kramp och muskelryckningar
Har lite funderingar om olika symtom, vad det kan vara m.m. Har sen flera år tillbaka haft kramer som började i fötter och tår för att sen öka med åren i vader händer och fingrar. Mest kommer detta när jag vilar och då mest i fot och tår. Fick prova en medicin som de med parkinsons har mot kramper men de hjälpte inte. Har tagit alla möjliga olika prover och allt är bra där samt att jag dricker vatten som jag ska. Detta brukar ju då hamna i kategorin fibro men jag hade dessa kramper innan så jag har svårt att tro på det. Nu har jag oxå fått muskelryckningar/spasmer som ibland kan vara riktigt rejäla. huanamig! De kommer när som helst under dygnets 24 timmar Detta kan jag tänka mig är en biverkning av medicin men jag vet inte? Har frågat läkare men inte fått ngt tillfredsställande svar. Kommer inte ens ihåg svaret Någon här som känner igen problemen?

Jag har hört att magnesium ska vara bra mot muskler och ryckningar……………………finns på apotek o hälsokost.
Jag fick reda på det genom ångestfolket. Ska testa detta så fort jag får lön igen. Just nu är jag pank
Men tack ändå goa Greta

Varsågod 
kolla upp om du har b12brist eller hur din sköldkörtel mår.
jag hade som du beskriver det när min b12 brist var, och även låg ämnesomsättning( brist på sköldkörtelhormon)
Tack för tipset, jen, med den sköna avataren.
Jag har rerdan fått det kollat, så jag ska testa magnesium. Funkar inte det är det väl bara att söka vidare… Den som söker….
man kan ju även få såna där ryckningar av stress och av oro också..
Hoppas du finner en lösning.
Finns ju även nått som heter Restless legs
#6 Restless legs har jag läst om och det är det defenitivt inte! Men däremot kan GAD ge det har jag läst. Min stressnivå är superhög enligt läkare så ja, kanske?
I vilket fall som helst så har jag nu köpt magnesiumtillskott på apoteket. Meddelar om mina spasmer och kramper försvinner
Kramiz
Jag skulle råda dig att att gå och kräva att få kolla din B12. Tycker de låter som du har brist på de. B12 är ganska vanligt att man lider av men tuvärr tas det inte atomatisk dessa prover i bland blir man inte äns tagen på allvar när man ber dem ta den.
Jag har B12 brist och då förklara de för mig att detta är ärftligt så någon av mina föräldrar har lågt B12. Mina föräldrar bad dem kolla och pappa kollade de upp direkt o han hade de inte. Men mamma kollade de aldrig för de tyckte det var onödigt. Nu har hon lidit av att det kryper i benen och specielt när hon sitter stil o ligger ner o det spred sig till arm. Hon fick medicin för krypningar men de hjälpte inte men sen kollade de B12 o då visade sig att det var så långt att sorutor för B12 var tvungen att sättas in för att det var så lågt. Nu har det gått nästan 1 vecka sen hon fick sin första spruta och känner sig redan mycke bättre.
Så mitt råd är kräv att få svar på hur din B12 ligger till
#8 jag har för mig att de kollat mitt B12, men jag ska höra med min läkare. Läste nyss på vilka biverkningar lyrica kan ge. På de mer sällsynta biverkningarna stod det faktiskt att man kunde få muskelryckningar.
Hoppas du får ordning på benen.
Det är jättejobbigt det där, och man känner sig aldrig avslappnad i benen.
När jag sov låg jag och sparkade med benen hela nätterna när jag hade det sådär
Ja, det är jättejobbigt att få såna där spasmer i kroppen. Ibland är de jättekraftiga så man nästa blir rädd. he he
#11: Har du provat motion? För mig brukar det hjälpa att gå eller röra mig på något sätt. Då försvinner krypningarna.
Vänliga hälsningar
Niklas
som #12 säger så är motion i "avslappnad form" dvs en skön promenad är bra. Sen det allra viktigaste som jag har märkt hjälper. Det är att sysselsätta sig minst EN gång om dagen med något som man tycker är roligt
Jag har ju inte krypningar utan muskelspasmer. Jag går oxå promenader med mina hundar flera gånger varje dag. Går eller cyklar vart jag än ska eftersom jag inte har någon bil. Så rör på mig ute göra så det räcker. Visst skulle det vara bra mer rolig sysselsättning, nu ska jag t.ex hem till en vän och äta nybakad blåbärskaka.. MUMS!
#14 DET är en good sysselsättning :)
#15 JA, det var en RIKTIGT GOD sysselsättning
Ja, det skulle inte förvåna mig ett dugg. Man kan visst få muskelspasmer av många olika orsaker
Jag var hos min läkare förra veckan och tänkte passa på att fråga om mitt B12, men hon hann före mig. Hon sa att två tidigare prover visat att jag har låga värden på B12. Konstigt att ingen sagt detta till mig tidigare och följt upp detta.Det tyckte min läkare oxå. Har nu tagit nya prover och får förmodligen svar i morgon. Tänk om jag blir friskare med extra B12 nu
ja, om det är b12 brist så bör man ju få tillskott.
jag fick det i sprutor de första veckorna, sen övergick jag till tabletter behepan:b12 vitamin
Ja göta petter! Tänk om jag blir frisk på kuppen och blivit arbetslös pga av läkarslarv?
har du blivit av med jobbet för att du är sjuk?
Fy vad jobbigt. Det höll jag också på att bli en gång
De påstår att jag fick gå pga arbetsbrist, men det tror jag nåt helt annat om förståss
#22 ja, det brukar heta så…
Du är väl med i facket?
Japp, jag är med i facket
#24 tur det, mitt fack skulle kräva skadestånd när jag skulle bli uppsagd. Nu gav min arbetsgivare upp som tur var, eftersom han insåg att det skulle bli dyrt…
hur gick det till för dig? Fick du skadestånd?
Nej, men vi var totalt fem som fick gå p.g.a arbetsbrist. Kanske lika bra jag fick gå. Har många gånger gråtit och bett en inre bön om att slippa gå till jobbet p.g.a att en del behandlat mig illa, dessutom har jag ingen ork kvar känns det som
men fick alla gå i turordning?
Nej, alla gick inte i turordning. Jag hade varit anställd längst, men det fanns inga nya uppgifter för mig att få på företaget eftersom de påstår att alla de tjänster som jag skulle kunna ta var borta och några andra avdelningar fick jag inte komma in på. Allt är enligt facket helt korrekt
Dessutom fick jag nyss reda på att mitt B12 prov och de andra testerna är helt normala. Så det är bara att forska vidare för att hitta alla ev fel i kroppen och knoppen
suck!
va jobbigt att inte veta varför man har besvär.
om man känner sig stressad och har svårt att slappna av, så kan man få såna där muskelkramper…
hoppas du får veta snart. kram Jennie
Tack jen!
Jag hoppas oxå att alla utredningar blir klara så man kan begripa "problemen"
*kramar om*