Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: diverse-npf
Läst 3072 ggr
[aspie]
0

om att inte tåla vissa klädmaterial

Ställde frågan i en annan tråd, men fick inga svar. Tänkte att det kanske uppmärksammas mer med en ny tråd?!

Eftersom Bokstavsfolk ofta är överkänslia för vissa tyger/kläder så undrar jag om ni är lika känsliga som jag är för fleece-kläder.

Fleece känns mjukt och skönt i handen, men kliar och sticks på kroppen för mig.

Hur är/känns fleece för er?

Silenos
0

MIn dotter ( som  har en autismdiagnos ) klarar inte av fleece. Hon tycker det sticks.

[aspie]
0

Aha! Då är det inte bara jag då. Det ska bli spännade att se vad utredningen ger för resultat.

Tycker det skulle vara märkligt om jag INTE skulle få en diagnos, då de flesta "problem" Bokstavsfolk har stämmer in på mig oxå.

leijasmatte
0

Just fleece vet jag inte men sonen är känslig för olika kläder. Har helst mjuka byxor och gärna gympaskor året runt. Sen är han ju sådan så han gärna sover direkt på madrassen utan lakan och gärna täcke utan påslakan. Vet inte varför och han svarar inte på frågan varför heller.

[Hamster95]
0

Ja, jag gillar inte heller fleece. Är även känslig för Jeans och andra tajta saker.

[Tassy]
0

Jag får total panik om jag får fleece på mig, vägrar röra mig.

#3 Jag är lite åt det hållet jag också, jag upplever att om det blir minsta lilla "fladdrigt" så känner jag mig fångad. Lakan till exempel måste alltid vara ordentligt sträckt annars ligger jag vaken. Det händer att jag kastar av mig täcken som trasslar och sparkar ut allt löst ur sängen i ren ilska Skäms

[aspie]
0

#5 he he he. hmmmm, jag känner igen det där med sängen SkämsSkrattande

TjockaBerta
0

Nja, fleece är syntet och allt syntetmaterial är obehagligt för det blir elektriskt. Jag har svårt att köpa kläder nu förtiden för allt är microfiber och det är så kallt. Ren bomull hittar man väl bara på antikmässan eller nåt.

Skjortor har jag aldrig kunnat ha för de är kalla oavsett material.

I sängen måste täcket vara högst upp i påslakanet annars måste jag gå upp och bädda om. Det får inte fladdra.

>>>Malum domesticum<<<

ananas81
0

usch för yllekläder. Känns som att hamna i en kaktusSkrikandes

Jag har jättesvårt för material som är stumma. Skjortor och sånt där

satinmaterial…..får panik när det inte "strechar"

#7 ja, usch för kläder som blir elektriska.

Har för det mesta bomullskläder blandat med elastan..Strechar och är skönt för huden…

Hatar strumpbyxor också….känns som att man alltid håller på att tappa dom + att materialet är hemskt

HannaM
0

Åh jag älskar fleece! Allt som är varmt gillar jag som den fryslort jag är.

Anne-Hedvig
0

#7 - Ikke for å drive reklame, men på www.gudrunsjoden.com kan du få klær i naturmaterialer - bomull, lin og ull som ikke klør - og i alle størrelser! Selv avskyr jeg klær som strammer (føler meg fanget), så disse klærne er et funn. Bukser med strikk i livet presser ikke innn magen eller hindrer pusten. - Vet at Gudrun Sjödén har butikker i Stockholm og enkelte andre steder, samt postordre.

Anne-Hedvig
0

Syntetiske materialer klarer jeg ikke i det hele tatt, akkurat som om kroppen blir innestengt og ikke får puste.

[aspie]
0

#10 och #11 Jag känner precis som du. Har bara stora följsamma kläder på mig och sen jag gick upp i vikt har jag endast resår i kjolar och byxor. Hatar när det sitter åt på kroppen.

Tål endast kläder i bomull. Har sett Gudrun Sjödéns kläder och jag tycker jätte mycket om dom. Tråkigt att hennes kläder är så dyra bara. Inget för min ekonomi tyvärr.

allobosia
0

Jag kan inte ta i sånna där bomulls tussar, jag ryser i hela kroppen och blir nästan yr och jag klarar inte av manchester.

Sen något som inte har med kläder att göra men jag kan verkligen inte ta i vanliga blyertspännor i trä om de inte är målade.

linhof
0

etiketterna inne i kläderna! dom är asjobbiga… det bränner o gör ont, kliar o är allmänt störande… och det tycker min son med bippodiagnos och min andre som väntar på utredning också…

[aspie]
0

Jag har flera "sprättar" för att kunna ta bort alla etiketter som skaver och kliar nåt vansinnigt. De lapparna som sitter fastsydda i sidan av plagger sliter jag loss i rena ilskan så jag har nästan alltid hål på vänster sida av alla t-shirts eftersom jag inte orkar sy igen hålet efter etiketten.

En del plagg vänder jag ut och in på för att slippa skavande kliande sömmar. Det ser helknasigt ut men vad gör man annars?

Det borde vara lag på att man inte får sy fast etiketter hur som helst och överallt Rynkar på näsan

TjockaBerta
0

# 15

En del "finare" märken har ju etiketten på utsidan så det ska synas vad man har på sig.

Dock föredrar jag lappen med storleken på insidan av plagget. Skrattande

>>>Malum domesticum<<<

[aspie]
0

#16 Nej, fy bubblan! Kliar och skaver inte etiketterna på dig? Förvånad