Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: annat-npf-relaterat
Läst 2005 ggr
[Fiction]
0

Blir inte tagen på allvar

Än en gång har sjukvården krånglat till det. Jag fick av min gamla läkare veta att hon hade ställt mig i kö för en neurologisk utredning, eftersom jag uppvisade en mängd ADHD-symptom på testerna hon gjorde, men min nya läkare har nu meddelat mig att jag är bortplockad från kön och att hon inte ser att det finns någon mening med att jag gör en utredning då hon inte ser att jag har någon sådan problematik. Den nya läkaren har träffat mig vid tre ynka tillfällen, kanske bör tilläggas. När jag var där på mitt senaste besök idag, fick jag en utskällning för att jag "var omöjlig och inte kom på tider". Detta är ett av mina problem, men hon verkar inte ta det på allvar. Dessutom plockade hon bort mina antidepressiva, eftersom hon anser att de inte fungerar och betedde sig riktigt otrevlig. Jag kände att jag var extremt nära ett raseriutbrott, så jag var tvungen att resa mig upp ur stolen och gå ut en stund för att lugna mig, i annat fall är jag rädd att jag hade flippat totalt. Jag vill ha hjälp, men hur gör man för att bli tagen på allvar? Bara för att det inte syns utanpå, innebär det inte att problemen inte finns där. Det borde väl åtminstone en läkare inom psykiatrin ha koll på, kan man tycka. Nu vet jag varken ut eller in. Det känns som om hon vill driva mig till vansinne för att jag skall ta livet av mig eller ngt i den stilen. Jag behöver verkligen göra den här utredningen, för allt jag har läst om ADHD stämmer verkligen så bra in på hur jag är och hur jag alltid har varit.

Jag vill gå tillbaka till min förra läkare, men det påstår den nya att jag inte får eller kan eftersom jag då saboterar terapin. Jag som trodde att jag har möjlighet att välja vilken psykologisk mottagning jag vill tillhöra, men uppenbarligen inte… Eller är detta någon form av personlig vendetta mellan läkarna som jag på ngt sätt har blivit inblandad i? (Den nya läkaren snackar nämligen en hel del skit om den gamla.)

För övrigt, har jag ett förflutet som anorektiker under många år. Numera äter jag bra, men jag gick ned i vikt när jag påbörjade min antidepressiva medicinering eftersom den gav mig konstanta diarréer. Under dagens läkarbesök, kläckte läkaren ur sig att hon inte tror på att jag äter eftersom jag är "extremt mager". Jag tog väldigt illa upp av detta, eftersom jag faktiskt talar sanning när jag säger att jag äter och att det är medicinen som har orsakat viktnedgången.

linhof
0

men vännen *kram*

du har rätt att byta dr…. vägrar hon så kontakta  vårdansvarig…hennes chef…. om terapi/behandling skall funka så måste det finnas tillit mellan patient o dr…  hon litar inte på dej o du ska absolut inte behöva stå ut med att känna som du gör mot henne….

Har du en kontaktman eller en vän eller familj som kan stödja dej i detta eller hjälpa dej om du tycker det är svårt? du ska inte behöva ha det såhär… *kramar*

[aspie]
0

Jag blir så upprörd och arg att jag inte vet vad jag ska skriva. Men din läkare uppför sig oacceptabelt. Klart du har rätt till en annan läkare.

Läste förresten i en bok om AS häromdan som sa att de ofta hittar en person med diagnos AS om de haft eller har anorexi.

Dessutom har både min dotter och jag alltid blivit anklagade för att vara "för magra" ja t.o.m undernärda Förvånad trots att vi båda äter som hästar.

Kramar om dig och hoppas att du får tag i en bättre läkare som tar dig på allvar.

TjockaBerta
0

Fy vilken läkare. Hur kom det sig att du bytte i första hand? Så vitt jag förstår har man rätt att välja läkare men av egen erfarenhet vet jag också att det kan vara rätt svårt.

Gå inte dit igen. De kan skriva precis vad som helst i journalen utan att man kan försvara sig eller bemöta det.

>>>Malum domesticum<<<

VeganGeek
0

Lyssna inte på henne hon verkar inte ha ditt bästa för ögonen.

Har du några anhöriga, vänner eller andra som kan stötta dig?

Du borde även överväga en anmälan till HSAN (Hälso- och Sjukvårdens Ansvarsnämnd) mer information finns här

Hon verkar totalt olämplig för sitt yrke och jag vet av egen erfarnhet vilken skada olämplig sjukvårdspersonal kan göra på ens självförtroende och mentala hälsa.

HannaM
0

Jag tycker läkaren beter sig FEL och du är värd en så mycket bättre behandling! Som #4 säger bör du överväga att göra en anmälan och se till att få en ny läkare omedelbums för  det där ska du absolut inte behöva ta.

Sweetelle
0

Du kan också kontakta patientnämnden och få veta vilka regler som gäler och vad du har rätt till. De kan också kontakta din mottagning och ställa frågor om vad som händer och varför du getts intrycket att du inte får byta läkare. Patientnämnden kan inte hjälpa dig med rent medicinska frågor.

Att hon plockat bort dig ur kön utan att ni varit överens kan aldrig vara ok när du en gång blivit insatt i den jag tycker definitivt att du skall anmäla henne till HSAN, hon verkar inte klok!

Mr-K
0

Som andra har sagt har du definitivt rätt att byta läkare och du behöver inte ens ange ett skäl till det om du inte vill. Jag har bytt ut flera av de inblandade under min sjukperiod då de helt enkelt inte har fungerat med mig.

Min ordinarie läkare är jag dock jättenöjd med och har fått ha henna kvar trots att hon bytt arbetsplats och egentligen inte ska ta patienter längre inom öppenvården utan enbart de som är direktkopplade til neuropsykiatriska. Hjälper väl säkert till att de alla inom psyk i stan kände min mor medans hon var vid liv.

Porklash
0

Själv ska jag just påbörja jobbet för att få en utredning… Så det där var ju inte så uppmuntrande…

Hon har uppfört sig oproffsigt och du ska absolut byta läkare.

Jag jobbar med unga tjejer på ett behandlingshem och de saker olika utbildad medicinsk personal ibland sagt till dem är skrämmande…

Att ha en sådan utbildning betyder uppenbarligen inte att man behöver kunna föra sig socialt?

pEr