"Uppskjutarbeteende"
Svenska Dagbladet har en artikel om att skjuta upp saker:
Emelie slåss mot sitt uppskjutarbeteende
"Att skjuta upp uppgifter på att-göra-listan är förmodligen något de flesta känner igen sig i och som tar sig olika uttryck. För vissa är det ett milt irritationsmoment i tillvaron, att man någon gång tar en öl med kompisarna istället för att dammsuga hemma. För andra går det så långt att hela livet försätts i pausläge, ett slags flykt från sig själv, med konstant dåligt samvete, ångest över alla uppskjutna åtaganden med karriär, familj och ekonomi som insats."
Vänliga hälsningar
Niklas
Det finns ytterligare en artikel:
Korta pass bäst för uppskjutare
"Uppskjutare är inte lata och odisciplinerade. Många kan vara högpresterande men en rädsla för att misslyckas - eller lyckas - kan göra det svårt för uppskjutaren att ta tag i måsten."
Vänliga hälsningar
Niklas

hi hi, det där om att få bra betyg utan att plugga känner jag igen; jag kan känna mig sur över att jag inte kan måla som jag vill, eller ha utställningar för att jag inte är tillräckligt bra. Men jag målar ju aldrig? Har aldrig gått en konstkurs ens? Då hjälper det väl inte att ha talangen " i släkten"?
Eller- varför får jag aldrig mvg? Räcker det inte att sätta sig ned och skriva uppgifter sista veckan innan det ska lämnas in, då andra behöver 3 veckor på sig? Räcker det inte att läsa två böcker av tio för att få mvg? Att jag överhuvudtaget ens får G borde förvåna mig! Istället skyller jag på att jag är korkad..
Uppskjutarsyndromet.. hm? Varför är jag här inne på Bokstavsfolk? Jag har massor av ärenden idag att ringa, framförallt. Jag avskyr att ringa.. vaddå skjuter upp? Jag? 
:-)
Vänliga hälsningar
Niklas
#2 hihi, känner så väl igen mig!