Första besöket på NP
Var på mitt första besök på neuropsyk igår. Fick sitta med sköterskan och svara på en massa frågor på papper medans hon gjorde anteckningar och kompletterade med andra frågor.
De ska ha möte snart om detta men hon kunde inte se att jag inte borde göra en utredning sa hon, så nåt fel är det nog i varje fall.
Kanske får komma tillbaka på fortsatt utredning om ca tre veckor.
Äntligen har det börjat 
Härligt.
Vad var det för typ av frågor? Var det skattningsskalor?
Vänliga hälsningar
Niklas

Det måste kännas skönt!
Bättre att gå framåt än att stå still.
Fair Winds and Following Seas!
#1 Det var personliga frågor och en massa ja och nej frågor. Samt en massa frågor mellan 1-10. Det känns kanon att äntligen fått börja med utredningen
Okej, det låter intressant. Du får jättegärna fortsätta att berätta här vad som händer. Jag tror att många går omkring och undrar vad en utredning kan innebära och hur de går till.
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag ska göra mitt bästa för att följa upp i den här tråden 
Jaha, nu har det gått tre veckor sen första samtalet. De hade möte om mig igår berättade sköterskan när jag ringde nyss.
Alltså, jag är så himla ledsen och upprörd och ångesten sköt nyss i höjden. Känns som en pågående hjärtinfarkt är på gång och hela kroppen skakar och tårarna rinner.
Visst, ja ska utredas, men eftersom jag inte tillhör de som är högprioriterade så måste jag vänta i två år innan utredningen kommer igång. Och då räknas det inte från ansökningsdatum utan från första samtalet.
Vet inte om jag orkar längre, att FK, AF, A-kassa och en massa andra är på mig spelar ingen roll tydligen.

Och vilka är högprioriterade?
Med tanke på din situation med dessa jagande, pressande instanser, och inte minst din reaktion nu, borde du tillhöra den kategorin!
En BRA läkarkontakt, som kan intyga ditt mående nu, borde kunna hjälpa dig till en högre prioriteringsnivå.
Jag blir så förbannad över alla frekventa bekräftelser på att vården är fyrkantig och inhuman.
Kraft och Ljus till dig!
De högprioriterade är barn och ungdomar, t.o.m de som är 30 år går före mig
Och, nej, jag tillhör inte de högt prioriterade bara för att pressande instanser jagar mig. Sköterksan sa att FK eller om det var AF kan köpa en snabb utredning till mig om de anser det behövs.
Min läkare har redan kontaktat dom för att ge mig prioritet men det hjälps inte sa hon.
Har jag tur så kanske de får förstärkning på NP så de kan ta emot mig tidigare. De får 10 nya remisser varje vecka och de flesta är högprioriterade. Har jag otur kanske det tar 3-5 år?, tja, vad vet jag. Hopplöst känn det i varje fall.

Det förstår jag!
Det är alltså samma utredningsenhet för barn/ungdomar och vuxna i ert landsting? Här är det olika. Jag vet inte något om väntetiden eftersom jag inte lyckats ta mig samman och fixa remiss än. Men det borde ju påverka en del.
Och köpa en snabb utredning - menar de verkligen att pengar kan styra prioriteringsgraden? Det verkar snudd på olagligt, tycker jag.
Nä, de kan inte köpa in mig där jag bor. Om FK vill att jag ska utredas snabbt så får jag, om jag förstått allt rätt, utredas någon annan stans.
Är lite osäker på om barn utreds där när jag tänker efter, tror nog bara det är ungdomar och vuxna

Jag var inte heller högprioritet.. dock högre än dig då uppenbarligen. Fick vänta ett och ett halvt år från remiss bara. Unga vuxna utan barn kom långt ner i listan hos oss… tråkigt för dig, önskar du kunde vinna på lotto och få en privat utredning! Så länge ska ingen behöva väna på en så viktig diagnos. Innan utredning vill ingen göra något åt problemen man har, ev. mediciner och sånt skrivs väl sällan ut utan diagnos. Trött blir jag.
Usch så himla tråkigt, jag hoppas verkligen du orkar hålla ut! Förstår inte att psykvården ska vara så eftersatt när det är vår tids folksjukdom. Alltså det här med psykiskt dåliga och även alla boktstavshandikappade som inte får rätt hjälp utan blir tvungen att äta en massa depressionsmedicin som inte hjälper.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Ja, det skulle inte vara helt fel att vinna på lotto och köpa sig en utredning.
Jag mår så in i norden dåligt nu så om jag har lite tur kanske min psykiatriker och psykolog kan tala för att jag ska få högre prioritet?
Har varit tvungen att trycka i mig ännu mer av Xanor sen jag fick beskedet igår. Sånt skapar mer ångest bara.
Läste förresten en jättebra sida om ADHD idag som gjorde mig ännu mer säker på att jag måste ha ADHD liksom sköterska sa i telefon så uppfyller jag kriterierna för ADHD samt nåt mer.
Länkar till sidan jag läste om ADHD som var kanon tycker jag…
Ja det är skittråkigt. Tror inte att jag orkar stå ut i två år. Detta beskedet tog knäcken på mig. Känns som jag inte ska orka mer nu. Vi med bokstavs handikapp är ju inte så tåliga på att vänta heller vilket skapar mer ångest.
Ska fråga min psykiatriker om han kan skriva ut nån ADHD medicin till mig istället. Läste nån stans att de kunde göra det.
#14 precis. Jag vet alldeles för väl hur du mår och det är inte roligt.
Var bor du någonstans? jag håller tummarna för att du ska få hjälp inom en snar framtid.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#14 Aspie jag vill ge dig lite hopp. För det första så har jag hört att reglerna för det här med utredningar snart kommer ändras så att alla öppenpsyk skall kunna göra utredningar snart, då kommer köerna minska ganska snabbt. Sedan skall du ta och kolla upp hur det är med vårdgarantin. Här - Västra Götalandsregionen (där också köerna tar lång tid) så gäller vårdgarantin dvs om man inte får utredningen inom 3 månader så skall ens läkare jobba på att se om det finns möjlighet att få utredningen snabbare någon annanstans och skicka en på remiss dit. Sedan kan du kolla upp om det finns privata vårdgivare med avtal, dvs där landstinget betalar din utredning, jag tror attention har en lista på sådana privata mottagningar. Kontakta Patientnämnden och fråga vad som gäller så fort du hamnat i kön och fått det bekräftat.
Jag har hört att det kostar ca 30 000 kr att få en utredning privat, råna en bank och se till att få din utredning!!!
Kramar, jag vet att man blir knäckt av sånt här, men försök att hålla ut gumman!
Bor i sydligaste Småland.
Elva, jo jag hoppas oxå att det ska fixa sig snabbare. Det har ju snackats mkt om hur de ska förbättra för psykiatrin. Tror nog att vårdgarantin gäller här oxå. Kanske man skulle ringa patientnämden och fråga? Fast det känns som inte orkar ta tag i detta. Vill inte bara bli stoppad vart än jag vänder mig. Orkar inte med ett nekande svar igen, inte just nu i vaje fall.
Funderar på om min psykläkare och min psykolog kan göra något. 

Du kan kolla upp det där med vårdgarantin och säga åt din läkare om det, de är SKYLDIGA att göra vad de kan för att din utredning skall komma så snabbt som möjligt. (Om vårdgarantin gäller.) Sedan måste du inte ta allt just idag, ta det när du samlat lite energi.
Japp, jag måste ju ändå kontakta FK om detta nästa vecka så då kan jag ju även kolla vårdgarantin. Det är ju bara att trycka ner ett par Xanor så blir jag lite lugnare
Vårdgarantin gäller inte enligt patientnämden när det gäller NP utredningar eftersom vårdkön är lika lång i hela Sverige säger de. Så det är väl bara att sitta här och må skit och sämre i minst 2 år till.

Jag undrar om kön verkligen är lika lång i hela landet. Vi har fått två utredningar gjorda det här året och som jag minns det väntade vi inte många månader på någon av dem. Möjligen gick det fort för att vi är kända på BUP sen många år.
Vänliga hälsningar
Niklas
Jo, Niklas, men det gäller bara barn och ungdomar. De som är gamla tanter som jag har inte mkt att saga till om hur dåligt vi än mår och hur mkt vi än haft kontakt med NP med egna barn tyvärr.
Jag fick min utredning väldigt fort. Det första de skulle kolla var min Dyslexi och det tog ca 3 månader och då konstaterade de ADD sen efter de så skulle jag träffa en annan för att se om jag led av depritioner också och det tog 3 månader det också sen efter ytterligare 3 månader så fick jag min medicin så det värkar som det beror lite på landsting samt den doktor man har. Jag har aft värdens guligaste doktor på vårdcentralen men sorgligt nog har hon slutat.
Så mitt gick väldigt snabt.
Så himla fort en del får sin utredning. Skönt att det går bättre för en del i varje fall.

#24 Med andra ord kan du bråka lite och kräva att de kollar upp alternativ, eftersom det uppenbarligen är olika på olika ställen. Dessutom - mår du väldigt dåligt så borde du prioriteras.
Enligt patientnämnden så kan jag inte prioriteras eftersom jag är 50 år, även om jag mår skitkass. Det är den nuvarande regeringen som har bestämt så sa hon. Och när jag frågade om någon annan stans i Svea rike sa hon att det var lika i hela landet.
Som sagt när jag pratade med överläkaren på öppenpsyk så sa han att från januari kommer ett mindre test jag kan få göra för att snabbt kunna få medicin mot ADHD tills den riktiga utredningen börjar.
Har en sak till jag ska testa när jag orkar sätta igång och skriva hur jag mår. Fick ett tips av en vän.
Förresten, sa de inte på nyheterna för någon dag sedan, något om att de skulle förbättra kögarantin inom psykvården eller var det bara den vanliga vården? Tyckte de sa att där det brukar ta 90 väntetid skulle det nu bli bara 30 dagar.
Undra hur detta ska påverka NP 
Vad jag har hört så är kön just nu 5 år i alla fall där jag bor. Men man kan ha tur och bli utress på den öppenvårdsmottagning där man går (psyk). De (psykologerna) kan göra testerna och analysera dem, sedan går en läkare igenom allt och ställer diagnos utifrån det.
Tycker det är helt omänskligt att man ska behöva vänta i fem år på en utredning som behöver göras.
Malin, jag håller med dig fullständigt. Det är t.o.m på tok för länge med 1 år.
Aspie, se om det går att gå runt kön på ngt sätt. T.ex genom att utföra utredningen på ÖVM. Det är något som börjat göras mer och mer.
Malin, vad sjutton är ÖVM ?

öppenvårdsmottagning?
Öppenvårdsmottagning på psyk då allstå???

mhm det är min gissning
Jag har redan frågat överläkaren där som sa att jag skulle få göra deras nyframtagna test där i januari om jag fattade allt rätt. Kanske får det i 50-års present, he he he
Ja jag menade öppenvårdsmotagningen. Trodde det var tydligt eftersom jag skrev öppenvårdsmottagningen ovan och sedan förkortade till ÖVM i det senare inlägget. 
Inget är tydligt och självklart för mig, kanske på grund av AS/HFA
då behövs det mycket tydlighet för att inga missförstånd ska ske efter vad jag läst och hört andra med AS/HFA säga. Inget illa menat från min sida, bara fakta