Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketterlagar-reglerlss
Läst 6976 ggr
gulzebra
0

Aktivitetsersättning/stöd?

Hur ligger det egentligen till med de bidragen?

Jag har socbidrag nu, och soc har sagt att jag ska söka aktivitetsersättning. Nu pluggar jag inte men det skulle visst finnas en aktivitetsersättning jag kunde söka ändå. Jag har rätt till aktivitetsersättning enligt soc och arbetsterapeuten på habiliteringen… Trots att jag inte pluggar.

Idag kom ett brev från försäkringskassan. "Ring mig, jag har några frågor". Så jag ringde och fick höra att jag har inte rätt till aktivitetsersättning. Det får bara folk som går i förlängt gymnasie, i 99% särgymnasie. Jag har redan gått gymnasiet, hoppade av för 3 år sen… Och inte heller gick jag särgymnasie eller specialgymnasie öht, utan jag pluggade på en helt vanlig skola. När jag gick gymnasiet hade jag inte ens nån diagnos, den fick jag först vid 20. Har kollat FKs hemsida och bland allt dravel tycker jag mig kunna utläsa att det gäller vid förlängd skolgång och sen ingenting om vilken nivå skolgången är på, samt att man även kan få det för att man inte kan plugga? Jag och soc har kommit överrens om att jag ska komma igång med min utökade hjälp nu, få lite ordning på tillvaron och livet och därefter börja plugga… Helt enkelt för att det blir för mycket, jag kan inte plugga nu. Jag försökte men det sket sig. Likaså har jag försökt med folkhögskola i 2 år också men det sket sig båda åren. Blev utslängd båda gångerna.

Gaah, nu babblar jag… Hur som helst, vad är det egentligen som gäller vid aktivitetsersättning?
Finns det andra bidrag som jag kan ha rätt till? Det här med socbidrag fungerar inte alls, jag skulle behöva ett fast datum att få pengar på… Jag har svårt nog att hålla i pengar redan, att dessutom inte ha något fast datum och således ingen möjlighet att kunna göra en ordentlig budget är rena döden för ekonomin…

(Och nej, jag har ingen aning om tråden hamnar i rätt kategori nu)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[sweetestperfection]
0

Jag har aktivitetsersättning och jag pluggar inte. Har slutat gymnasiet och andra utbildningar jag pysslade med, och just nu gör jag ingenting. Väntar på att min handläggare ska komma tillbaka från sin semester så hon kan ringa mig. 

Jag tror att meningen med aktivitetsersättning är att man ska ha praktik, eller försöka plugga eller göra annan aktivitet så att man så småningom kan komma tillbaka och jobba igen, eller plugga.

För att få aktivitetsersättning så måste man vara totalt oförmögen att kunna jobba eller plugga.. och en läkare måste skriva läkarutlåtande på det.  

Blablabla.. du kanske redan visste det jag skrivit :/

ikna
0

Om du har ett läkarutlåtande som styrker att du är oförmögen att arbeta, borde du kunna ansöka om aktivitetsersättning och bostadstillägg.

gulzebra
0

Har skickat med ett läkarintyg…  Läkaren skrev dock ingenting om min möjlighet att plugga eller så utan bara att det kan ta längre tid än normalt. Just nu har jag ingen aktivitet alls annat än boendestöd och ledsagning, ska komma igång med det och få ordning på tillvaron och sen börja plugga på komvux… Men enligt han jag pratade med fick man inte ens det om man pluggade på komvux O.o

Gaah förvirrande. Jag HATAR sånt här byråkratiskt tjafs. Kanske inte behöver nämna att jag längtar tills jag blir pensionär så jag får leva mitt liv i lugn och ro utan att behöva krångla med sånt här… 43 år kvar… :(

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Norum]
0

Aktivitetsersättning är egentligen förtidspension. OM man har slutat skolan och inte har förlängd skolgång. Läkaren ska skriva på intyget att det gäller aktivitetsersättning och att han bedömmer det så att du inte kan jobba eller studera. Efter det så beslutar F-kassan om det blir beviljat eller inte. En hel djungel men helt klart kan läkaren hjälpa dig. Det är i varje fall där du ska börja nysta..

gulzebra
0

Gnorf… Krångel krångel :( Menmen. Nu är det helg. Nu skiter jag i alltihop över helgen, mwahaha.

