååångt avstånd mellan mig och den jag pratar med. Ofta vill jag bara titta bort eller ner i knät på händerna eller liknande

HannaM
0

Jag struntar i var jag tittar. Jag gillar inte att se folk i ögonen så då gör jag inte det. Det är ett för litet problem för mig för att orka bry sig. Men så är jag ju allmänt ohyffsad också=p

[aspie]
0

#6 Jag blev tvingad att börja titta fölk i ögonen när jag började jobba i affär, sen dess sitter det i att jag måste. Ett inlärt mönster ;)

HannaM
0

#7 Usch.. eller ja, det kanske inte är så hemskt om man gör det på rutin..

[aspie]
0

#8 ofta kan det kännas oerhört jobbigt även om det går på rutin och det är då jag måste titta bort eller börja greja med mina händer t.ex. Jag tror faktiskt att en del tycker att jag stirrar men hur sjutton ska man göra då?Förvånad

GoaGreta
0

Ibland undrar jag om vi npf:are ska anpassa oss efter normen lr om vi ska vara dom vi är……………….jag är aspergare och tycker inte om ögon varför ska jag då tvingas till det?

Om jag pratar med max 2 människor inne på ett kontor så kan jag bemöta blicken emellanåt men flyr undan ibland med……………så egentligen är jag lite anpassad och mycket mig själv.

HannaM
0

#10, ibland undrar jag varför man överhuvudtaget ska se folk i ögonen… vilket påhitt

GoaGreta
0

# Det ska bara vara så, oskrivna regler om hur väluppfostrad man är (ironi)

[aspie]
0

Håller med….Jätte knäpp regelObestämd

Niklas
0

Lite kan det vara praktiskt också. Det är enklare att se om någon talar sanning när man ser ögonen.

Vänliga hälsningar

Niklas

[aspie]
0

Niklas!

Sanningen för min del är att jag inte kan se om en männsika ljuger eller inte även om jag ser dom i ögonenRynkar på näsan Jag har inte den gåvan tyvärr.

Niklas
0

En del kan man se genom att lära sig vissa tecken. Du kanske skulle läsa någon bok om kroppsspråk?

Vänliga hälsningar

Niklas

HannaM
0

#15 varför ska folk ljuga för… onödigt ju

Mymlan
0

#18 Tyvärr finns såna människor, sedan finns det de som gjort det till livs stil att ljuga..

HannaM
0

#19.. och därför umgås jag med djuren.. suck på människor

[aspie]
0

Niklas!

Finns det såna böcker om kroppsspråk? Någon att rekommendera i så fall? Och hur vet man att man kan lita på det som står i böckerna i så fall?Obestämd

[aspie]
0

Hanna, ja varför måste folk ljuga? Är det för att dom vill ställa sig själva i bättre position? Om du fattar hur jag menar?

Njet, det är bättre och lugnare att vara med djuren, håller med dig Hanna.

Förresten. vi bokstavsmänniskor kanske skulle fixa egna bostadsorter för oss själva. Tänk så många djur och mer ärliga människor man kunde vara med dåSkrattande

GoaGreta
0

Jag kan ofta se på ngn om människan ljuger men då är det en kombination av ögon och kroppsspråk.

En del människor är transparenta och andra släpper inte en tum på vad dom känner.

Men jag tittar in i andras ögon bara när jag själv vill, inte för ngn annan.

Citronmeliss
0

Men, Mymlan, *fniss*.. varför skulle du sitta och glo Kristina Lugn mellan ögonen..? 19 

Nåväl, skämt åsido, själv tycker jag det är intressant att titta andra i ögonen och "se" vad som händer "där inne"..

Att se olika skiftningar allt efter som samtalet pågår, jag kan också ofta se om folk ljuger..(tror jagSkäms)

Tyvärr är det nog inte alltid att rekommendera att titta för intensivt, för när man tittar riktigt intresserat in i andras ögon så kan det lätt missuppfattas som en invit..3

Kram, Citronmeliss Rolling Eyes

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[aspie]
0
#24 Det är därför jag råkar illa ut. Jag får/kan aldrig titt in i ögonen på andra för då vill jag ngt annat enligt NTSkäms
Niklas
0

#21: Jadå, det finns. Jag tror att en heter Kroppspråk och är skriven av Julius Fast. Den tror jag dock bara att du får tag på på bibliotek.

Vänliga hälsningar

Niklas

[aspie]
0

Tack Niklas!

Ska kolla på bibblan nästa gångGlad

Citronmeliss
0

Aspie, här har du lite info om kroppsspråket.Glad

kroppsspråk

Kanske det kan vara lite underhållande läsning i väntan på att du finner en bra bok?

