Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettdiverse-npf
Läst 4026 ggr
[aspie]
0

Det bara slog mig....

…..att detta kanske oxå är något som är vanligt bland boksatvsfolk.

Alltså, jag är överkänslig mot många saker, fast det har aldrig riktigt kunnat fastställas mot vad.

För måååååånga år sedan så fick jag problem med att andas genom näsan och när jag kom till doktorn så sa de att jag hade bihåleinflammation. "NEJ det har jag inte alls det" säger jag som är livrädd för att sätta strumpstickor i näsan. "ska det inte göra ont oxå?" sa jag. Men nädå de trilskades med att sticka in en massa strumstickor i bihålorna. "NEEEEEEJ, jag vägrar, ni får söva mig i så fall" sa jag. Efter mkt tjat fick jag som jag ville och de blev skitarga.

Det resulterade i att när jag vaknade så hade jag en slang in i bihålorna som gick ut från näsan och satt fasttejpad i pannan. Jag fick gå och spola rent i bihålorna varje dag i en eller två veckor. Då sa läkaren,"Nu är det bra igen, vi tar bort slangen" Då sa jag "NEEEEEJ, det får ni inte göra för jag är inte bra ännu!"  "jodå" säger läkaren. "Ja, skyll er själva då, för jag tänker då inte sticka hål utan att bli sövd" sa jag.

Dagen efter eller om det var två dagar efter så var jag tillbaka igen för samma "problem". "Ja, vi får ta och sticka hål" säger läkaren."NEJ" säger jag "Ni lovade att allt var bra fast jag sa att det inte var det"

Efter mkt gnäll så fick jag ännu en gång sövas och överläkaren skällde ut mig efter noter medan jag grät hysteriskt. "Du är väl för f-n ingen barnunge" skrek han. Det var jag ju inte iof men dörädd och tonåring.

Andra gången de sövde mig så borrade de upp bihålegångarna för säkerhets skull. När jag vaknade hade jag ingen slang, men de sa att jag skulle komma tillbaka för att spola rent dagen efter.

Jaha, då kommer jag tillbaka och är igenkorkad i näsan så jag bara kan andas genom munnen igen…. Suck! Då säger läkaren ännu en gång att det ska stickas hål. "NEEEEEEJ! Det är ingen bihåleinflammation" säger jag. "Kan det inte vara något annat?" frågar jag. Läkarna går iväg och diskuterar lite och kommer tillbaka efter en stund. "Du, det kan ju vara något allergiskt oxå, vi ska testa ett kortisonpreparat på dig" Jaha, då gick jag hem och började med kortison. Och tack och lov så försvann mina problem.

Varför ska man behöva gå igenom ett sånt h-e när man säger ifrån från början, varför tror de inte på patienterna?

Så till frågan efter ett lååångt utlägg. Är det fler som har haft liknande problem? Funderar på om det kan ha med NPF att göra.

[aspie]
0

Glömde ju säga att jag fortfarande har problem med täppt näsa men inte så svårt som jag hade då. Det var ju därför jag ställde denna knäppa frågaGenerad

Citronmeliss
0

Men snälla aspie vad har du träffat för läkare igentligen?Gråter

Jo, jag har (naturligtvis) också haft samma problem som duGenerad

Men ingen kom på idén att sticka strumpstickor i mina bihålor???

Jag fick däremot äta all tänkbar antibiotika så det till slut kändes som om jag alldeles själv sponsrade hela penicillin industrin, dock utan något större resultat..Ledsen

När jag väl flyttade från storstaden ut på landet så försvann mina problem och gjorde sig bara påminda i samband med förkylning eller influensa.. Då började jag ta "Sinova" så fort jag började bli dålig och innan jag hann känna av något problem med bihålorna.

De har gjort underverk för mig. Jag har inte varit dålig nu på flera år så pröva du de tabletterna och se om de kanske hjälper dig också..

Och nej, jag skulle aldrig låta någon sticka strumpstickor i näsan på mig, vare sig jag är sövd eller ej..Förvånad

Kram, från den väldoftande, men det känner väl inte du med din täppta näsaLiar

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[aspie]
0

#2 ha ha ha du väldoftande, jag har alldeles utmärkt luktsinne trots lite nästäppa… Jösses så jag skrattade när jag läste ditt inlägg :)

Jo, jag har träffat många knäppa läkare ska du veta. En gång träffade jag en läkare som hade bacillskräck, ja det är säkert! ha ha ha. Han frågade mig om jag rökte (vilket jag gjorde då, slutade för 8-9 år sedan) När jag svarade ja, tog han tag i mitt öra och ruskade till några gånger samtidigt som han sa "dumma dumma flicka!"….AJ! :)

Ja, naturligtvis har du samma problem som jag, hi hi hi ;)Jättebra tipps med "Sinova" Tack Melissen. Har ibland funderat på att testa det men inte brytt mig eftersom andra liknande preparat inte hjälpt. Men hjälper det dig, så kanske…

Ja, fy för antibiotika och strumpstickor!:(

Jag kommer kanske att äta antibiotika fler gånger men aldrig aldrig aldrig får de sticka in strumpstickor eller andra stickor i bihålorna på mig.

