Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 2676 ggr
Xannadu
0

Medicin fråga

Undrar om det är någon här inne som äter Cymbalta.

Hur tycker ni att denna medicin värkar och hade ni problem i början när ni åt den?

Har det påvärkat eran relation ni lever i positift eller neagtift?

HannaM
0

Jag har ätit den. Fick ingen som helst effekt. Samma biverkningar som med alla andra antidepp, ingen sexlust liten viktökning. Hade faktiskt inga problem att sluta tvärt med den.

[aspie]
0

Fick Cymbalta idag hos psykiatrin, samt att de ökade dosen på en massa andra piller jag fått.

Har aldrig tagit cymbalta förut, får väl se hur det blir, det kan väl inte bli sämre än paroxetin i varje fallObestämd

phernilla
0

Jag har ätit Cymbalta. Då jag hade kraftig panikångest! Jag mådde så dåligt så man absolut inte kan må värre, ni vet?

Jag tog detta piller (Cymbalta), som börjar verka efter en timme, o då slår det igång med full kraft, o jag började må ännu sämre än sämst. Det gick tydligen att må ännu sämre än vad jag redan gjorde?

Jag vågade inte fortsätta med detta piller! Så jag la av helt!

Sen berättade doktorn att det är just den effekten Cymbalta har, att den har motsatt effekt tills den "anpassat sig till kroppen"… Men det kunde ta lång tid, o jag vågade inte chansa på att vänta ut den liksom…

Så nån långvarig medicinering blev det inte! Tror jag stod ut i 5 dagar. Sen tog den knäcken fullständigt på mig.

Jag levde inte i nån relation då jag åt den, så där har jag inget svar. :)

Xannadu
0

Hon ville sätta in denna medicin bara för att den även ska ha en viss verkan på ledvärk också därför ville hon testa denna medicin.

Men de som skrämmer mig är just det att den har sån kraft i början att under de första 2 veckorna kan få en att må skit dåligt man kan få självmordstankar men efter 2 veckor ska det börja vända. Men de på apoteket prata om att det kunde ta upp till 4 månader innan man får den efekten den ska ge.

Det man vill är ju att må så bra man kan i alla de sjukdommar man har, man vill inte bli värre utan man vill kunna känna sig glad i de man har i dag.

Niklas
0

Jag gillade Cymbalta. Den fick mig att flyta omkring i världen. Inget var omöjligt. 

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[aspie]
0

Är det inte så att cymbalta har samma effekt som paroxetin i början. Man mår alltså sämre de tre första veckorna ochsen mår man bättre?

När jag började med paroxetin blev jag bra mycket sämre de tre första veckorna. Nu har jag bara bytt direkt till cymbalta från paroxetin så jag kommer förmodligen inte att känna av det eftersom det innehåller nästan samma ämnen.

Niklas! mådde du så himla bra med cymbaltaFörvånad Då hoppas jag  att det blir samma effekt för mig.

Flört

Niklas
0

Ja, jag minns den bara som något bra. Nej, för resten, jag svettades om benen på nätterna när jag sov. Fast det var det lätt värt.

Det tog någon månad eller så innan den nådde full effekt.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[aspie]
0

Tja, då är et väl bara att vänta på effekten för min del och ta kompletterande psykmedicin. Just nu skakar hela kroppen på mig och jag mår jätte illaRynkar på näsan

leijasmatte
0

Hej. Jag har ätit cymbalta för min kroppsliga värk. Läkaren kallade det kronisk värk istället för fibromyalgi. Jag mådde illa i början av medicineringen men sen blev det bättre. Hade tyvärr också viktuppgång som biverkning hur konstigt det nu kan låta :) Däremot hjälpte den inte mot värken men säg den medicin som gör det.

Sweetelle
0

#9 Viktuppgång är jättevanligt som biverkning på den här typen av medicin, av nån anledning tonas det ned, men jag ick upp 32 kg på 2,5 år av zoloft, och jag har hört många andra som också gått upp i vikt av olika antideppmediciner. Detta är ganska allvarligt för det gör ju att man blir deprimerad av viktuppgången och man känner att man inte har kontroll över sin kropp.

Alla som frågar mig om såna mediciner säger jag till att vara jättenoggranna på hur vikten utvecklas, många andra biverkningar försvinner när man slutar, men vikten har man kvar.

[aspie]
0

VA! Menar du att man inte går ner alla kilon man lagt på sig då man slutar med medicinenFörvånad?

