Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 1699 ggr
Mymlan
2008-09-10 19:32
0

Medicin

Har ni Zoloft hur fungerar den för er? mår ni bättre av den?

Jag har precis fått denna

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Gronstedt
2008-09-10 19:39
0

Har ätit Zoloft för några år sedan. Den gjorde mig mindre gräl- och gnällbenägen, men också mindre intellektuellt skärpt och mindre förmägen att tänka i olika banor, och gjorde det ännu omöjligare för mig att hålla vikten. Jag blev mindre deprimerad, det är sant, men jag blev också luddigare invärdet. När depressionen var som värst gjorde den nog nytta, men nu är jag glad att slippa den grå slätstrukenheten som den gav mig.

David
2008-09-10 21:08
0

För 5-6 år sedan åt jag Zoloft. Hade den nog i ett par år. Precis som #1 skriver så hjälpte den mot depressionen, men jag kände mig otroligt avtrubbad, plus att jag gick upp väldigt mycket i vikt.

De som tillverkar Zoloft har varit väldigt duktiga i sin marknadsföring mot läkare, så många ser Zoloft som förstahandsvalet.

Sahlgrenska genomförde nyss en studie/rekommendation till sina läkare om vilka mediciner de i första hand skulle skriva ut till sina patienter, och det var citalopram och fluoxetin.

Jag har ätit Fluoxetin i lite mer än ett år, och tycker den fungerar bra. Fördelen är också att den är helt viktneutral. Nackdelen är att man kan må illa av den, framförallt i början. Fluoxetin är också bra för de som "glömmer" sin medicin ibland. Den finns kvar i kroppen länge och klarar av om man glömt att ta den en dag.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Sweetelle
2008-09-10 21:08
0

Min erfarenhet liknar Gronstedts. Jag har ätit zoloft i ca 2,5 år (slutade i julas).

Mina (bi)verkningar:

1. La på mig 28 kg under dessa 2,5 år

2. Blev mycket varmare, fick svettningar, det gjorde inte så mycket när jag väl lärde mig att klä mig mindre, frös inte fast jag hade t-shirt mitt i vintern.

3. Torr i munnen och andra slemhinnor, det blev bättre efter ett tag, men risken för hål i tänder ökar ju och ögonen sved ibland på morgonen.

4. Jag fick tvärtemot vad som är vanligt större sexintresse, de flesta får mindre intresse för sex.

5. Jag blev lugnare och fick mer tålamod, vilket gjorde att andra uppfattade det som att jag mådde bättre, det kändes dock inte som att jag mådde bättre.

6. Tappade "passionen" i livet jag hade svårt att engagera mig i saker, vara snabbtänkt och rolig, blev omotiverad, kände att jag kan göra det senare, en annan dag. Samtidigt var jag inte lika frustrerad över det jag inte hunnit göra eller ville göra. Livet blev lugnare och jag blev mer passiv, det var skönt på ett sätt men tråkigt om du fattar vad jag menar.

Efter att jag slutat så upplever jag att jag har blivit mig själv igen dvs mycket av allt, jag är arg ofta och mycket, gråter och skriker och bråkar med min familj, det är ju inte alltid så bra och tär mycket på min familj. Samtidigt så har jag sakta men säkert börjat kunna engagera mig i saker igen och tycka att livet är intressant ihgen, även om jag mår dåligt och inte upplever livet som värt att leva nu heller.

Som du säkert sett i  min "Efexor-tråd" så funderar jag på om jag skall testa det som är en antideppmedicin som skall vara bra just om man har ADHD-problematik, men jag har inte hittat så mycket info om det ännu att jag vågat prova.

Lycka till Mymlan, Zoloft kanske är perfekt för dig, var uppmärksam bara så du inte tappar bort dig själv eller går upp för mycket i vikt eller nåt sånt.

Sweetelle
2008-09-10 21:10
0

Kom på en sak… eftersom jag gick upp så mycket i vikt så kanske det var därför jag inte frös, det isolerar ju ganska bra med späck ;o)

David
2008-09-10 21:16
0

Något som är viktigt med Zoloft-medicinering är att läkaren följer upp det ofta, och även tar blodprover då och då för att se koncentrationen av medicinen i blodet.

Sedan är det alltid så att biverkningarna är väldigt individuella. Hade alla haft negativa erfarenheter hade Zoloft säkert slutat säljas.

// David

Mymlan
2008-09-10 21:17
0

#3 Effexor har jag testat.

Kunde ej läsa en text om jag inte spände ögonen i texten, fick oehörda skakningar. Jag slutade efter 1 vecka jag stod ej ut med detta.

Sweetelle
2008-09-10 21:20
0

#6 Usch, det låter ju vansinnigt jobbigt, det får hamna på "emot-listan" i denna frågan för mig!

David
2008-09-10 21:28
0

Testade efexor ett par månader. Svettades väldigt mycket, även om nätterna (det var vinter annars). Och så gäspade jag jämt. Utan att vara trött. Det upphörde nästan direkt när jag slutade med efexor.

// David

Sweetelle
2008-09-10 22:32
0

#8 Hade du nån positiv effekt av Efexor David?

Kom precis på en biverkning till av sertralinet som jag inte ens visste var en biverkning förrän efter att jag sllutat. Jag har alltid varit en morgonmänniska, vaknat mellan 6.00 och 7.00 och jobbat som en galning för att somna var jag än befinner mig vi 22.00 på kvällen, när jag åt sertralin sattes min dygnsrytm ur funktion och jag blev trött på morgonen OCH på kvällen även om jag hade en annan trötthet på kvällen som inte var "riktig" trötthet utan snarare en slöhet så jag kunde vara vaken sent och trött på morgonen osv helskumt.

Jag trodde detta berodde på att jag var utmattad av att jag under tiden jag åt sertralinet också hade två små barn (de var 7 mån och 2 år när jag började och 3 år och 4,5 år när jag slutade) men det tog bara nån månad efter att jag slutade innan min normala dygnsrytm började komma tillbaka.

Jag kan inte säga hur bra/dåligt detta är men det var jobbigt att inte känna igen sig själv och inte fungera som man "alltid" gjort.

Mymlan
2008-09-11 18:34
0

Kan zoloft ge för högt blodtryck?

Niklas
2008-09-11 19:29
0

#10: Ja, enligt FASS.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

David
2008-09-11 20:39
0

#9. Jag åt en en sån kort tid att jag varken vill säga bu eller bä om de positiva effekterna. Tror jag åt den max 1½ månad innan läkaren tyckte att de bieffekter jag fått var skäl nog att prova något annat.

// David