Kram från granatäpplet… varför finns det inga gubbar att klistra in längre när man svarar ett inlägg??? :(

[aspie]
0

Märkligt! När jag svarade nyss på ditt inlägg Melissen så fanns inga gubbar att klistra in, men nu helt plötsligt så finns dom igen…

FörvånadSkrikandesSkrattandeFoten i munnenSkämsKyssGladFlörtGråterOskyldigTystObestämdCoolRynkar på näsanGuld i munTungan ute

KRAAAAAMKyss

GoaGreta
0

Vet inte om jag fattar din fråga rätt men jag är överkänslig……………………jag äter allergi,edicin och använder cortisonspray varje vår o sommar……………………annars slaggar näsan och ögonen igen, gjorde pricktest för 3 år sedan som inte indikerade på allergi.

Citronmeliss
0

Med risk för att hamna lite utanför ämnet..17

"Jo, jag har träffat många knäppa läkare ska du veta. En gång träffade jag en läkare som hade bacillskräck, ja det är säkert! ha ha ha. Han frågade mig om jag rökte (vilket jag gjorde då, slutade för 8-9 år sedan) När jag svarade ja, tog han tag i mitt öra och ruskade till några gånger samtidigt som han sa "dumma dumma flicka!"….AJ! :)"

Vid sitt besök här i helgen "råkade" ena dotterns sambo få ett fiskedrag i handen ganska djupt dessutom. Jag vägrade försöka få loss det utan skickade dem till akuten som ligger nära oss, med orden så får du riktig hjälp!

De kommer tillbaka lite lätt upprörda mumlandes, du kunde lika gärna ha gjort det i alla fall..

Läkaren klippte av Kroken med en tång, men fel så att det ej gick att få ut den.. då fick de bedöva och ta en skalpell för att försöka komma åt den. När detta trots upprepade försök inte lyckades så vänder sig läkaren om och säger allvarligt, nej det går tyvärr inte, du kanske vill försöka själv…5

Citronmeliss To funny

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[aspie]
0

Det var det värsta!!!FörvånadHur klantiga får man bli egentligen. Läkare måste nog gå fler utbildningar än bara det som gäller medicin. De behöver nog teknisk och mekanisk utbildning oxå, samt mkt psykologi. Och en kurs i hur man bemöter "sårbara "patienter…

Ja, jösses… Inget förvånar mig merObestämd tror jag…..

HannaM
0

Angående bemötandet av sårbara patienter… jag har mer än en gån blivit utskälld efter noter av läkare när jag har kommit in med skärskador. Jag har tvingats lyssna på deras jävla bild av mig. Att jag är lat. Att jag visst kan jobba, det är ju bara att göra det. Att jag skär mig för att det är kul. Det värsta var den läkaren som fortsatte gå på och gå på fast jag låg och storgrät. Hade han inte haft en nål i mig just då hade jag gått hem. Träffade honom en gång till nån vecka senare. Han sa åt mig att gå hem. Det gjorde jag. Sen anmälde jag honom till sjukhusets patientansvariga. Vet ni vad hon gjorde=) Hon vidarebefodrade mitt mail till läkaren. Det var det enda hon gjorde. Undrar om hon trodde att han skulle be om ursäkt.

Anne-Hedvig
0

Det er mye rare leger ute og går! Min almennlege KASTET utredningen fra nevrospykologen (inklusive MR) om at jeg hadde ADD, TS, og preg av AS. Han ville ha meg i båsen psykiatrisk pasient (jeg hadde jo vært innlagt frivillig 18 måneder på psykiatrisk avdeling 30 år før, i en tid da ingen visste om bokstavdiagnoser. Jeg tror dr. S. Wiel nestet hatet meg, siden jeg ikke godtok hans utlegninger og prøvde lære ham om ADHD osv. Truende for ham at han ikke er oppdatert - så er det pasientens skyld!  Vil tilføye at jeg har byttet fastlege..

Anne-Hedvig
0

Ad tette neser: Jeg skal ikke komme med noe lettvintheter, men jeg har astma, rennende nese og press over bihulene selv. - Må spørre om du har prøvd akupunktur? Det kan lindre betydelig. Og så har du de kinesiske øyenøvelsene, da. Skal se om jeg kan få fotografert dem fra boken og legge dem inn.