Kramar från Melissen!

[aspie]
0

Men snälla Melissen, det där var ju rena rama grekiskan för mig. Fattar ju ingenting nästan. Eller var det ett skämt bara för att få mig att fatta tappningen helt? ha ha ha

Dessutom står det skrivet på gammelsvenska (tror jag) eller ord som jag absolut inte begriper, Jo, jag tror du skämtar din gamle slok, eller?Obestämd

KRAMSkrattande

Sweetelle
0

Jag tyckte det var intressant… sluta inte läs för snabbt, språket blir enklare efter de första styckena… (vet inte om man vänjer sig eller om det verkligen var enklare ;o)

[aspie]
0

#30 Du kanske är "gamlare" än mig.. ha ha ha eftersom du förstår detta gamla språkSkrattande

Jag blev bara stressad av att läsa. Kanske ska läsa igen när jag känner mig mindre stressad, eller så har jag Dyslexi vilket jag faktiskt misstänker.

Citronmeliss
0

Haha.. jag skrattar ihjäl mig..gamlare än migFörvånad

Jaja, nu fick jag väl dig helt bragd ur fattning så du inte sover en blund inatt..

Kan jag hjälpa att jag gillar lite äldre språk trodde jag att du också gjorde som kallar dig "tant aspie"Skäms

Men, du.. läste de verkligen efter inledningen för där är det inte så gammalt..Oskyldig

Kram, från den gamla Citronmeliss!

[aspie]
0

okej okej okej… jag SKA läsa igen. Kanske gav upp för snabbtSkäms

Jag ger snabbt upp när det blir för krångligt för mig. Är det ett symtom på AS eller AD(H)D?Obestämd

Melissen! Ja, gamlare "låter" mkt roligare… ha ha ha Precis  lika roligt som att jag gillar att kalla mig tant (fast jag inte är det). Hittade förresten lite bilder som jag kan skicka till dig, sen får du själv avgöra om jag är en tant eller inte.. Skrattande

Kramiz

Citronmeliss
0

Åhh..Tungan ute

Nu var ju inte min avsikt att kritisera dig för att du inte läste texten, så du måste inte göra det om den känns "fel" för digFlört

Nu känner ju jag mig dum som la in länkenSkäms

Ja, vid ADHD är det nog definitivt så att man har svårt att hålla fokus någon längre tid om man inte är intresserad av eller om det går emot en.. själv lägger jag av eller blir frustrerad och vill slänga det i väggen som jag sysslar med, eller längst in i en garderob..sedan tar jag aldrig mer fram detSkäms

Detta gäller dock ej böcker utan oftast saker av lite mer praktisk natur.. jag är ju varken teknisk eller kreativRynkar på näsan

Haha.. jag väntar med spänning på korten så jag själv kan få avgöra om du är "gamlare" än mig eller tvärt om..

Själv kan jag skicka lite bilder på fräsch Citronmeliss eller kanske lika bra med slokande, vissen?Förvånad

Kram, till tant aspie!

[aspie]
0

Åhhhh… vad jag älskar dig min lilla goa citronmeliss! Du e så go att man kan äta upp dig… ha ha ha.. Du ska inte alls känna dig dum, det är förbjudet!

Jag är tvärtemot dig, väldigt teknisk och kreaktiv. Vi kompletterar varandra perfektFlört

Texten i länken du visade tog jag inte alls som kritik. Jag är nog en ADHD:are för jag orkade ta mig igenom texten i början.Skäms

Foton kommer när jag känner mig redo, ha ha ha

/tant aspie

KajsaE
0

Japp, då är jag helt säker på min sak! Jag har absolut ADHD, för jag klarade inte mig igenom ens första stycket! Och då läser jag vetenskapliga avhandlingar under min utbildning! ;-) Detta klarar jag heller inte att ta mig igenom. 

Skrattande

[aspie]
0

Välkommen i klubben KajsaSkrattande

KajsaE
0

Tack! Flört

Anne-Hedvig
0

Dette språket var VIRKELIG tungt - jeg falt av lasset jeg også!! Til tross for at jeg har lest latin på skulen og jobbet på Riksarkivet - med gamle, kronglete tekster fra flere århundrer tilbake. Burde være vant til tungt språk, og pleier ikke ha problemer med det. Så jeg fastslår at denne artikkelen var lite hensiktsmessig for å lære folk om kroppsspråk. Kunne de ikke lagt inn noen illustrasjoner på kroppsholdningene, så hadde det vært lettere å få med seg innholdet!