Usch, då vill jag aldrig mer ha några piller. Mår tillräckligt dåligt ändå och känner mig bara äckligt fet och sitter med en skyhög klädnota p.g.a viktuppgången Rynkar på näsan

Sweetelle
0

Trodde du det aspie? Man slutar ju förhoppningsvis gå upp, vilket man kanske inte gör på en gång för har du levt med ett ökat matbehov så har ju dina vanor ändrats så det kan ta ett tag bara att stoppa uppgången, men sen får du banta och kämpa för att gå ner som alla andra överviktiga. Sedan kom jag på att jag räknade fel jag gick upp 28 kg på 2,5 år, inte 32.

leijasmatte
0

Jag åt cipramil och mianserin kombinerat och gick upp 17 kg på 2 månader. Sen åt jag citalopram Hexal och då gick jag ner i vikt av dessa. Visserligen hade jag ett illamående som var hemskt. Och ja visst blir man deppig av bara vikten. Det är inget roligt.

[aspie]
0

Men det är ju det som är så konstigt. Jag äter inte mer, snarare mindre. Ofta glömmer jag helt att äta men har ändå gått upp en massa Förvånad

Mitrazapin var hemskt då jag gick upp 1-2 kg om dagen Skrikandes Slutade med dom omgående nästan

linhof
0

#14 det kan vara därför du går upp. (alltså matvanan inte medecinen som jag mena) Man sätter kroppen i svält när man slarvar med maten eller glömmer, då glupsar den i sej allt den kan för den vet ju inte riktigt när den får mat nästa gång….då kan man spara Glad Det optimala för kroppen är att äta ca var 4e timma eller 6-8ggr per dag om så hellre önskas, inga gigantiska portioner utan relativt små…. sen om man äter mkt salt så lägger kroppen gärna på sej vätska…och så är det viktigt att dricka mycket… o då snackar jag inte alkohol Flört

[aspie]
0

Men jag har inte märkt att jag ändrat kosten så mkt att det skulle göra större skillnad. Förr åt jag hur mkt som helst och var hungrig jämt utan att gå upp i vikt, däremot rasade jag i vikt då jag var orolig/rädd/stressad.

Tror det kan ha att göra med att jag inte är lika orolig med medicin och att det därför kanske stabiliserat sig eller? Obestämd

Vaddå! Ingen alkohol? Förvånad Nä, då skiter jag i allt Skrikandes Rynkar på näsan

Nä, skojade bara, he he he Skrattande Jag dricker vatten hela dagarna Flört

linhof
0

#16 mmm…. men du har säkert  ändrat kosten… kanske inte vad du äter utan hur du äter…. jag äter som en häst (hur en sån nu äter) vräker i mej diverse saker…hela tiden! borde rulla fram med tanke på vad jag äter men gör inte det…. för jag tror det beror på att jag äter  regelbundet…… (och adhd) och stress…..naturligtvis är det en taskig faktor….. hua.

Men jag tror att regelbundenheten är den största boven och naturligtvis så "hjälper" medecinen till lite grann…..

o alkohol konserverar väl? inget bra då juh Flört hehe….

[aspie]
0

ja ja, jag får väl se till att försöka äta mer regelbundet då. Det gick bättre när dottern bodde hemma för då var jag tvungen att tänka på det. men mig själv struntar jag i bara hundarna har mat, he he he

linhof
0

#18 ställ mobilen på påminnelser vetja Skrattande funkar hyfsat för mej

[aspie]
0

Hmm, inte för mig, speciellt när jag håller på med annat som itresserar mig mer Skäms

linhof
0

okej….. tja….. alarmet då? det kan man ju inte undvika att höra o sen så finns ju znoser funktionen på de med Skrattande

[aspie]
0

Njae, jag menar mer att jag helt enkelt struntar i det eftersom jag kanske håller på med annat som är mer intressant för tillfället. Då hjälper inga larm i världen även om jag hör dom Skäms Ett ganska vanligt problem för aspergare har jag läst Obestämd

linhof
0

….och ADHD are kan ja tala om….. Skäms

nu en fråga till om cybaltan…. (för o gå tillbax till ämnet som tråden handlade om) hade den god effekt på ADHD? ska ju själv till dr på månda o vill ha kött på bena

linhof
0

så skulle det stå cymbalta o inget annat…..

Någon som kan det där? om det har effekt på ADHD?

Sweetelle
0

Googlade på ADHD och cymbalta, alla resultat och svenska resultat. Hoppas nåt är till glädje för dig.

På ett ställe skriver någon såhär: "Fly Away 03-17-05, 08:07 AM I started cymbalta several weeks ago and it is working well for me. I have little to no side effects other than the first three days I was tired. I take 20 mg 2 x a day. I am on adderall 10 mg 2 x a day too. I was on a SSRI and adderall but switched over due to side effects from the antidepressant. The cool thing for me about the combination I am on now is I no longer feel the adderall wearing off and my concentration has greatly improved.

Good luck to you! Finding the right meds can be frustrating." Källa

linhof
0

tack snälla ElvaHax Glad