Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 2685 ggr
Mymlan
2008-08-14 18:27
0

Trötthet

Är det bara jag som är så gruvligt trött varje dag? vad gör ni när ni bara vill ligga i sängen o sova hela dan?

Bara att göra det man ska är ett företag.. Tycker det är så grymt jobbigt att ha denna enorma trötthet. Vet ej längre hur det känns att vara pigg..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

[aspie]
2008-08-14 19:12
0

Jag går och lägger mig när ögonen inte vill hålla sig uppe längre, som nu t.ex. Ska lägga mig i soffan och glo på tv en stund så kanske jag känner mig tillräckligt pigg för att diska och städa undan lite…

Har oxå varit trött så länge nu att jag inte minns hur det är att vara pigg.. Nu szzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

HannaM
2008-08-14 22:09
0

Ja, jag är som er. Har inget som helst minne av när jag var pigg senast, eller hur det känns. Jag är konstant så trött att jag inte orkar ta mig för någonting. När jag väl gör något så behöver jag sova i evigheter efteråt. Vet att jag sa samma sak för 6 år sen, att jag inte visste när jag var pigg senast. Då var jag sexton.

Labolina_73
2008-08-15 15:29
0

Jaaa du det känner jag mycket väl igen,,, helt hemskt är det.. :-S

//linda

[aspie]
2008-08-15 15:49
0

Ja, alla energi går väl åt bara för att vi försöker överleva. Den räcker inte alltid till disk och städning. För att inte snacka om när man måste jobba, då är men halvdöd när man kommer hem även om jag bara jobbar 50%. Jag fattar inte hur jag ska få ihop mitt liv.

[SvenA]
2008-08-16 11:33
0

Det kan finnas flera orsaker till tröttheten och det kan bero på en mäng olika saket det finnd ju en sjukdomar som gör en extra trött det kan bero på för lite melamtonin och läs även på Skuggfolket fär finns en artikel om trötthet

Vi som inte ser känner oss ofta trötta beroende på att vi får för lite ljus till hjärnan Så man bör vara ute så mycket som möjligt för att hjärnan ska få tillräkligt med ljus

Om man känner sig väldigt trött kan det även bero på att sockerhalten i blodet går väldigt upp och ner det är välkänt bland diabetiker

Eremitha
2008-08-16 13:33
0

Och det kan bero för lågt järnvärde i blodet, underfunktion i sköldkörteln eller långvarig psykisk stress. Med mera. För att få reda på orsaken behöver man göra en utredning.

Fair Winds and Following Seas!

HannaM
2008-08-16 23:56
0

Jag är dessvärre helt kärnfrisk fysiskt. Finns inte ett enda fel på mig tyvär. Så det har med något annat att göra, något psykiskt.  Troöigen det faktum att jag behver göra av med all min energi bara å att orka leva och gå upp ur sängen. Det är en sån kraftansträgning att resten liksom inte orkas med.

Anne-Hedvig
2008-08-17 13:23
0

Selv blir jeg helt utmattet av sommeren og alle kravene som 'ligger i luften'. Alt skal være så fantastisk, liksom - man skal sole seg, ut og bade, på ferie osv. Takke meg til høsten - da roer ting seg ned, man kan være inne med god samvittighet og nyte ekstra godt de fine soldagene som måtte komme. Føler at ruskevær er liksom 'mer meg'.. Flatt solskinn dag ut og dag inn er bare kjedelig!

Niklas
2008-08-17 14:33
0

Får ni ordentligt med dagsljus varje dag? Hur mycket ljus man får påverkar hur man orkar annat. Är det svårt att ta sig upp ur sängen kan det vara ännu svårare att komma ut. Det blir som en ond cirkel.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Anne-Hedvig
2008-08-17 17:19
0

Sikkert riktig i og for seg, Niklas - men for min del blir jeg utmattet av all støy, lyder og uro som er i byen om dagen! Er oppe og ute selvsagt når jeg må handle, og av og til om kvelden når ting begynner å roe seg ned. Men det er natten som er min tid - og de tidlige, tidlige morgentimer! Da jeg jobbet kunne jeg ikke leve sånn, men som pensionär nyter jeg nattens ro sammen med min hamster. Vi er begge nattdyr fra naturens side! Går ofte tur i den friske natteluften - deilig. Synes skarpt sollys er ubehagelig - har (stær og) lysfølsomme øyne.

Denna kommentar har tagits bort.
HannaM
2008-08-21 02:18
0
GoaGreta
2008-08-21 12:03
0

Jag tror att jag lever någorlunda hälsosamt…….jag går långa promenader med min hund varje dag= dagsljus o motion.

