ny här och ny med bokstäver
hej…jag heter linda och har relativt nyligen fått diagnos kombinerad adhd… har barn med olika kombinationer och är glad för att jag får ta del av detta forum
väl mött Linda
Samma fråga jag tänkte ta upp men glömde 

hej o tack alla 
#1 tror nog din utredning går bra… man har kommit lång med sej själv när man ser att man behöver hjälp
kram o lycka till
#2 och #3 det betyder att jag fyller kriterierna på både AD och HD.
Så här är det: ad och hd har vardera egna kriterier….. 9 st… för diagnos måste man fylla minst 6…
Så fyller man 6 eller fler på AD men mindre än 6 på HD får man diagnos ADD.
Fyller man 6 eller fler på HD men mindre än 6 på AD får man diagnos ADHD
fyller man fler än 6 på både AD och HD så får man diagnos kombinerad ADHD…. och det gjorde jag 7/9 på AD och 9/9 på HD 
så förklarade i alla fall min NP doktor…. hoppas att det blev något klarare o ni förstog virrvarret av bokstäver 

Nejmen.. sedär.. det är nog min diagnos också.. kombinerad alltså…
Ojdå, det där var något nytt för mig
Ska bli spännande att se vad mitt resultat blir.

Det verkar som att olika np-läkare säger olika saker, här säger man nog bara ADHD (om hyperaktiviteten/impuls) ingår och ADD annars, överlag verkar det vara förvirrat överallt ;o)
Men nu vet jag iaf vad folk menar som säger att de har ADHD av kombinerad typ vilket då innebär detsamma som jag har ;o)
Annars så innebär ju den där uppdelningen med Attention Defecit Hyperactivity Disorder utan hyperaktivitet blir ADD vilket ju måste stå för Attention Deficit Disorder vilket i sin tur ger att man inte plockat bort både H och D från ADHD så mao blir det underligt att säga AD och/eller HD. AD(H)D borde vara mer korrekt.
Återigen välkommen!

#7 jag håller faktiskt med….. men kombinationen AD(H)D har jag sett förut… Där jag bor har vi två NP team….den ena särskilt för barn o den andra för vuxna….. Har sett förut att en del fått diagnos på vuxenpsyk mm….så funkar det inte här…. här får enbart Np-doktorn ställa diagnos…. kan ju vara en förklaring till olikheterna…? Inte vet jag
Jag vet däremot att i USA är de ledande när det gäller forskning… och senaste jag hört så har dom (med hjälp av röntgenbilder på hjärnan) kommit fram till att ADHD finns i fyra olika "spår" *om man nu kan kalla det så* de ger skador på olika ställen helt enkelt….alltså fyra olika adhd… detta visade de på nåt tvprogram nyligen….
så det fjärde spåret e ja nyfiken på… vad jag vet nu så ar det ju just: ADD, ADHD och kombinerad adhd….
ÄH rörigt det blev

Kanske är det de som enbart är hyperaktiva? Vild gissning bara!
Som jag förstått det är det alltid en läkare (Neuropsykiatriker eller vad det nu heter) som sätter diagnosen.
Jag skulle gissa att forskningen går ganska snabbt framåt på detb här området och begrepp byts ut snabbt varför olika personer i "branschen" kanske använder olika begrepp, de kan vara synonymer men ändå användas parallellt. Kanske kommer en standardisering så småningom.

#9 mmm en standardisering vore bra….så måste det vara….
det där med diagnos sättandet… jag har sett en del skriva att än den ene o än den andre satte den o den diagnosen…. (och nu menade jag inte här…) Så jag antog lite… vilket man självklart inte skall göra… 
Välkommen hit!
Vänliga hälsningar
Niklas

Tack Niklas
känner mej välkommen