Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettmedia
Läst 2731 ggr
[aspie]
2008-09-21 20:13
0

Dissociation

Håller på att läsa en självbiografisk bok av Gunilla Brattberg "Guide i helvetet" som jag rekommenderar. Gunilla Brattberg har Asperges syndrom och ADHD.

På ett ställe skriver hon om kriterierna för ett dissociativt syndrom, där hon tar upp några punkter som stämmer in till punkt och pricka på henne.

Jag insåg att det mesta även stämde in på mig. Tänkte nu att ni oxå skulle få ta del av dessa punkter och se vad som eventuellt stämmer in på er.

Ofta är det traumatiska upplevelser som finns bakom dissociativa symtom.

1. En del kan upptäcka att de kört bil och att de sedan inte kommer ihåg vad som hänt under en del av färden, eller under hela färden.
  2. En del kan lyssna när någon pratar och samtidigt plötsligt upptäckanatt de bara hört en del, eller ingenting av vad som har sagts.
  3. En del möter ibland andra som påstår att de har mötts förut och som t.o.m kan tilltala dem med namn sm är obekanta.
  4. En del kan ha känslan av att stå vid sidan om sig själva, eller att iaktta sig själva som om de tittade på en annan person.
  5. En del kan titta i en spegel och finna att de inte känner igen sig själva.
  6. En del kan ha en känsla av att andra människor eller saker är overkliga, eller att omvärlden är overklig.
  7. En del kan ha en känsla av att deras kropp inte tillhör dem själva.
  8. En del kan sitta och titta rakt ut i luften, utan att se på något speciellt och vara omedvetna om att tiden går.
[aspie]
2008-09-21 20:15
0
  1. Typiskt migRynkar på näsankör dock inte bil längre
  2. aspie i ett nötskal
  3. Japp, det stämmer
  4. Det har hänt
  5. Nej, inte vad jag kan minnas
  6. Japp, det har hänt
  7. Japp, det har hänt
  8. aspie i ett nötskal igen
Niklas
2008-09-21 20:19
0

De första två känner jag igen.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Gronstedt
2008-09-22 10:13
0

#0: Jamen det där är ju jag!

1. Händer esomoftast när jag kör.
  2. Jag hör inte alltid på ens när jag själv pratar …
  3. Har hänt, men bara ett par gånger.
  4. Är inte det normalt? Hur kan man annars se sig?
  5. Känner igen spegelbilden när jag tittat och funderat en stund.
  6. Är de/den inte det då? Och jag med? 
  7. Eh, nä? Den är. Som en stol eller ett bord eller så?
  8. Gör inte alla det?
[aspie]
2008-09-22 10:28
0

#3 Ha ha ha, ja, det ska tydligen vara Bokstavsfolk som känner igen sig mestFlört

gulzebra
2008-09-22 21:30
0

1: Håhå, har aldrig nånsin kört bil. Det har itne hänt när jag kört traktor dock. Däremot har det hänt när jag cyklat :P Jättepraktiskt, helt plötsligt är man efter uppförsbacken och har den överstökad utan minsta ansträngning! ^^
2: Jepp!
3: Ohyes. Hände mig för några månader sen, jag vet fortfarande inte vem människan var Skäms
4: Nä
5: Mjeae, beror på humöret typ
6: Nä
7: Nä
8: Njeae, har hänt men det är sällan

Vad är dissociativt syndrom? :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Sweetelle
2008-09-24 15:07
0

Jag kan upptäcka att jag talat sanning.

[Tassy]
2009-01-24 03:29
0

Jag känner igen mig på alla punkterna Skäms

Grodan77
2009-01-26 21:57
0
  1. Ofta…många gånger får jag nästan panik på motorvägen då jag tror att jag missat avfarten mot skolan…ibland har det hänt ibland visar det sig att det är flera mil kvar..

2. Nästan alltid…måste anstränga mig o tänka på att lyssna…tyvärr så glömmer jag ibland lyssna bara för jag är så rädd att inte lyssna :-)

3. Har hänt, piinsamt….vet oftast inte hur jag ska hälsa..

4. Känt så sedan småbarnsåren.

5. Ibland, oftare när ja va liten.

6. Oh ja…när jag var liten var jag säker på att jag bara medverkade i en film o att alla runt om kring var skådespelare…typ som i The Trueman Show….idag vet jag att det är verkliga livet, men får allt som oftast overklighetskänslor.

7. Japp…den lixpm hår för sig själv

8. Sällan.

Ps..vad betyder dicso…. vad det nu hette;-)

[aspie]
2009-01-27 10:52
0

Menar du Dissociation ?

På ett ställe läste jag att dissociativt syndrom = tidigare kallat hysteri.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dissociativ_identitetsst%C3%B6rning

Maddo
2009-01-30 22:05
0

Det var bara ett par punkter jag kände igen mig i. Tack för boktipset.Skrattande

Lev livet, det går inte i repris.

Maddo
2009-01-31 20:08
0

Va inne och läste artikeln,mycke intressant. Ska faktiskt utforska det lite mer.Tack för tippset.Kan ligga nogot i det..Har visserligen varit med om svåra trauman men det har yttrat sig på andra sätt.Men alla är vi ju olika.

Maddo
2009-01-31 20:13
0

Skulle det vara så att ADHD och asperges skulle komma ur trauman eller är det så att det är en diagnås i sej.? Att dom feldiagnotiserar när dom skriver ADHD ???