Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: läkemedel-behandlingar
Läst 2489 ggr
mumriken
0

Mobiltelefon/PDA med bra påminnelsefunktioner?

…

mumriken
0

(lika bra att skriva inlägget först och sen fylla på, för varje gång jag har postat har texten kommit bort.)

Jag söker med ljus och lykta efter en bra mobiltelefon med smidiga funktioner för almanacka, tidtagning, väckning och annat sånt smidigt som är bra när man har dåligt närminne. När jag går till en telefonbutik har de ju (rena vansinnet!) inga fungerande telefoner där man kan prova funktionerna, utan bara attrapper så man kan se hur de ser ut, vilket jag ju struntar i. Jag vill att det ska gå lätt och vara smidigt att sätta så telefonen larmar vid vissa tider, påminner om saker etc. Har någon en bra sån som ni kan rekommendera?

Niklas
0

En Handi kanske kan vara något.Jag läste just om den här:

Hjälpmedel

Annars kan man ofta köpa saker på öppet köp, ta hem och prova och lämna tillbaka om det inte passar.

Du kan också prova att ställa frågor om specifika telefoner på Prylar iFokus. Det kan finnas någon där som har synpunkter.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[aspie]
0

Jag funderade på en Handi och beställde hem en broschyr. Men oooops! Den kostade en ca 15.000-30.000 Förvånad

En del kan ju få en Handi via LSS. Om det visar sig att jag har AS ska jag ansöka om en sån.

Niklas
0

Jag kom på att på Mediamarkt kan man prova de flesta maskiner innan man köper dem. Kolla det om du har någon i närheten.

Vänliga hälsningar

Niklas

linhof
0

Man kan få en handi via habiliteringen oxå…. men då måste man vara säker på att man vill ha den då den kostar skjortan Förvånad

[aspie]
0

Tack, det var bra att veta. Är Handi oxå en telefon eller bara för minnet ?

linhof
0

Aspie det finns en telefon variant med… handi 2 tror jag den hette… många tycker handin är lite töntig eftersom den har det väldigt enkla upplägget… En del upplever att den "lyser" handikappad, men den har så mycket enkla funktioner så jag tror den är ett suveränt hjälpmedel… har man svårt för att knappa in en påminnelse så kan man ju alltid tala in den Skrattande kanske inte helt jätteroligt om det börjar snackas i fickan om att man inte ska glömma ta sitt stolpiller innan man ska till rektoskopin när man fikar på torget så man får nog tänka sej lite för *fniss* Obs… bara ett dåligt exempel Skrattande

[aspie]
0

HA HA HA HA HA, den va skit kul! Då menar jag det där om att glömma stolspillret så alla hör Skrattande

Om man nu ska ha telefon dessutom i sin Handi så måste det ju kosta kanske 30.000- 50.000. Kanske inte så lätt att få en då?

aspiecb
0

Hej. En sån där Handi har jag oxå möjlighet att få. Jag jobbar i en medelstor butik och har dåligt närminne, min kontakt på Arbetsförmedlingen har sagt att jag kan få den. Tyckte det lät som en bra idè för oss med dåligt minne och som lätt virrar till det i en stressad miljö.

linhof
0

#8 hehehe… visst hade det vart drömmen att höra på fiket? Flört

Det är ett hjälpmedel o har man diagnos så har man ju oxå ett funktionshinder o då borde man få den om man ber om det…. däremot så får man inget om man inte talar om själv… De kastar ju inte hjälpen över en direkt…

Det finns fonder man kan söka i oxå… till en laptop exempelvis. Det skall jag göra till min son… när jag kommer ihåg Förvånad får skaffa en handi först som kan ropa påminnelser till mej *fniss*

#9 Den skall vara jättebra… om man pallar det enkla upplägget….

[aspie]
0

#10 Ja, men då kan ju min dotter söka en då och kanske jag oxå om en ca 2 år då jag ska få göra min utredningSkrattande

#9 Jättebra att du ska få en sån, påpeka att du gärna vill ha en med telefon och kamera oxåFlört

Sweetelle
0

Jag har precis impulsivt köpt en ny telefon som jag ångrat, men jag har nu en aning bättre koll på vad jag egentligen skulle tänkt på.

Dels sådant som mumriken själv skriver om almanacka och påminnelsefunktioner som fungerar bra. Men jag har också kommit fram till att jag behöver ha en telefon som smidigt går att synkronisera med datorn, så att jag har allt i ordning vad gäller kalender och telefonnummer mm när jag tappar bort min telefon och som back-up. Dessutom tycker jag det är jobbigt att skriva på telefonen och föredrar att skriva allt i datorn.

Annars kanske det skulle fungera om man hade ett riktigt bra datorprogram med kalender som skickar sms till telefonen varje gång man behöver en påminnelse.

Telefonen jag köpte var en SonyEricsson w302 (som alltså är värdelös, fråga mig om du vill veta varför). Skall man ha en SonyEricsson så tycker jag tex att man skall kolla noga om pcsuite finns till telefonen bland annat.

[aspie]
0

Tycker att en IPOD verkar vara en bra mobiltelefon, men det kostar nog en gel del. Skullle vilja ha en så, men det skulle ju vara bra att få prova först.

Anne-Hedvig
0

Mener du iPHONE? Apple har produkter som er intuitive og dermed bra for oss med kognitive vansker. - Sjekk www.apple.com/se/iphone. Du kan prøve telefonen i de fleste Apple-butikker. Sjekk Apples svenske side for mer infomasjon.

Niklas
0

#12: Kan du inte lämna tillbaka telefonen? Det kanske är öppet köp.

#14: Jag håller med, deras produkter är ofta fantastiskt lättanvända (och snygga).

Vänliga hälsningar

Niklas

[aspie]
0

Ja, kanske jag menar iPHONE. Är det inte samma sak som iPOD eller är det två helt olika saker? Har för mig att de har reklam på en iPOD mobil på tv Obestämd

Niklas
0

iPhone är en mobil med mediaspelare och en massa annat. iPod är en mediaspelare utan mobiltelefon.

Vänliga hälsningar

Niklas

[aspie]
0

Åhh Tack Niklas för att du förklarade Skrattande

Sweetelle
0

#15 Nej, jag har slängt kartongen och allt sånt där så det går inte. De skulle ju kunna ta tillbaka den ändå, men jag har ingen laglig rätt om det inte är obruten förpackning (och att det står på kvittot).

VeganGeek
0

Jag har en Samsung Omnia som nog kan vara bra, håller fortfarande på att lära mig den, har haft den ett tag, men den har tryckkänslig skärm och det medföljde en "pinne" som jag tappert försökte använda vilket gjorde användadet så frusterande att jag var färdig att slänga ut eländet genom fönstret, nu har jag har övergett pinnen och kan plötsligt använda min telefon Cool

linhof
0

#18 jag fick en iphone av min man…. när den var så ny så den inte ens kommit ut på svensk marknad….. sämsta skit jag pillat på…. (tyckte jag då) fatta ingenting om hur åbäket funka…. visst att jag e trög men inte såååååååå trög Obestämd

nu ångrar jag mej lite….. det har ju kommit så mkt nya funktioner på den som inte fanns då…. men det finns en sak som jag fortfarande inte gillar… ljudet! det är för lågt, jag hör inte riktigt och minsta lilla jag inte har ljud"hålet" precis vid örat så hör ja inte alls…..

lite sen info som egentligen är ganska ointressant men jag delar gladeligen med mej av den ändå Skrattande