Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 995 ggr
HannaM
0

Medicinfråga igen

Jag har blivit rekomenderad av utredningspsykologen att medicinera mot min ADHD och idag satte jag mig och gick igenom lite olika sorter på FASS. Vad som förvånar mig är att där kunde jag läsa att man inte ska använda medicinen (t.ex. Concerta) om du/barnet visade:

"symtom på allvarlig depression, såsom sorgsenhet, känsla av värdelöshet eller hopplöshet"

Med tanke på att jag känner sånna känslor och har depressions och ångestproblem ställer jag mig lite frågande till hur dom tänkt. Finns det någon annan som varit i denna situation och i så fall hur handlade ni, hur tänkte läkare och vården i stort?

Sweetelle
0

Hanna! Jag minns inte om jag frågat innan eller om du berättade, gällde det alla tre medicinerna,  som används vid ADHD i Sverige ( Strattera, Concerta och Ritalina), att de inte skall tas vid depression eller var det bara Concertan?

HannaM
0

Concerta står det ska inte användas om du/ditt barn är mycket ångestladdad/spänd eftersom läkemedlet kan förvärra dessa symptom.

Eller har pågående 

"symtom på allvarlig depression, såsom sorgsenhet, känsla av värdelöshet eller hopplöshet"

eller

"anorexia nervosa (en ätstörning)"

eller

"symtom på psykos, såsom abnorma tankar eller syner eller upplevelse av ljud som inte finns i verkligheten"

eller

"självmordstankar"

Eftersom samtliga dessa kan förvärras vid medicinering med Concerta.

(detta är vad dom vill ge mig)

RITALIN

Använd inte vid förljande tillstånd:

"ångest, spänning eller oro, eftersom läkemedlet kan förvärra dessa symtom"

"anorexi (självsvält) och psykotiska symtom, eftersom läkemedlet kan förvärra dessa tillstånd"

Var särskilt försiktig om du har:

"symtom på allvarlig depression"

"starka känslor av hopplöshet, värdelöshet eller talar om att vilja skada sig självt, eftersom då andra behandlingsåtgärder kan behövas. I vissa fall finns även risk för att symtomen kan försämras av medicineringen"

Strattera ska inte vara några problem enligt fass. Dock är det dumt att använda tillsammans med antidepp som jag förstod det.

[aspie]
0

Ritalin tar min dotter som har AS och ADHD och hon har blivit betydligt bättre av detta. Hon mådde illa i början, men vilken skillnad på person. Mycket lugnare och gladare nu.

Om hon hoppar över en dag för att hon ska på fest så märks det direkt. Hon får riktigt ilskna utbrott och är mycket stresskänsligare, super irriterad.

Hon tog samtidigt piller för sin depp och ångest som hon nu trappar ner på.

Niklas
0

#3: Varför hoppar hon över medicin om hon ska gå på fest? Är det inte en ännu större anledning att ta den?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

HannaM
0
[aspie]
0

Ja, precis! Hon får inte dricka alkohol ihop med medicinen. Oftast dricker hon inte alls utan kör fulla vänner hit och dit iställetFlört

Niklas
0

Okej, jag fattar.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning