Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketterlagar-reglerlss
Läst 5351 ggr
HannaM
0

Att begära ut sin journal

För ett bra tag sen.. närmare ett halvår sen faktiskt så skickade jag ett brev till avdelningen där jag låg inne för drygt två år sedan och frågade efter min journal från den tiden. Jag är intresserad av att läsa den i och med att en del andra dokument från den tiden som jag har hemma innehåller felaktigheter. Bland annat är det grova överdrifter om mitt självskadebeteende i papprena till länsrätten gällande min omförhandling av Lpt. Det finns även direkta felaktigheter där saker som inte hänt sägs ha hänt (nej jag var aldrig så borta, jag åt endas liten dos flouxetin under min tid på sjukhus). Hur som helst, för att återgå till ämnet. Jag skickade en förfrågan och fick inget svar. Jag vet att dom har rätt att neka mig om dom anser att det skadar mig eller liknande men visst sjutton måste dom kunna meddela mig det då? Dom kan väl inte bara låta bli att svara?

Eremitha
0

Jag tror faktiskt inte de har rätt att neka. Var har du hört det?

Fair Winds and Following Seas!

HannaM
0

Mitt PO sa det.. om det på något vis kan skada mig.. dvs om jag inte anses må tillräckligt bra för att ta del av informationen eller så…

Eremitha
0

Hm … ska forska i saken.

Luktar förmynderi, tycker jag.

Eremitha
0

Hittade denna länk.

Det stämmer alltså, det du fått höra.
MEN frågan ska prövas av Socialstyrelsen.

Har du någon kontaktperson, gärna medicinskt kunnig, som kan stå på din sida i den här saken?

Jag får knottror av ilska över att man inte ska få läsa dokument andra skrivit som handlar om en själv.

[Thiah]
0

Nej dom har inte rätt att neka dig din egen journal!!!!

Det kan dock ta tid.Lång tid har jag hört =(.

När jag gick i skolan fick jag delar av min journal (jag sökte bara vissa delar) och dessa fick jag riktigt snabbt. Min mamma som är sjuksyster blev dock förvånad över att dom skickade den till mig bara efter ett brev. Enligt henne skulle man på något sätt visa ID för att få sin journal. Detta så den inte ges till någon annan. Jag skickade ett handskrivet brev med mitt personnummer och fullständiga namn.

Skicka igen, men kanske inte till avdelningen utan den läkare du hade.  Och får du inte då så ring. För du har FULL RÄTT att se din journal!!

HannaM
0

#5 se länken som #4 la in. Dom har rätt att neka personer om dom anser att man kan ta skada av att läsa.

Att prata med ansvarig läkare på avdelningen känns, bara dumt. Vi hade en minst sagt frostig relation. Hon tyckte jag var besvärlig, svår att sammarbeta med och jag hatade henne för hennes sätt att se ner på mig, sätta sig över mig och inte förstå ett ord av vad jag sa. Kanske om jag kunde be PO göra det.

Kan det vara bätter att skicka till någon med större ansvar på sjukhuset? Någon form av jag vet inte vad men som har större övergripande ansvar kring psykiatrin på sjukhuset?

HannaM
0

"

Om man anser att journalen innehåller felaktiga uppgifter, till exempel när det gäller sjukhistorien, kan man vända sig till den vårdinrättning som förvarar journalen för att få uppgifterna rättade."

Citat från länken ovan.

Gillade det=) Med tanke på hur mycket fel det är i dom papper jag har och det är ändå bara en fem sex sidor så vill jag int eens gissa hur mycket fel dom kan ha klämt in på två månaders journal=P

!

[Thiah]
0

#6 aww..tänkte inte på det där med att skada sig själv. Sorry

Men helt ärligt.. man borde F*N ha rätt ändå. Kanske om dom anser att risken för att man ska skada sig är stor borde man även ha rätt till läkare i samband med sin journal läsning. Eller nått sånt :P

Alltså att man tillsammans med en läkare går igenom saker. men sjukvården är ju speciell i sverige

HannaM
0

Jag tycker, rent personligen inte att jag skulle ta skada av att läsa. Jag har hitills inte försökt ta livet av mig, inga psykoser och inga våldsamma utbrott. Kanske att jag kan bli arg, med tanke på hur mycket lögn och överdrigt som finns i mina papper från läkare till länsrätt så kan det finnas även i journal.