[Norum]
0

Älskar krångel! Kanske därför som jag är god man till 5 st? Oskyldig

gulzebra
0

Du är galen ;P
Krångel är bara dryyyygt, tar bara en massa energi som kunnat användas till bättre saker…

David
0

En djungel är det minst sagt. Och ibland får man inte riktigt den hjälp att hitta rätt ifrån FK. Nu när reglerna är omgjorda så verkar inte ens handläggarna själva veta hur de ska tolka reglerna.

Om jag förstått rätt så kommer aktivitetsersättning att försvinna, och heta sjukpension igen som tidigare, fast kraven kommer vara annorlunda.

Rent allmänt gillar jag inte FK. Ofta misstror de både läkare och den som söker bidrag. Sedan att en annan läkare, som man aldrig träffat, ska bestämma om man är sjuk eller frisk, nä.

Skruttis, har du blivit insatt mer i de nya reglerna? Hur kommer det att fungera i framtiden?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[Norum]
0

*7 Visst är jag galen! Annars skulle jag inte älska det.. :-) Allvarligt så älskar jag att kunna hjälpa någon. Att veta att jag har rätt och veta att det jag gör verkligen gör en skillnad. Helst till det bättre förstås! :-) Att kunna slänga fram en lagtext tex och be dom förklara den för mig så att det är dom som har rätt och inte jag.. Att höra dom bortförklaringarna kan faktiskt vara rätt roande.. Skäms Och sen går jag därifrån och vet att min brukare/klient har fått rätt. Den känslan är obetalbar!

*8 Sorry.. Har inte hunnit med det riktigt än men jag försöker att ta reda på så mycket jag kan. Man kunde ju bli snurrig för mindre.. Tänk om dom kunde låta bli att ändra saker och ting, men det vore väl för enkelt att låta alt vara..

[aspie]
0

Åh ! Skruttis, jag önskar att jag kunde vara som duFörvånad 

Tror faktiskt att jag själv skulle vara i behov av en god manObestämd Har i varje fall rätt till ett personligt ombud men det är tydligen lång väntetid på det. Jag står i kö just nu.

Blir tokig på alla regler och allt vardagligt man måste fixa och kunna som inte verkar vara krångligt allas för de flest andraRynkar på näsan

Glad att du finns här Skruttis så vi kan få ta del av din kunskap.

*Kramar om dig*

[Norum]
0

*8 Glömde fråga dig David, vart har du läst om de nya reglerna? Svårt att hitta information, tycker jag.

David
0

#11. Här finns det lite att läsa, Försäkringskassans nya regler, och så en massa fördjupningssidor.

Har bara ögnat igenom det som var mest intressant.

// David

[Norum]
0

Då är det samma som jag har. Men tack i alla fall. :-)

David
0

Sen har du varianten för sjukvårdspersonal och arbetsgivare. Den är lite mer fyllig

// David

[Norum]
0

Tack så mycket.

[sweetestperfection]
0

#4  Förvånad

Ursäkta att jag lägger mig i, men va? Är aktivitesersättning samma som förtidspension? Jag är alltså "pensionär" ?

David
1

Aktivitetsersättning är samma som sjukersättning (dvs. f.d. sjukpension). Skillnaden är att aktivitetsersättning är för personer under 29 år och sjukersättning är för personer över 30.

Aktivitetsersättningen tror jag att man bara kan/kunde få tidsbegränsad, max 3 år åt gången.

// David

[aspie]
0

Oooops! Vad du kan David. Har jag frågor om detta ämne kommer jag att kontakta digFlört

Sweetelle
0

Fram till i juli iår så fanns det fyra varianter Sjukersättning och Tillfällig sjukersättning, Aktivitetsersättning och Tillfällig aktivitetsersättning. Allt detta är i princip samma sak men de tillfälliga varianterna är tidsbegränsade och de andra två är det inte.

Aktivitetsersättning heter det om man är under 30 åri övrigt är aktivetsersättning och sjukersättning exakt samma sak. Nu efter juli så försvann den tillfälliga varianten (som jag har). Men har man fått det beviljat tidigare (tidsbegränsat) så gäller det tiden ut.

[aspie]
0

FörvirradFörvånad Fattar nästan noll Obestämd Är glad att det finns människor som förstårFlört

David
0

Aspie. Det här är kanske det som menas med specialintressen som man fördjuper sig inom? Tror mer och mer att det finns en liten bokstavsmänniska i mig.

// David

[aspie]
0

David, din lilla halvaspiga bokstavsmänniskaSkrattandeFlört KramGlad