Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: läkemedel-behandlingar
Läst 5351 ggr
[aspie]
0

Lyrica och Paroxetin

Jag blir inte klok på mig själv eller/och alla dessa mediciner. Jag har nu ätit paroxetin i några år utan att jag känt mig hjälpt av det. Därför fick jag oxå lyrica utskrivet på grund av ökad ångest och depression, samt mot fibrosmärta.

Hjälpte det? Nej, jag började känna mig sämre och sämre, samt att jag blev fetare och fetare liksom mitt klädkonto. Tappade tålamodet och började på eget bevåg trappa ner på medicinen, det hjälpte ju ändå inte.

Positiv är att jag börjat få mer energi, orkar handla, laga mat och äta igen. Känner mig gladare och mer positiv till det mesta. Jag har redan börjat gå ner i vikt igen.'

Men vad är det jag upptäcker idag? Något jag helt glömt bort efter den långa zoombidvalan jag gått i. Jag börjar bli lättretlig och tappar lätt humöret . Får riktiga utbrott som jag inte kan kontrollera.

Samtidigt har jag varit riktigt "hyper" i minst tre dagar och fått massor gjort. Vad sjutton är det för fel på mig egentligen? Fattar ingenting Ska jag behöva äta den där sketna deppmedicinen igen eller?

Gråter

Sweetelle
0

Det här kunde jag ha skrivit:

"Positivt är att jag börjat få mer energi, orkar handla, laga mat och äta igen. Känner mig gladare och mer positiv till det mesta. Jag har redan börjat gå ner i vikt igen.'

Men vad är det jag upptäcker idag? Något jag helt glömt bort efter den långa zoombidvalan jag gått i. Jag börjar bli lättretlig och tappar lätt humöret . Får riktiga utbrott som jag inte kan kontrollera."

Precis så blev det för mig efter att jag slutade med min zoloft, jag har valt att inte börja igen. För min del så HAR jag ett liv nu och föredrar det framför att bara vara en zombie, däremot så är min man tveksam som inte alls uppskattar mina utbrott. Dock funkar det rätt bra att jag äter medicin bara i samband med mensen, det känns som en hyfsad kompromiss för mig. Sen väntar jag på min utredning då kanske man får nån annan medicin som hjälper mot temperamentet.

Aspie, jag fick en medicin som heter topimax när jag var på sjukhus sist den är egentligen för epileptiker men den verkar även stabiliserande på humöret. Det jag upplevde av den var:

1. Betydligt jämnare humör (mindre utbrott)

2. Viktnedgång (4 kg på 1 månad)

3. Fruktansvärd trötthet

Det här med tröttheten funkade inte för mig när jag har två små barn så jag äter inte medicinen längre, men jag kan faktiskt rekommendera den då den gjorde underverk med mitt temperament, och att jag gick ner i vikt var ju ett + i kanten ;o)

//Skall ha barnkalas för min son till helgen, men efter det skall jag nog köra en omgång till med topimaxen så att jag går ner några kg till, jag har inte gått upp det jag gick ner på de 2,5 månader som jag inte ätit medicinen.//

[aspie]
0

Tack Elva!

Mycket intressant att det finns fler som jag, he he he. Vad tar du för medicin för pms? Är det topimax oxå?

Min läkare sa att det ska paroxetin hjälpa till med. (Pms alltså). Kanske jag ska öka den dosen vid mensperioden?

Fick oxå en annan medicin som jag ska ta varannan dag veckan före mens för att minska vätskeansamlingen. Furix heter den. Har någon hört talas om denna?

Ja, jag vill heller aldrig börja med denna zoombie-medicin igen. Hoppas utredningen blir klar snart så jag kan få rätt medicin.

Hellre ett hyfsat "normalt" liv en att vara som en levande död.

Sweetelle
0

Jag äter Zoloft (sertralin) ca 8 dgr för mens, en ganska låg dos jmf med vad man äter när man äter det på helfart. Det funkar jättebra för mig.

Topimaxen tar jag bara för viktens skull, vilket alltså inte är meningen ;o)

HannaM
0

Jag slutade med paroxetin. och fick tillbaka en del… var  zombie under tiden jag åt den men förstod det inte förrän efteråt när jag var på samtal  med min läkare och blev riktigt arg för första gången på två år. Det var underbart. Är mer lättretlig och har lättare att bli arg men jag väljer det framför medicinen, hellre känna ilska än inget alls.

[aspie]
0

Topimax ska jag försöka få nu efter alla kilon som lagts till av paroxetin och lyrica. Tusen tack för tipset ElvaGlad

Jag blev mer som en zombie av lyrica, men det kanske var för att jag tog större dos av den? Nu äter jag bara en halv tablett av paroxetin.

De senaste dagarn har jag blivit oerhört lättirriterad och arg, som jag skrev ovan. Men igår började det bli ännu värre. Det kändes som om jag ville slå nån på käften, ja nästan så jag ville göra någon riktigt illa. Blev rädd för mig själv.Förvånad

Dessutom började klådan och oron, irritationen, ilskan bli ännu värre igår. Funderade på vad sjutton jag skulle göra. Det enda jag kom på var "vin" för det har dämpat alla tidigare ångestkänslor.

Jag stack iväg och köpte vin. Efter ett glas rann all irritation och kroppsklåda av mig äntligen. Phu! Men jag kan ju inte sitta och dricka vin från morgon till kväll varje dagRynkar på näsan 

Så i morse när jag skulle till min psykolog och ilskan, irritationen och klådan höll på att göra mig vansinnig, kom jag på att jag har ju det där starkt beroendeframkallande medlet Xanor hemma.

Kände att jag var tvungen att prova innan jag skulle explodera. Svalde en Xanor och efter 20-30 minuter så blev jag äntligen lugn igen.

Nu gäller det bara att få en medicin som funkar lika bra som INTE är starkt beroendeframkallandeGråter