Behöver hjälp ang rättigheter !
Gäller en kille som ska börja gymnasiet. Han har diagnosen asberger och gått på särskolan. Inte inskriven inom LSS.
Kommunen verkar inte villiga att betala för hans skolgång i en större närliggande stad (där det för övrigt finns ett gymnasie för de med autsim/asberger). Därför vill dom att han ska gå på ett "vanligt" gymnasie och en praktisk linje. Erbjuds extrahjälp av en pedagog där.
Killen har inte en chans att klara målen för gymnasieskolan inom programmet.
Visst har han rätt att kunna välja den andra staden ?
Tacksam för hjälp..
Kan tyvärr inte svara på detta. Kan han inte skriva in sig på LSS? Har han ingen utredning på Np-enheten? I så fall hamnar han ju under LSS och genom dom få en coatch eller vad de nu kallar det, eller?
Hoppas det kommer fler som kan hjälpa dig. Ska förresten kontakta en tjej som är väldigt insatt i såna här saker så kanske hon kan svara dig 
Jaha, det ska väl vara jag som är tjejen då.. :-)
Min första undran är ju naturligtvis varför han inte är under LSS? Det är ju en förutsättning för att han ska klara av livet över huvudtaget.. Då finns det ju hur mycket hjälp som helst till honom..
Utan LSS är han en vanlig dödlig med de obetydliga rättigher som finns tyvärr. Då har han rätt till samma hjälp (?) som andra elever och inget mer..
#2 Ja, jag menar ju naturligtvis dig Skruttis