Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: läkemedel-behandlingar
Läst 1298 ggr
Jezzz
0

Tydligen blir en "second opinion" aktuell :)

Var hos den nya psyk-läkaren idag… Visserligen "bara" en akut-psyk-läkare, men jag fick minsann en vettig sådan! Skrattande

Vi pratade om mina mediciner som jag ätit alldeles för länge… i syfte att få ner min snurriga skalle till en lite lugnare nivå… Jag nämnde att jag gjortr en ADHD-utredning i julas, men att den föll på att jag inte var ett ADHD-barn. Han tyckte det lät konstigt och var helt införstådd hur flickor kan ha ett helt annorlunda ADHD-beteende än pojkar.

Jag nämnde att jag testat Ritalin under utredningen i ett test, och förklarade hur den hade verkat, samt att resultaten på testet före och efter var så extremt olika.

Nu ska han skriva tydligt i journalen att det absolut bör tas upp igen angående eventuell insättning av Ritalin.

Fan asså… den ro jag kände, den koncentration jag kunde ha på en enda sak, under tiden jag hade Ritalin i kroppen… Ja, jag har aldrig upplevt något liknande innan, och det var underbart.

Tyvärr e det väääääääntan på såna saker ju… men läkaren nämnde att en viss typ av Omega-3, används i England vanligen för de som har ADHD, samt att de som har ADHD och inte ska äta det under graviditet, har ätit just den Omega-3 då, och de har inte velat gå tillbaka till Ritalin efteråt….

För att få effekten krävs dock dagligt bruk i 3 månader.

Men vafan… värt att tänka på!

/Jezzz

Lostlie
0

Håller tummarna att det kommer gå bättre denna gången. Tur att det går att få en "second opinion". Det verkade vara en duktig läkare du fick träffa, de växer ju inte på träd så att sägaFlört. Önskar lycka till!

Den där omega-3:n verkade intressant… var det något speciellt eller, för eye Q har jag ju hört talas om. Men de du blev rekommenderad var något annat märke då eller? Har ätit eye Q i ca 6 månader nu, men jag tror inte jag känner någon skillnad- jo, humöret kanske, men inte koncentrationen…Skrattande

*kram*

Jezzz
0

Hej

Jo, det var eye-Q han rekomenderade. 3 kapslar om dagen i 3 månader, sedan 2 kapslar.

/Jezzz

Sweetelle
0

Hur mycket innehåller en kapsel? Jag har en annan sort.

Alla blir inte hjälpta av Omega-3, men Ritalin och Concerta funkar ju heller inte på alla, däremot är omega-3 aldrig skadligt och har i princip inga biverkningar. Jag tänker mig att det är en bra förstamedicin på barn så man slipper medicinera med andra mediciner om det fungerar, dessutom kan man ju börja utan diagnos, eller ens läkarbesök.

Oavsett om man inte upplever att omega-3 hjälper för adhdn är det bra för alla, tydligen så blir barn intelligentare om de får i sig mycket fet fisk (med omega-3).

Lostlie
0

På näringsinformationen på burken står det (om jag förstår rätt) att två kapslar innehåller 800mg fiskolja (Omega3) med fettsyrorna (EPA, DHA, Omega6, GLA och vitamin E). Det är väl också kombinationen av dessa olika fetssyror plus vitamin E som är skillnade från "vanligt" omega 3 tillskott, och som ger den positiva effekten, har jag förstått det som.

Ska kanske också tillägga att mina barn har eye Q:n hjälpt väldigt mycket.