Men oavsett vad beslutet blir, ska dom inte svara på en begäran om journalkopia?

Sweetelle
0

Har du skrivit men inget har hänt så kan du ju vända dig till patientnämnden, det kan räcka med att de bara kontaktar enheten för att det skall bli fart på dem. Jag har i princip exakt samma erfarenheter som du Hanna, men min lpt var en kortare del av de gånger jag vart inlagd hursomhelst känns det som att de bara svamlat ihop saker. Jag vågar dock inte begära ut mina journaler för jag orkar inte gå igenom vad de skrivit föpr lögner. Det räcker med det jag fick i samband med tvångsvårdsbeslutet som var rent bullshit.

Man känner sig så liten och ensam när man liksom har hela vårdapparaten emot sig och de bara ljuger i journaler mm, ingen skulle ju tro på en ensam liten patient. Jag tyckte det var jobbigt när jag skickade in invändning mot beslutet om lpt. Ärligt så får jag mordlust bara av att tänka på det, de bara leker med människors liv.

Att vara tvångsinlagd är det värsta jag varit med om i hela mitt liv, framförallt för att jag örlorat hela min tro på psykvården. Jag har fått hela min familj att lova att aldrig tvinga in mig igen för då kommer jag aldrig mer tala med dem, och det har jag sagt när jag är sansad ;o) så de vet att det är allvar och inget som jag bara knner just när jag mår dåligt.

Utöver mina rent personliga problem så mådde jag väldigt dåligt av att se hur de behandlade andra patienter och dessutom kände jag mig hotad av en annan patient, som rymt från ett tvångsintag han var dömd till, och då av nån skum anledning hamnat hos oss.

När jag blir stark så skall jag begära ut mina journaler och då … hmm… ja då kan jag väl inget annat göra än att örja över hur vansinnigt illa och nedsättande folk blir behandlade.

Ett långt inlägg med liten info, mitt tips ar ju helr enkelt, ring patientnämnden.

HannaM
0

"Man känner sig så liten och ensam när man liksom har hela vårdapparaten emot sig och de bara ljuger i journaler mm, ingen skulle ju tro på en ensam liten patient. Jag tyckte det var jobbigt när jag skickade in invändning mot beslutet om lpt. Ärligt så får jag mordlust bara av att tänka på det, de bara leker med människors liv."

Anledningen till att jag inte överklagade mitt andra lptbeslut var exakt denna. Ingen tror på EN ensam patient, framförallt inte en patient på psykiatrisk avdelning.

[Thiah]
0

Jo  men nått borde ju ändå meddelas……

HannaM
0

Jess, jag kan inte annat än hålla med. Får helt enkelt ta och dra ur tummen som inte verkar hoppa friviiligt och omedelbums kontakta mitt PO så jag kan få hjälp att formulera mig och skicka till rätt person.

[Thiah]
0

mm kämpa på…  Vi tror på dig och står bakom dig =)

se7en
0

Jag blev nekad, trots att jag frågade om det jag läste skulle kunna påverka mig eller någon i min närhet negativ. Rent tjänstefel från hennes håll, man har rätt att få ut sina journaler, om ingen risk för att skada sig själv eller andra föreligger.

Ska också ta tag i det där med att få ut journalerna, har inte blivit av bara…

Lycka till!

HannaM
0

Kan glatt meddela att jag fick mina journaler med rekomenderat brev i måndags! Har läst igneom allt och det är en del felaktigheter men min största upptäckt var hur lite dom skriver! Mer eller mindre ingenting.

sisan881
0

Hej

Jag vet inget men jag tror ändå :-)

Är det inte så att man inte kan få den hemskickad, däremot kan dom aldrig neka till att du får ta del av den, att dom går igenom den med dig

Har för mig att jag fått den informationen i samband med min dotter.

HannaM
0

#17 jo tror dom kan neka om man kan ta skada av det. Så har jag tolkat texten.

Sweetelle
0

Men det är sjukt om de kan neka utan utomstående utredning, med tanke på att det är en laglig rätt man har. Man är verkligen utsatt som psykpatient.

HannaM
0

Dom kan inte neka utan att det måste gå via länsrätten.

Sweetelle
0

ok, och jag antar att de enda som yttrar sig i frågan är de själva på psyk…