Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 1462 ggr
Lostlie
0

Kan detta stämma?

Ok… nu ska pusslet läggas, är under utredning för ADHD/ADD. Är (kvinna) 29 år gammal. Jag undrar lite över hyper/hypoaktivitet… Som barn var jag väldigt seg, lugn, långsam. Var inte jätte intresserad av att leka med andra barn. I skolan hade jag till början inga vänner. I fyran fick jag en "kompis" som jag umgicks med bara i skolan. Drömde väldigt om en bästis. Jag har alltid varit duktig på att rita och på musik. Ett tag fick jag rita på bänken under lektionerna för att jag lyssnade bättre då. Försvann ofta in i min drömvärld (det gör jag fortfarande fast på ett annat sätt). Man kan med andra ord säga att jag var ganska hypoaktiv som barn? Jag har dock alltid uppfattats som "duktig", men jag har ju effektivt döljt vissa saker med flit just för att jag vill vara duktig (känns det igen av någon?)

När jag var 11 dog min far hastigt. Mina problem (ätstörningar, ångest och alkohol) i tonåren skylldes på rådande familjeförhållanden, även jag skyllde på det.

Mitt liv har präglats av "svarta tankar" och det är aldrig tyst i mitt huvud. Har provat droger, men vägrar att fastna även om suget är enormt och jag mår skitbra på det. Som tur är är det ganska svårt att få tag i och jag drivs av att jag har tre små barn att ta hand om. Tyvärr är alkohol lätt att ta till och det händer, men inte systematiskt, bara när det är som jävligast. Är som tur är lyckligt gift med en man som är envis och lugn.

Jag blir (trots mitt "lugn") ofta rastlös och har svårt att koncentrera mig och komma i gång med grejer. Blir  bland annat superfokuserad på grejer och då mår jag bättre. Blir aldrig "upprymd" eller manisk, men kan ändå gå in för saker ganska hårt om jag är riktigt motiverad. upplever att rastlösheten blir värre periodvis… kan det stämma?

Är det någon med diagnos eller som lever nära någon som har diagnos, som känner igen detta. Kan detta stämma in på ADHD/ADD?: Jag "stänger av mig" större delarna av dagarna genom att ha favorit musiken (MP3 spelaren) i öronen. Jag stänger då ute alla störande ljud och onödigt tjat. Fokuserar dessutom väldigt mycket bättre på detta sättet. Städar i perioder och har inte katastrof stökigt runt mig. Problemet är nog snarare att jag inte kan sluta städa när jag väl har börjat… Hade en period städning som superfokus. Det fick mig att hålla mig vaken och aktiv, men jag gjorde nästan inget annat under den vakna tiden (det blev dock inget tvång vill jag nog påstå). Är STÄNDIGT trött och min man reagerar starkt på detta. Kommer aldrig igång… har ångest, väldigt mycket periodvis. Klarar inte ett vanligt jobb på 50%… Säger upp mig, kommer tillbaka, säger upp mig igen… Klarade dock en utbildning för ett tag sedan som gick på halvfart och distans i två år. Blev godkänd. Har fortfarande problem med att jag pratar för mycket… allt detta kan kanske stämma in på andra diagnoser men psykiatikern har valt att utreda ADHD/ADD (och dyskalkyli). Vet ju inte, allt detta kanske är sånt som alla människor upplever? Vad är "normalt"?

Oj, vad långt och rörigt det blev… har hur mycket som helst jag skulle vilja fråga om och ta upp!

[aspie]
0

Oj, det är svårt att säga vad det kan vara. Men visst kan det vara ADHD fast hypo. Det "låter" väldigt "aspigt" tycker jag. Men det kan ju bero på att du kan ha både ADHD och Aspergers. Känner igen mig själv i det du beskriver.

Läs gärna mer här på en mycket informationsrik sida.

http://user.tninet.se/~fxg297r/inledning.htm

Lostlie
0

Hej Aspie! Vi har många med AS i släkten plus att min son har AS… Men vi har även några med ADHD/ADD i släkten. Har vänner med AS (och ADHD) plus att jag jobbar med ungdomar med AS, ADHD och andra neuropsykiatriska diagnoser, känner mig hemma med demSkrattande. Så det är kanske inte omöjligt att det är så… Kan man ha ADD med AS liknande drag?Flört Har aldrig hört det förr, men man kan ju ha ADHD med autistiska drag… mycket att tänka på…

Lostlie
0

Vill bara tillägga att jag inte har problem med social interaktion (eller vad de nu brukar kalla det). Tycker det är jobbigt, men jag har inte stora problem att "läsa" folk. Om jag har förstått det rätt så är det ett av de tyngsta kriterierna i en AS diagnos… fast jag har nog lättare att förstå människor med AS och ADHD/ADD… om man börja tänka efter… hmmmGlad

[aspie]
0

Ha ha ha, ja då vet du ju vad det handlar om Skrattande 

Min dotter har AS och ADHD och jag väntar själv på utredning Flört

Du kan ju ha drag av Aspergers, det kan nog oxå ge de symtom du beskriver. Det finns ju många i gråzonen.

Kul med så positiva glada som du Skrattande

*Bamsekram*

Lostlie
0

Åh, tack! Glad

Har också funderat på det där med gråzoner.. en av mina vänner med AS tycker inte om att man talar om "drag av AS" och jag förstår henne på sätt och vis…. men samtidigt kan jag ju faktiskt känna att man är där någonstans i landet mittemellan. Det är så kul, för hon säger det själv- utan att tänka på det "du lever i båda världarna"… och det är väl lite att vara i en gråzon… hihihi. Har inte diskuterat det med henneFlört. Du verkar vara en super go människa tack för bamsekramen! Den värmer just nu!

*kram*

[aspie]
0

Tack själv för de positiva orden Glad

Att hamna i gråzonen skulle nog vara katastrofalt för mig. Jag hoppas på en klar AS diagnos. Vill inte vara "gråzonare"Rynkar på näsan