Äter nyttigt typ GI.

Slutat röka men snusar istället.

Jag gör det som läkare alltid frågar efter: kost, motion o rökning……………..det som gör mig snuskigt trött är: höga krav på mig själv, kan inte reglera aktivitetsnivån och detta är ju typiskt inom NPF.

Jag ska ta kontakt med min läkare för att få cs utskrivet och då märker jag nog efter ett tag om tröttheten ger med sig.

sighni
2008-08-29 14:13
0

Jag har aldrig varit med om att någon beskrivit den trötthet jag känner förrän jag läste denna tråd!!!!! Jag hatar verkligen min trötthet och allt det förstör . Jag har försökt få hjälp men lyckas inte. På vc tar de blodprov och de visar just ingenting. Någon utredning anses inte vara aktuellt. Jag jobbar 50% och orkar just inget mer. Har någon av er fått veta varför ni är så trötta? Har någon fått en utredning och vad innebär den i så fall? Har någon fått en behandling för tröttheten som fungerat? Vad gör ni för att orka?

HannaM
2008-08-29 15:09
0

#14.. jag är utredd.. det har inte förklarat min trötthet. Har heller inget som hjälper mot den. Är sjukskriven på heltid men orkar ändå inte med det jag borde så jag har ingen hjälp tyvär. Är enligt blodprov av alla möjliga sorter frisk som en nötkärna.

sighni
2008-08-29 15:23
0

Sjukvården verkar stå rätt handlingsförlamat inför trötthet som symtom tycker jag eller är man ointressant när man har trötthet. "Alla är ju trötta"

HannaM
2008-08-29 15:26
0

Jo visst är "alla trötta".. problemet är bara att det finns nivåskillnader i trötthet. Att inte minnas när man inte var dödstrött sist är inte friskt. Att vara så trött så man inte orkar göra något, ta hand om sig själv, boende vad det nu kan vara, det ÄR inte friskt.

Men det är sant, vården verkar inte veta vad man kan göra åt det. Hjälper ju liksom inte att sova…

Mysan59
2008-08-31 22:26
0

Vad skönt att höra att man inte är ensam! Jag har nog varit trött dom senaste 10 åren och då menar nästan förlamande trött!

Jag arbetstränar just nu 2 tim/dag och börjar inte förrän kl. 10.00, men ändå är jag sååå trött när jag ska gå upp, kl 08.00. När jag är ledig sover jag lätt till 10.00-11.00 och det fastän jag inte har lagt mig speciellt sent, ca 23.00-23.30.

sighni
2008-09-01 13:32
0

#17 Visst finns det nivåskillnader men vem bryr sig om att ta reda på det. Jag har aldrig varit med om det. Att må kass och inte bli tagen på allvar är nog bland det värsta som finns tror jag. Min dröm är att hitta någon som bry sig och som hjälper mig att bli frisk.

Gronstedt
2008-09-02 14:18
0

Jag har haft åratal av denna förkrossande trötthet - när man sitter på sängkanten och gråter av trötthet för att man inte hittar den andra strumpan. När man hellre sover obekvämt på soffan än tar sig samman och klär av sig, borstar tänderna och går i säng. När man aldrig lyckas göra något mer än det allra mest basala (om det) för att man inte ens orkar tänka ut hur man skulle börja.

Det har börjat lätta det sista året, och nu kan jag knappt fatta hur långt ned jag varit. Men det är absolut inget man kan vila bort, eller motionera bort, eller "rycka upp sig" från, eller som upphör om man får dagsljus. För mig började det lätta med kostomläggningen. Inga mediciner har gjort nytta.

[Norum]
2008-09-02 16:46
0

Jag är reumatiker och trött dygnet runt.. :-(  Det spelar ingen roll hur mycket eller hur lite jag sover, trött, trött, trött… Kan ta en tupplur på dagen i bland när det är som värst. Den tuppluren kan bli 3 timmar! Inte alls ovanligt… Vissa dagar är värre än andra. Vet inte varför det blir så, men jag brukar bara låsa dörren och krypa ner… zzzzzzzzzzz

[aspie]
2008-09-02 19:28
0

Gronstedt och Skruttis!

Helt rätt, precis så är det tyvärrRynkar på näsan

Sweetelle
2008-09-08 20:50
0

Sockerberoende och d-vitaminbrist kan ge massiv trötthet. Läs gärna följande tråd på kolhydrater i fokus (speciellt Blodtopps erfarenheter bla inlägg # 30, 65, 67, 88 mfl) där finns också en länk till en artikel i läkartidningen om d-vitamin.