Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 793 ggr
Noeli
0

Dela med dig av tips..

Jag vill starta en tråd med tips…(nånstans fanns det en men kan vi inte hjälpas åt med en ny tråd?!)

…antar att jag blir tvungen att börja :)

Om man ska få skolan att jobba. (en hopplös uppgift för er som vet..suck )

Använd ordet ofta "proffsighet". Lärare, mfl, vill såå gärna vara proffs på sig del och om du hävdar att de är oproffsiga händer en hel del. Typ "jag efterlyser proffsighet här. Det tycker/anser jag inte finns…vad gjorde du (vänd huvudet) för att det skulle fungera för X i hans/hennes situation?!"…

Vi har provat detta och faktiskt haft framgång. Det är nåt magiskt med ordet proffs, tydligen…

Så.

Leta i huvudet och kom fram med tips som kan hjälpa i vardagen till alla härliga adhdtroll…. :)

Sweetelle
0

Bra tråd!

Jag har en plan på att så småningaom (läs: om lääänge) skriva en artikel med tips och råd om olika saker som kan vara bra för Bokstavsfolk, så råd ni skriver här kan jag ju använda i den artikeln.

Just nu mår jag för dåligt för att tänka positivt, men när det vänder så skall den här fantastiska livsmanualen skrivas ;o)

giffan
0

Jag har bara ett råd att ge alla föräldrar. Skit i vad andra tycker!

Jag skämmer bort mitt barn i andras ögon, skjutsar till skolan, hämtar, fixar och ser till att allt fungerar (han behöver inte tänka själv så mycket) Det fungerar för oss, han behöver inte ställas in för svåra val, valen är många som det är iaf.

Många föräldrar skrattar åt mig och säger att "han kommer ju aldrig att lära sig"

Men det här fungerar bra för oss, just nu iaf och jag tänker fortsätta att hjälpa honom så han klarar skolan.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Sweetelle
0

#2 Du har helt rätt. Om han klarar skolan så kommer det underlätta för honom mycket jämfört med om han skall misslyckas där - inte kommer han lära sig mer av det.

[Thiah]
0

yes vilken härlig tråd… Jag jobber med en hel del adhdh barn samt är gift med en adhd/autistisk/asperger karl och läser allt jag kommer åt…

Men, snälla, ge mig tips på hur jag klarar av vardagen på ett super sätt :D

Noeli
0

Struktur, schema, tydlighet, förberedelse…

Ja, åsså mat (gärna på klocktid varje dag), sömn och motion då.

Jag läste att om personen med ADHD har svar på frågorna; före, vad, varför, var, när, hur, med vem, hur länge, om, efter

Ja, då ordnar det sig.

Jag vet inte men säkert ligger det saker i det. Och def. när det gäller skolbarn.

Jag som är vuxen söker lite andra verktyg för min vardag. Så jag puttar tråden…!!!!!

giffan
0

Jag tycker mig märka att man inte ska sätta sig i situationer med stress. Tydlighet är oxå något som är bra, man måste ligga steget före hela tiden.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

HannaM
0

#6 Håller med, undvik stress. Fast det borde alla människor göra=)