Retoriska frågor
Jag undrar om det är fler som har svårt för det här med retoriska frågor. Själv svarar jag ofta på dem reflexmässigt för i min värld vill du ha ett svar om du ställer en fråga. Varför annars ställa den?
Så jag undrar om det är fler med bokstavsdiagnoser som har svårigheter att förstå vitsen med sådana frågor?
He, vi är nog en del utan diagnoser som också har svårt att förstå vitsen med dem ibland.
Känn inte att du gör något fel som besvarar dem.
Vänliga hälsningar
Niklas
Vad är en retorisk fråga?
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Retorisk fråga är en fråga vars svar inte behöver uttalas därför att det förväntas vara självklart.
Vänliga hälsningar
Niklas

Jag tror jag förstår vitsen med retoriska frågor, men jag gör precis som du och besvarar dem och känner mig sedan jättedum för att jag inte kan knipa igen.
Beror på vilken fråga det är. Ibland fattar jag, ibland inte :P
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Det händer att jag besvarar dem också, men då är det oftast för att svara något annat än det självklara. Som för att göra en poäng av att allt inte är självklart.
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag känner precis som #0: Varför fråga om du inte vill ha ett svar? Dessutom är det ofta så att mitt svar INTE är det självklara, som det ansågs att man inte ens behövde ge, vilket ju bevisar att frågan inte var retorisk egentligen - allt är inte så självklart, som Niklas säger.
Det är kanske vanligare att folk med bokstavsdiagnoser har andra svar än det "självklara" på de där frågorna?
Själva poängen med retoriska frågor brukar vara att visa en poäng, men för att det ska fungera måste frågorna verkligen vara retoriska. Finns det alternativa svar på dem faller poängen platt.
Vänliga hälsningar
Niklas

Jag säger som #4.. jag svarar av bara farten.. tror dt är det berömda "tala innan man tänker" som dyker upp hos mig=)
Frågor är till för att besvaras. Hatar att fråga utan att få svar, så..

#9 "Att tala innan man tänker är som att torka sig innan man skiter."
Visst var det så?

#11 självklart=)