Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 741 ggr
HannaM
0

Det här med jobb

Jag funderar igen. Alldeles för mycket av den varan ibland=)

Någon gång framöver, förr eller senare, så kommer jag komma tillbaka till arbetsmarknaden och försöka få mig ett jobb. Att gå tillbaka till den anställning jag har ser inte ut som en möjlighet då det är en alldeles för stressig miljö för att jag ska klara av den. Men, hur fungerar det egentligen. Jag är extremt stresskänslig och varken vill eller tror att jag klarar av ett jobb med högt tempo mer än en kortare tid. Jag klarar verkligen inte av stillasittande jobb, jag blir så rastlös så jag klättrar ur mig själv. Som ni ser är möjligheterna inte gigantiska, det dräller ju inte av jobb som kan passa, har man någon möjlighet att få hjälp att hitta jobb om man av någon anledning har speciella behov eller svårigheter som gör att inte alla jobb fungerar? Jag menar om jag skulle anmäla mig till arbetsförmedlingen så måste man ju söka ett visst antal jobb per dag eller vecka eller vad det nu är och finns det då inga jobb jag klarar måste jag ju söka andra och tänk om man får något sånt man inte klarar av? 

Nu är det ju en stund kvar men funderar gör jag ändå. Någon som vet något? Som har egen erfarenhet eller har läst/hört något?

Sweetelle
0

Du borde ju kunna få nån sorts sjukintyg som beskriver vad du kan ha för typ av arbete och därmed få dispens, dessutom borde du kunna söka jobb som sjukskriven för att testa. alternativt hoppa hela arbetsförmedlingsgreje, funder ut vilket jobb som skulle passa dig och försök få det utan att blanda in arbetsförmedlingen.

Jag känner igen det du beskriver, men jag har inga problem med att sitta still om jag bara får en dator att greja med ;o)

Fundera på vilka sammanhang du fungerar bäst i. Jag har tex kommit fram till att jag behöver ett eget rum, nånstans där alla grejer är mina och jag har kontrollen. Jag skall inte ha kundkontakt tex behöver arbetskamrater men inte för mycket sociala kontakter, dessutom helt stressfritt.

Fundera sedan på vad som intresserar dig - djur tex. Du kanske skulle kunna jobba på nån sorts djurassocierat företag.  Det finns myndigheter tex, du skulle kanske kunna jobba som kontrollant av nåt slag, åka runt och kolla att saker sköts som det skall. Tänk helt fritt och kolla sedan upp om du kan få nåt assistentjobb eller liknande.

Hmmm… varför ger jag förslag som jag inte orkar följa själv!? Hoppas du har glädje av nåt av det i vart fall.