En otroligt bra skola
Hej hej!
Jag har en son med diagnosen Aspergers syndrom.
Han har gått i en vanlig skola med en extra lärare och ett rum vid sidan av klassrumet som han kunde gå undan till om han behövde det.
Men sedan skulle han byta till högstadiet.Då fanns det inngen extra lärare osv.
Min son fick erbjudande om att börja på en liten skola ute på landsbygden.Han var ganska så ledsen att han skulle behöva lämna sina kamrater, men var ändå villig att ge det ett försök.Vi åkte dit och tittade.Det såg verkligen inte ut som om vi kommit till en skola.Skolhuset var ett gammalt boningshus med snickarglädje och stor skogstomt runnt omkring.När vi kom in i skolan så fick vi veta att där ggick 11 elever och så fanns det 7 lärare.När vi kom in så var alla elever i olika åldrar mellen årskurs 6-9.Eleverna kom fram och hälsade glatt på min son och sa:Åh, skall du börja här?Vad roligt!
Vi fick höra kommentarer som:Här är vi alla en stor familj.
Han kände sig jätte välkommen!Sedan blev det rundvandring i skolan.Vi fick veta att hela undervisningens hjärta låg i musiksalen.När vi kom in där så satt flera av eleverna och jammade tillsammans på olika instrument.Vi fick höra några elever från årskurs 9 spela olika instrument, och de var nästan färdiga musiker.Helt otroligt!
Nu har min son gått i denna skolan en termin.Var morgon kommer en liten minibuss och plockar upp alla eleverna som bor här och tar dem till skolan.En dag i veckan hyr skolan ett badhus så att eleverna får simma några timmar så mycket som de orkar.
Denna skola är en idyll.
Och sonen har blivit en jäkel på att spela trummor!
Ni må tro att detta gör en mor lycklig!
Men gud vad bra. Man kunde önska att alla specialskolor var så bra (vilket de inte är).
#0: Kan du skriva ut namnet på skolan? Det verkar som om den förtjänar att omnämnas vid namn.

Den låter lite som min sons skola…. förutom det där med gräset… fast i min sons skola går de mindre barnen 0-6an och sen finns det en till för de större "barnen" 7-9an
det absolut bästa vi någonsin gjort var att söka dit…. 

Visst kan jag skriva ut namnet!Skolan heter "Mattis skolan" och finns här på Gotland.
#4: Jättebra, då kan de som bor på Gotland hitta hjälp med skolval här.
Min bror går i Hemse på folkhögskolan där, i en specialklass med inriktning musik. Tror det är bara ungdomar med AS som går där om jag inte minns helt fel. Själv har jag aldrig tidigare hört talas om Mattisskolan, men den ser jättefin ut på bild, men om man googlar på skolans namn, så hittar jag inte så jättemycket info. Men 11 elever på 7 lärare är ju inte helt fel!
Personligen tror jag helt och fullt på skolor som är anpassade efter eleverna. Min bror har utvecklats otroligt mycket sedan han började i sin nya skola. Han sumpade skolan fullständigt tidigare.
Finns det sådana här skolor på många ställen i landet? I Täby (därifrån jag kommer) finns det en sk. "Jag kan"-skola. http://www.jagkan.se/ Finns det någon som har erfarenhet av denna sortens skola och kan berätta om upplägget är bra eller dåligt?
Sen finns också "Svalnässkolan" http://www.svalnas.com/skola.html som tar emot ungdomar med psykosociala svårigheter. Känns som att det går åt rätt håll i alla fall. :-)

Jag har inte hört talas om dessa skolorna som du skrev om.
Vad bra det lät med folkhögskolan i Hemse för din bror!Kanske vore något för mi son i framtiden om den innriktningen finns kvar då.
Trivs din bror bra där?
Jag har själv pluggat på några folkhögskolor och älskat det.Men jag har ingen erfarenhet av just Hemse folkhögskola.