Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 3533 ggr
Ingreid
0

Comfort Focus

Hej!

Min femtonåriga son har nyss fått diagnosen ADD. Vi letar efter saker som kan hjälpa honom med koncentration och fokus nu sista terminen i skolan. Hans grundskola tycker inte det är så stor idé att lägga något krut på det nu så här sent… Vi har haft åtskilliga diskussioner de tre senaste åren…

Jag fick höra talas om en produkt, Comfort Fokus, en mikrofon på läraren som trådlöst sänder talet till eleven och som ska hjälpa dem att koncentrera sig. Det finns/ fanns en tidigare variant som hetter audiofon.
Känner någon till den? Har den varit till hjälp? Hur får man tag på den rent praktiskt? Jag menar det är ju någon som ska ta det ekonomiska ansvaret. BUP säger att de inte förskriver hjälpmedel.

Tacksam för alla tips och tricks!

[Hamster95]
0

Men Lss då?, de brukar ju göra sånt

[aspie]
0

LSS gäller nog inte för de med ADD tyvärr.

Jag känner inte till Comfort Fokus alls. Tycker det är självklart att din son ska få hjälp. Hur är det med SoL, kan de hjälpa er kanske?

Niklas
0

Jag hittade en länk till Comfort Focus:

Comfort Focus

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Ingreid
0

Tack för hjälpen, ska se om jag kan få mera info via företaget!

[Hamster95]
0

Men är inte LSS för alla med bokstavshandikapp?

Jag har ju klasskamrater som har ADHD och ADD och de får´hjälp via LSS

[aspie]
0

Så som jag har fått förklarat gäller LSS endast för de med autism, Aspergers och högfungerande autsim.

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1993:387

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19930387.HTM

De med ADHD får väl hjälp genom SoL tror jag. Men det kanske är olika på vart man bor? Själv tycker jag personer med ADHD ska kunna få hjälp via LSS

HannaM
0

Kan inte vissa personer med ADHD få hjälp via LSS? Eller.. det beror väl lite på hur handikappande det är.. fast jag kan vara ute och cykla i vanlig ordning.

Niklas
0

När jag hörde om LSS senast, var det solklart att ADHD inte gav någon hjälp via LSS, fast det var flera år sen så det kan ha ändrats.

[aspie]
0

#8 De sa samma sak till mig och min dotter då hon fick sin diagnos för ca 1 år sen. Tråkigt men sant

Niklas
0

Det är i och för sig inte omöjligt att det skiljer mellan olika landsting och kommuner.

[aspie]
0

Borde det inte stå något om det i länkarna jag bifogade i så fall?Obestämd

Niklas
0

Jag snabbläste och hittade inget. Det är lite luddigt skrivet så att man kan tolka som man vill.

HannaM
0

Då var jag på cykeltur då=) Undrar hur dom gör bedömningen om man har ADHD med autistiska drag..

Niklas
0

Det står så här om vilka lagen gäller:

---

1 § Denna lag innehåller bestämmelser om insatser för särskilt stöd
och särskild service åt personer

1. med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd,

2. med betydande och bestående begåvningsmässigt
funktionshinder efter hjärnskada i vuxen ålder föranledd av yttre
våld eller kroppslig sjukdom, eller

3. med andra varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder som
uppenbart inte beror på normalt åldrande, om de är stora och
förorsakar betydande svårigheter i den dagliga livsföringen och
därmed ett omfattande behov av stöd eller service.

---

Autismliknande tillstånd och autistiska drag tror jag är två olika saker.

[aspie]
0

De sa att min dotter fick hjälp från LSS bara p.g.a att hennes huvuddiagnos är AS. Hade hon däremot haft ADHD som huvuddiagnos så hade hon inte fått hjälp därifrån

HannaM
0

Men under 3. då…. det måste ju betyda att om man har ADHD som är svår så hamnar man under där?

Niklas
0

#16: Ja, har du en snäll läkare som ska bedöma behovet kanske du kan få det. 

Är det någon här som vet om fall där enbart ADHD har givit hjälp enligt LSS?

HannaM
0

#17 snäll läkare eller extrem ADHD.. förmodligen både och. Känner ingen som fått det men å andra sidan så känner jag nog bara er här som har diagnoser eller barn med diagnoser.

Niklas
0

Jag hittade en artikel i Läkartidningen där bland annat följande står att läsa:

---

För närvarande har personer med ADHD i regel inte tillgång till habiliteringens resurser. Kommunalt stöd sker inom ramen för Socialtjänstlagen, eftersom Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) i sin nuvarande utformning vanligen inte är tillämplig.

---

Det står "vanligen inte är tillämplig" om LSS och ADHD. Det prövas individuellt och i kombination med andra diagnoser verkar det kunna hamna under LSS. Här är artikeln i sin helhet:

Vuxna med neuropsykiatrisk diagnos får inte tillräcklig hjälp

linhof
0

ja kan berätta att min sons första diagnos var bipolär sjukdom med autistiska drag… o han föll INTE under LSS…..

De autistiska dragen är nu strukna i journalen…. en bieffekt av bippo trodde dem…nu behandlas han ju för sin bippo….o e ganska stabil….och då har vi märkt av lite ADHD problematik istället….

men det ska vi ta lite längre fram…..