Omega 3
Ja, omega 3 ska ju om jag förstått det rätt hjälpa rätt bra för att dämpa ADHD symptom. Överväger att prova det men har två problem.
För det första är kapslarna alltid gigantiska, hur sjutton ska man kunna svälja dom? Jag har rätt svårt att svälja större piller. Flytande är en omöjlighet efter incident med flytande pencillin. Någon som sett kapslar som är mindre?
Och det andra, dom är inte billiga. Inte om man ska köpa på apoteket åtminstone. Någon med bra tips på nätbutiker elelr för den delen vanliga butiker i stockholmsområdet som har ett bra pris?
Sen var det en fundering också. Det är väl oftast fiskolja? Från vilka fiskar? Går det att ta reda på om det är från fiskar som hotas av utrotning och om det är godkända fiskemetoder som använtts för att fånga fisken?
Och självklart, till sist, är det någon som har provat eller har barn som har provat och hur har det i så fall fungerat?
Jösses så lik du är min dotter när det gäller piller och tråkiga minnen av flytande pencillin 
Jag har börjat äta något som heter "Fritt flyt omega -3E"
Det ska oxå vara helt ok enligt överläkaren på öppenpsyk 

Ah, tack, hur många ska man ta om dagen? Tänkte så man kan göra en bedömning av hur dyrt det blir egentlgien.
Hittade inget om vilka fiskar det var, eller jo, att omega 3 fanns mest i fet fisk som lax, makrill och sill men inte att det kom därifrån. Är lite intresserad av att det är miljömässigt ok så att säga=)

Justja, hur stora är kapslarna?

Jag har precis börjat med tri omega kids till mina barn
det är små mjuka kapslar som luktar och smakar frukt godisar…. man kan tugga på de oxå om man vill (fast då smakar det s**t säger dom)
Skall vara ren omega i och rekommendationerna är 2-3 kapslar om dan…. 60 kapslar/förpackning och kostade 70 kr 
Om de funkar vet ja inte men det är värt att prova…. tänkte att du som vuxen skulle kunna ta dubbla dosen?
Du kan hitta omega 3 i Avokado oxå 
Enligt överläkaren så skulle jag börja med fyra om dagen i en vecka utspridda över dagen, alltså inte alla på en gång. Sen ska jag ta två om dagen. En morgon och en kväll.
Tabletterna är såna där ovala gula genomskinliga. Storlek som ett pumpafrö ungefär fast rund och inte platt. De glider lätt ner i halsen tillsammans med mat, typ filmjölk eller kräm. Bör tas i samband med mat för att effekten tas upp bättre då, samt att du sliper känna fisksmak då du råkar rapa 

Läskigt stort ju.. men man kanske kan köpa barnvarianten som #4 pratar om och ta fler bara?
Avokado äter jag=) Hur mycket tror ni man behöver sätta i sig för att tillgodose behovet?

#6 ingen aning om hur mycket avokado det krävs….1 om dan?
jag tror nog det som #4 talar om passar dig bättre 

#7 var köper du dom tabletterna? En om dagen, låter för bra för att vara sant, det äter jag gärna om jag bara hittar mogna på ica, dom brukar ha två lägen, stenhårda eller slaffsiga.
#8 ja jag är nog lite inne på det=) Kommer ihåg min senaste omgång med heracillin, dunderstora tabletter och ångest tre gånger om dagen för att få ner dom där jätteelefantpillrena.

#9 Ica kvantum…. en turkos/blå metallic färgad paket med en flörtande guldfisk på

#10 låter ju som något man itne missar=) flörtande guldfiskar. Har du någon aning om vilken fisk eller vilka fiskar som är i?

glömde en sak… : de är inte pyttesmå kapslar men de är mjuka… ungefär som gummibjörnar (godiset) och luktar jättegott…
En av mina söner har svårt att svälja tabletter med men denna "bara gled ner" sa han 

#12 nej pyttesmått behöver det inte vara, bara inte typ, tabletter för elefanter och flodhästar vilket jag tycker att dom flesta omega 3 tabletter brukar dra åt=P

#11 nä… står bara : fiskolja, omega 3 syra (EPA och DHA och övriga fettsyror….)

Hmm undrar om det finns nån variant där dom skriver ut vilka fiskar det är. Man vill ju inte råka bidra till utfiske av någon art. Inte heller bidra till fiske som stör det övriga livet i havet.

vad jag förstått så är väl lax den sort som används mest? den går ju att odla med så….

Mm så sant så sant=)

Om fisksorter, skulle du kunna kontakta tillverkaren eller söka på nätet. När det gäller pris så kanske man kan få det på recept då kan det kanske bli billigare, i vart all om du har andra mediciner så du når upp till en nivå där man får prisreduktion, det kan ju också vara bra att de skriver att du behandlas med det i journalerna så de inte tycker du är helt omöjlig, tänkte på saker du nämnt innan om att din läkare sagt att du inte är villig att genomföra behandlingar.
Jag har också svårt att svälja piller. Brukar bita i dem så de spricker, fiskoljan får man ju i sig ändå.

#18 tror du man kan få det på recept? Har funderat på det nämligen.

Jag vet inte, men det skadar ju inte att fråga…

- din läkare menar jag då, inte mig, för jag vet ju som sagt inte ;o)