Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 3368 ggr
[LenaB]
0

Ni som medicinerar...

Ni som medicinerar tex koncert, märker ni skilnad eller är det bara omgivningen som märker?

Min störste son har tagit medicin i några månader och det märks tydligt att den har effekt. Helt plötsligt för någon vecka sean skulle han inte ta den alls. Han säger att han inte märker någon skilnad men omgivningen märker en klar förbättring. Nu märker man en klar försämring när han inte tar den. Han totalvägrar att ta sin medicin. Vet inte alls vad jag ska göra…

Fabmaniac
0

Jag märker skillnad på när jag tar min medicin och inte men om man har för låg dos så kanske det mest är omgivningen som märker skillnad och inte en själv? Förstår du vad jag menar? Han kanske behöver höja så att han själv märker av skillnaden för man ska märka en skillnad, gör man inte det så har man för låg dos.

Jag blir ett jävla monster bara av att min medicinhalt går ner lite, jag fattar inte hur jag orkade överleva utan medicin O_O fast då hade jag ju inget att jämföra med i och för sig.

[LenaB]
0

Ja, jag förstår vad du menar. Han blir helt omöjlig att hantera när han inte tar den. Man går på tå här hemma för man är nästan rädd för att han ska brisera för minsta motgång eller uppmaning. Jag och hans lärare har pratat med honom i dag så han lovade att han ska börja i morgon igen att ta dem.

Silenos
0

Min dotter medicisnierade med Concerta. Den hjälpte bra, men tyvärr fick hon många biverkningar. Tex ont i magen, aptitlöshet och depression. Det var jätte jobbbigt, hon kände själv att hon behövde medicinen för att klara skolan, men ville inte ta den pga biverkningarna. Hon fick då isället byta till Ritalin, den har hon ännu inte fått några biverkningar av.

[LenaB]
0

han kom hem idag från skolan och sa: mamma jag tror faktiskt att tabletterna är bra för mig!

´Han är en helt annan kille nu när han medicinerar. Han säger att han mår illa och inte kan äta. Om det inte blir bättre kanske man ska tänka på en annan medicin som du Silenos nämner ovan.

Milla
0

Hejsan Lena B!

Min son äter Concerta och har också varit lite strulig på att ta medicinen, han sa tidigare att det är inte lönt att jag äter den för den hjälper mig inte. Vi fick tid hos läkaren och nu äter han en större dos och det verkar som om den fungerar med den högre dosen, han själv slarvar inte längre.

Dock kommer jag att ta upp med läkaren för han har fått ännu mer problem att sova om natten och det här med aptitlöshet är ett stort problem då han kan gå hela dagen utan att äta och det i sin tur gör ju att han inte orkar med skolan.

Min son är 16 och det händer mycket i kroppen på honom så som hormoner och div andra saker som kan göra att den vanliga dosen kanske inte räcker.

han säger själv att han är mycket lugnare i kroppen än utan medicinen.

Jag hoppas det ordnar sig för er.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

[LenaB]
0

Det låter snarlikt min son. Han är också 16 år och hormonsvall så det stänker om det men det är ändå bättre än tidigare.

Milla
0

skönt att det i alla fall har blivit bättre

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Niklas
0

#3: Det är vanligt att biverkningarna försvinner efter ett tag. Provade hon tillräckligt länge?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

kybele
0

Min son äter retalina och de är en helt annan kille. Både skola OCH jag märker tydlig skillnad. Mycket lugnare och mycket mer harmonisk i sig själv. Tror mer på sig och sitt kunande. Jag har själv ADHD och prövat consertan.. och de är som din son upplever.. man känner i början sen ingenting plus man kan bli nerdstämd o inåtvänd.. tycker du ska prata med din/eran läkare och kolla om ni kan byta till något annat för varför äta något som inte fungerar?

Lycka till

Niklas
0

#9: Märker din son också skillnad på när han tar och när han inte tar medicin?

Vänliga hälsningar

Niklas

zhiva
0

Jag har en son med ADHD lång resa med utredningar osv. men han äter Concerta och fluoxetin den kombinationen är jättebra men i tid med att de växer behöver de mer sonen har 54 nu och jag behöver påminna honom om maten  han äter bra men glömmer . medicinen är suverän för honom  nät han inte tar den blir han som en duracellkanin verbalt annars är han  som vilken tonåring som helst.

allobosia
0

Jag har tagit Concerta i ca 2 månader nu och jag har märkt sjukt stor skillnad. Jag blir motiverad att göra saker och jag kan hänga med i skolan nu, jag städar mitt rum utan en massa tjat från föräldrarna, och jag tar tag i de saker jag har att göra. Jag sover inte lika länge och är inte lika trött på morgonen.

Men biverkningarna är hemska.. Magsmärtor, illamående, migrän, rethosta, yrsel.. Har ju känt mig lite extra deppig också men jag vet inte om det beror på medicinen med tanke på att jag är bipolär också.

Niklas
0

#12: Vilket överväger, fördelar eller nackdelar?

allobosia
0

#13 Fördelarna, jag vill verkligen inte vara utan medicin igen och biverkningar blir man ju av med.

Glömde skriva att jag har fått dålig mat aptit också.. Men jag hoppas att det också går över.. Men som sagt det är värt det, jag har aldrig kännt att jag gjort någon nytta innan jag fick Concerta men nu händer det saker hela tiden.

Det som är skönast att ha blivit av med är mina panik attacker varje gång jag skulle göra någontin, jag sprang runt och gapa och skrek för egentligen ingenting, det kunde vara att jag inte hade något snyggt att ta på mig och nu finns inte dom problemen mer.

Niklas
0

#14: Vad roligt att det fungerar så bra för dig!

Maddo
0

#14 Jag vill bara rekomendera dig att ta et kosttillskott. Har själv köpt en flaska äntligen.Den heter Mivitotal Plus.Ett komplett och balancerat kosttilskott Dom rekomenderar ju att man ska ha det om man äter dåligt på medecinen. Har själv ätit conserta i ca 4 månader,men har inte haft några bivärkningar alls,äter bra nu men inte i början,ofta men mindre åt gången.Däremot vet jag inte om bivärkningarna försvinner har man börjat få deprissioner ska du nog rådfråga läkaren om du bör byta medecin.Ritalin har jag hört av många föräldrar att det varit minst bivärkningar på samt att barnen blivit lugnare.Men det är ju jette svårt att veta,man måste prova sig fram. Hoppas du slipper dessa jobbiga bivärkningar. KRAM Maddo.

Lev livet, det går inte i repris.